کیفیت خودروهایی که در این بازه قیمتی خرید و فروش می شوند طبق رده بندی کیفی تنها یک ستاره است تا باز هم این موضوع ثابت شود که ارزان قیمت ها، بی کیفیت تر هستند.

به گزارش خبرنگار صنعت و تجارت گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، بحث بهبود کیفیت خودروهای داخلی همواره مورد تاکید مسئولان مرتبط بوده اما طی سال های اخیر شاهد افزایش نارضایتی  مشتریان  هستیم؛ البته جدا از ادعای مصرف کنندگان، گزارش ارزشیابی ملی خودروهای ساخت داخل نیز حاکی از کیفیت پایین تعداد زیادی از محصولات است به گونه ای که در ارزیابی تیرماه امسال بیش از نیمی از خودروهای داخلی تنها یک ستاره از مجموع 5 ستاره رده بندی کیفی را کسب کرده اند و هیچ محصولی نتوانسته 4 و یا 5 ستاره کسب کند.

بر اساس این گزارش  از بین 42 مدل خودرو که مورد ارزیابی قرار گرفته، 17 مدل به تعداد 45 هزار و 611 دستگاه که شامل 52درصد کل محصولات تولیدی می شود، یک ستاره را به خود اختصاص داده اند؛ همچنین9 مدل خودرو به تعداد 14 هزار و 374 دستگاه ، توانست دو ستاره کسب کند و هفت مدل خودرو با تعداد پنج هزار و 597 دستگاه که تنها 21درصد از کل محصولات را شامل می شود، موفق به کسب سه ستاره شده اند .

بازه قیمتی کمتر از 25 میلیون تومان

در این بازه قیمتی خودروهای گروه X سایپا و تیبا  قراردارند که سهم آنها از رده بندی کیفی تنها یک ستاره است تا باز هم این موضوع ثابت شود که ارزان قیمت ها، بی کیفیت تر هستند. 

بازه قیمتی 25 تا 50 میلیون تومان

در این کلاس قیمتی  خودروهای تیبا 2 ، پژوپارس ، سمند ، پژو 405 ، یک ستاره و همچنین دنا ، پژو SD 206  و ام.وی.ام 315  دو ستاره دریافت کردند.

بر این اساس خودروهای رانا ، تندر 90، پارس تندر  و تندر 90 اتوماتیک موفق به دریافت سه ستاره شدند.

بازه قیمتی 50 تا 75 میلیون تومان

در این گروه لیفان X60 ، ام.وی.ام X33 ، ام.وی.ام 550  ، فقط یک ستاره دریافت کردند و خودروهای آریو ، برلیانس H230  و جک J5 دو ستاره گرفتند.

بازه قیمتی بالای 75 میلیون تومان

در این گروه نیز خودروهای جک S5 و تیگو 5،  دو ستاره دریافت کردند و کیا سراتو  و مزدا3  موفق به دریافت سه ستاره شدند.

بر اساس این گزارش،جدول ارزشیابی کیفی نشان می دهد که با وجود تاکید مکرر مسئولان وزارت صنعت مبنی بر لزوم افزایش کیفیت تولیدات داخلی، خودروسازان هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله دارند و به نظر می رسد که هدف اصلی آنها همچون گذشته افزایش کمی محصولات است اما باید گفت که با این روند نمی توان  افق روشنی برای این صنعت در عرصه جهانی متصور شد .

جذب سرمایه گذار خارجی به بهبود کیفیت کمک می کند

در این خصوص ابراهیم احمدی رئیس انجمن قطعه سازان اصفهان در گفتگو با  خبرنگار صنعت و تجارت گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،گفت:  مهمترین عاملی که برای تعیین میزان استاندارد محصولات باید مشخص شود خط کش مناسب اندازه گیری و سنجش استاندارد است.

وی افزود: سازمان استاندارد کشور برای اندازه گیری میزان کیفیت خودرو و قطعات آن، ابزار و جاده های تست خودرو مناسبی در اختیار ندارد لذا نمی توان به نتایج آن اکتفا کرد.

احمدی اذعان داشت: در صورتی که روند جذب سرمایه گذار خارجی هموار شود تا دو سال آینده می توان امیدوار بود که  کیفیت محصولات به حد قابل قبولی بهبود یابد.

کیفیت ابتدا در تفکر و سپس در محصول ظاهر می شود

بهرام شهریاری کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با  خبرنگار صنعت و تجارت گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،گفت: اظهار داشت: بخشی از سنجش کیفیت خودرو به طراحی آن باز می گردد که در خودروهای ما به درستی لحاظ نمی شود و از طرح های قدیمی در تولید آن ها بهره می برند.

وی ضمن اشاره به اینکه بزرگترین ضعف صنعت خودروسازی ما تولید محصول قدیمی است ، افزود: به دلیل سیاست های نادرست اعمال شده در صنعت خودرو سازی چند سالی می شود که پای قطعات چینی به کشور باز شده و این امر مهمترین عامل افت کیفیت شده است.

شهریاری گفت: در گذشته از کیفیت بالایی در تولید قطعات برخوردار بودیم بطوری که قطعات خودروهای روز فرانسه را تولید و به این کشور صادر می کردیم لذا باید تلاش کنیم تا به جایگاه قبل بازگردیم.

