وزیر امور خارجه ترکیه در گفتگویی با روزنامه «بیلد» از واکنش اروپا به کودتای نافرجام ترکیه ابراز نارضایتی کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ خبرنگار روزنامه بیلد آلمان به عنوان نخستین سوال از وزیر خارجه ترکیه پرسید: اتحادیه اروپا بعد از کودتای شکست خورده در کشورتان بشدت از سیاست های ترکیه انتقاد کرده است و شما نیز متقابلا سیاستمداران اروپایی را به «نژادپرستی افراطی» متهم کردید.

براستی شما روابط ترکیه با اتحادیه اروپا را پایان یافته تلقی می کنید؟ چاوش اوغلو در پاسخ، با بیان آنکه ما کلی تلاش کرده ایم تا کلیه شروط ورود به اتحادیه اروپا را برآورده کنیم، اظهار داشت: با این حال آنچه ما اکنون از بخشهای مختلف اتحادیه اروپا دریافت می کنیم منحصرا تهدید، اهانت و حصرکامل معنی می دهد.

سوالی که من دارم این است که مگر ما چه کرده ایم و چه جرم و جنایتی مرتکب شده ایم؟ علت این دشمنی ها با ترکیه چیست؟ به توافقنامه میان ترکیه و اتحادیه اروپا در خصوص آوارگان نگاه کنید.

ما توافقاتی داریم که به روشنی اعلام می کند که در اکتبر، تردد آزاد بدون ویزا برای کلیه شهروندان ترک (در فضای اتحادیه اروپا) برقرار شود و وقتی من به این قراردادهای موجود اشاره می کنم ناگهان صدای خیلی ها درمی آید.

این درست نیست که تمام آنچه که طرف اروپایی باید در مورد این توافقنامه اجرا می کرده، درست اجرا شده اما طرف ترکیه ای هیچ کاری نکرده است.

وی افزود: سوال مردم ما آن است که اگر اروپا متحد ماست پس چرا در موقع اضطرار و ضرورت در پشت ما قرار ندارد و با ما متحد نمی شود؟ باید مواضع آشکار و روشنی در مخالفت با کودتا (از جانب اروپا) اتخاذ و از سوی مقامات عالیرتبه اروپا دیدارهایی در ترکیه انجام می شد.

وقتی هموطنان ما از سوی کریستین کِرن، صدراعظم اتریش به عنوان افراطی خوانده می شوند،این اتهام سنگینی است. شاید بهتر باشد که دولت اتریش به فکر مراقبت از شهروندان تندروی خویش باشد.

خبرنگار روزنامه بیلد پرسید: به نظر می رسد شما از اتحادیه اروپا ناامید شده اید و همزمان به دنبال شکل گیری اتحادهای امنیتی بسیار هستید. آیا این یعنی آنکه ترکیه به دنبال خروج از سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) است؟

چاوش اوغلو با تاکید بر آنکه ما یکی از حامیان بزرگ سازمان ناتو هستیم، ابراز داشت: با این حال روشن است که ما در خرید و فروش سامانه های تسلیحاتی با سایر شرکای خود همکاری خواهیم کرد. چون شرکایی در ناتو داریم که به طور مثال در فروش سامانه های ضد هوایی یا تبادل اطلاعات سرپیچی می کنند. اینها به مسائل امنیت ملی ما مربوط می شوند.

خبرنگار روزنامه بیلد آلمان از مولود چاوش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه پرسید: شما مناسبات خود بعد از سرنگونی جنگنده روسی را بار دیگر با روسیه بهبود بخشیدید. چه تناسبی را بین حمایت پوتین از اسد و حمایت خودتان از اپوزیسیون سوریه برقرار کرده اید؟

وی گفت: روسیه و ترکیه در گذشته همواره مناسبات حسنه ای با هم داشته اند و ما اکنون دوباره با هم در ارتباطیم و سیاست خارجی چندجانبه کاملا عادی با هم داریم. در مورد سوریه بی شک اختلاف نظرهایی با هم داریم. اما آنچه در موردش اشتراک نظر داریم آن است که در مبارزه با داعش متحدیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار