به گزارش
خبرنگار صنعت و تجارت گروه
اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، بحث بهبود کیفیت خودروهای داخلی همواره مورد تاکید مسئولان مرتبط بوده اما طی سال های اخیر شاهد افزایش نارضایتی مشتریان هستیم؛ البته جدا از ادعای مصرف کنندگان، گزارش ارزشیابی ملی خودروهای ساخت داخل نیز حاکی از کیفیت پایین تعداد زیادی از محصولات است به گونه ای که در ارزیابی تیرماه امسال بیش از نیمی از خودروهای داخلی تنها یک ستاره از مجموع 5 ستاره رده بندی کیفی را کسب کرده اند و هیچ محصولی نتوانسته 4 و یا 5 ستاره کسب کند.
بر اساس این گزارش از بین 42 مدل خودرو که مورد ارزیابی قرار گرفته، 17 مدل به تعداد 45 هزار و 611 دستگاه که شامل 52درصد کل محصولات تولیدی می شود، یک ستاره را به خود اختصاص داده اند؛ همچنین9 مدل خودرو به تعداد 14 هزار و 374 دستگاه ، توانست دو ستاره کسب کند و هفت مدل خودرو با تعداد پنج هزار و 597 دستگاه که تنها 21درصد از کل محصولات را شامل می شود، موفق به کسب سه ستاره شده اند .
بازه قیمتی کمتر از 25 میلیون تومان
در این بازه قیمتی خودروهای گروه X سایپا و تیبا قراردارند که سهم آنها از رده بندی کیفی تنها یک ستاره است تا باز هم این موضوع ثابت شود که ارزان قیمت ها، بی کیفیت تر هستند.
بازه قیمتی 25 تا 50 میلیون تومان
در این کلاس قیمتی خودروهای تیبا 2 ، پژوپارس ، سمند ، پژو 405 ، یک ستاره و همچنین دنا ، پژو SD 206 و ام.وی.ام 315 دو ستاره دریافت کردند.
بر این اساس خودروهای رانا ، تندر 90، پارس تندر و تندر 90 اتوماتیک موفق به دریافت سه ستاره شدند.
بازه قیمتی 50 تا 75 میلیون تومان
در این گروه لیفان X60 ، ام.وی.ام X33 ، ام.وی.ام 550 ، فقط یک ستاره دریافت کردند و خودروهای آریو ، برلیانس H230 و جک J5 دو ستاره گرفتند.
بازه قیمتی بالای 75 میلیون تومان
در این گروه نیز خودروهای جک S5 و تیگو 5، دو ستاره دریافت کردند و کیا سراتو و مزدا3 موفق به دریافت سه ستاره شدند.
بر اساس این گزارش،جدول ارزشیابی کیفی نشان می دهد که با وجود تاکید مکرر مسئولان وزارت صنعت مبنی بر لزوم افزایش کیفیت تولیدات داخلی، خودروسازان هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله دارند و به نظر می رسد که هدف اصلی آنها همچون گذشته افزایش کمی محصولات است اما باید گفت که با این روند نمی توان افق روشنی برای این صنعت در عرصه جهانی متصور شد .
جذب سرمایه گذار خارجی به بهبود کیفیت کمک می کند
در این خصوص ابراهیم احمدی رئیس انجمن قطعه سازان اصفهان در گفتگو با خبرنگار صنعت و تجارت گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،گفت: مهمترین عاملی که برای تعیین میزان استاندارد محصولات باید مشخص شود خط کش مناسب اندازه گیری و سنجش استاندارد است.
وی افزود: سازمان استاندارد کشور برای اندازه گیری میزان کیفیت خودرو و قطعات آن، ابزار و جاده های تست خودرو مناسبی در اختیار ندارد لذا نمی توان به نتایج آن اکتفا کرد.
احمدی اذعان داشت: در صورتی که روند جذب سرمایه گذار خارجی هموار شود تا دو سال آینده می توان امیدوار بود که کیفیت محصولات به حد قابل قبولی بهبود یابد.
کیفیت ابتدا در تفکر و سپس در محصول ظاهر می شود
بهرام شهریاری کارشناس صنعت خودرو
در گفتگو با خبرنگار صنعت و تجارت گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،گفت: اظهار داشت: بخشی از سنجش کیفیت خودرو به طراحی آن باز می گردد که در خودروهای ما به درستی لحاظ نمی شود و از طرح های قدیمی در تولید آن ها بهره می برند.
وی ضمن اشاره به اینکه بزرگترین ضعف صنعت خودروسازی ما تولید محصول قدیمی است ، افزود: به دلیل سیاست های نادرست اعمال شده در صنعت خودرو سازی چند سالی می شود که پای قطعات چینی به کشور باز شده و این امر مهمترین عامل افت کیفیت شده است.
شهریاری گفت: در گذشته از کیفیت بالایی در تولید قطعات برخوردار بودیم بطوری که قطعات خودروهای روز فرانسه را تولید و به این کشور صادر می کردیم لذا باید تلاش کنیم تا به جایگاه قبل بازگردیم.
وی راهکار ارتقای کیفیت را چنین بیان کرد: با تغییر نوع ساختار و سپردن صنعت خودرو سازی به بخش خصوصی باید به سمت نو شدن پیشروی کنیم و در جایگاهی قرار گیریم تا مدیران پاسخگویی را در راس کار داشته باشیم.
شهریاری تصریح کرد: در این صنعت از دانش مدیریت غافل هستیم ؛ابتدا باید در ارتقای کیفیت تفکر بکوشیم تا بهبود کیفیت محصول را به همراه داشته باشیم؛همچنین باید راه را برای ورود سرمایه خارجی به کشور هموار سازیم.
وی در پایان عنوان کرد: مشتری در درجه اول تعیین کننده کیفیت است و زنجیره ای از عوامل همچون شیوه مدیریت ، نحوه بنگاهداری و سیاست های کلان اقتصادی بر استاندارد خودرو اثر گذار است.
انتهای پیام/
خودرو،ماشین آلات سنگین داره موتور هیدروژنی می شود
اونا هم چک میکنن ببینن کیفیت داره یانه.
از روی اون تایید کیفیت میشه