وی راهکار ارتقای کیفیت را چنین بیان کرد: با تغییر نوع ساختار و سپردن صنعت خودرو سازی به بخش خصوصی باید به سمت نو شدن پیشروی کنیم و در جایگاهی قرار گیریم تا مدیران پاسخگویی را در راس کار داشته باشیم.

شهریاری تصریح کرد: در این صنعت از دانش مدیریت غافل هستیم ؛ابتدا باید در ارتقای کیفیت تفکر بکوشیم تا بهبود کیفیت محصول را به همراه داشته باشیم؛همچنین باید راه را برای ورود سرمایه خارجی به کشور هموار سازیم.

وی در پایان عنوان کرد: مشتری در درجه اول تعیین کننده کیفیت است و زنجیره ای از عوامل همچون شیوه مدیریت ، نحوه بنگاهداری و سیاست های کلان اقتصادی بر استاندارد خودرو اثر گذار است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۳ ۰۷ شهريور ۱۳۹۵
تنها محصولی که تو ایران به اسم حمایت ملی 20 ساله حمایت میشه و انحصار خودرو رو بهش دادن خودرو بود که مدیرانش هیچ کیفیتی ارتقاء ندادن فقط جیب مردم و جونشون رو نشونه رفتن .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۰ ۰۴ شهريور ۱۳۹۵
تا وقتی که خودروسازان بر روی قیمت گذاری دخالت دارند و در سازمانهای قیمت گذاری و نظارت نفوذ دارند تا وقتی که خودروی بی کیفیت چینی ( با قطعات چینی، حتی نمی گذارند قطعه ساز داخلی از سوده قطعه سازی استفاده کنند) وارد می شود در حالیکه در پکن شما یدونه جیلی و ام وی ام نمی بینید و اکثرا سوار آیودی و فولکس هستند آن هم تولید خودشان، بعد ما با پژو چین قرارداد می بندیم نه پژو فرانسه ، صنعت خودرو سازی نه ، مونتاژ سازی ما درست نمی شود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۷ ۲۶ مرداد ۱۳۹۵
یه جور میگین "صنعت خودروسازی" که یکی این پشت باشه فک میکنه مرسدس بنز یا Bmv هست،خب یه ستاره بودن هم شد صنعت خودوسازی؟؟؟ یه ستاره با صفرستاره هیچ فرقی نداره،
United States of America
ناشناس
۱۴:۴۱ ۲۶ مرداد ۱۳۹۵
آخه من موندم چي بگم يه جوري ميگين ارزان قيمت كه انگار چهار وپنج ميليون قيمت دارن خودروها بيست وپنج ميليون مگه كمه براي اين خودروهاي بي كيفيت كه ميگين ارزان قيمت.
Iran (Islamic Republic of)
عارف
۱۴:۵۱ ۲۶ مرداد ۱۳۹۵
برای آقایانی که حقوق نجومی میگیرند ارزان قیمت هستن ولی برای کارگری مثل ما که 80درصد جامعه را تشکیل میدهیم نه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۸ ۲۶ مرداد ۱۳۹۵
پراید چی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۰ ۲۶ مرداد ۱۳۹۵
ساخت وساز ماشین آلات ،خودروهای بنزینی،گازوییلی ممنوع می باشد،
خودرو،ماشین آلات سنگین داره موتور هیدروژنی می شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۷ ۲۶ مرداد ۱۳۹۵
متاسفانه الان گنجشک و جای قناری رنگ میکنن می دن به مردم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۳ ۲۶ مرداد ۱۳۹۵
ای بابا ما که پول خرید یک موتور رو هم نداریم اینا حرف از 70میلیون میزنن!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۳ ۲۶ مرداد ۱۳۹۵
بدبخت من که وام بیست میلیونی گرفتم ریختم به حساب ایران خودرو پیش فروش دنا
Germany
ناشناس
۰۹:۵۶ ۲۶ مرداد ۱۳۹۵
باز جالبه به خودروهای چینی میتازن و میگن بی کیفیته
Germany
ناشناس
۰۹:۴۸ ۲۶ مرداد ۱۳۹۵
با این وضعیت خرید خودروی داخلی پول دور ریختن است
Iraq
ناشناس
۰۹:۴۰ ۲۶ مرداد ۱۳۹۵
تا کی باید منتظر بود تا این دو به اصطلاح خودروساز کیفیت محصولاتشونو بالا ببرند وخودرویی بسازند که لایق مردم عزیزمون باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۲ ۲۶ مرداد ۱۳۹۵
فک کنم این شرکتا یک قطعه (پیچی یا واشری و...) دارن که اسمش کیفیت هست.
اونا هم چک میکنن ببینن کیفیت داره یانه.
از روی اون تایید کیفیت میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۶ ۲۶ مرداد ۱۳۹۵
ديگه فرصتي براي خودروسازا نمونده مشكل اصلي خودمونيم كه اين همه حمايت بيخود كرديم از اينا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۹ ۲۶ مرداد ۱۳۹۵
فقط گارانتی تعویض رایگان به رشد عمومی وپیشرفت کشور راهگشا است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۹ ۲۶ مرداد ۱۳۹۵
ازاین ماشین های بی کیفیت خسته شدیم
آخرین اخبار