این مدل همچنین با نام کیا پراید از ۱۹۸۷ تا ۲۰۰۰ در شرکت کیا موتورز کره جنوبی تولید شد و در سال ۲۰۰۱ خط تولید آن به سایپا فروخته شد.
در طول سال های گذشته شرکت سایپا تلاش زیادی برای بهبود بخشیدن مسائل ایمنی و فنی این خودرو انجام داده است ولی این تلاش ها به نوعی درجا زدن بوده چون پراید ایرانی نه در ظاهر تفاوت چندانی داشته و نه از نظر فنی تفاوت چشم گیری با نمونه اولیه دارد.
گفتنی است در این سال هایی که شرکت سایپا بر روی نمونه اولیه پراید تمرکز داشته، شرکت کیا موتورز ده ها مدل خودرو با امکانات روز دنیا تولید کرده است در حالیکه در کشور توان زیادی در زمینه های مختلف تولیدی وجود دارد به طور مثال می توان به توان موشکی اشاره کرد که ایران با وجود همه تحریم ها به یکی از قدرتمند ترین کشورها در زمینه ساخت موشک تبدیل شده است ولی در صنعت خودرو سازی چندین سال است که تولید کنندگان اصرار به تولید خودروهایی دارند که در صنعت روز دنیا هیچ جایی برای خودنمایی ندارند.
تصویر نمونه اولیه پراید را در زیر مشاهده می کنید :
تصاویر مدل های گوناگون پراید تولید شرکت سایپا که نه از نظر ظاهر و نه از نظر فنی تفاوت خاصی باهم ندارند : 1- se 1112- se1313-se1324-se 1415- se151 بررسی مشخصات گران ترین پراید موجود در بازار
خودرو پراید SE 132 در میان پراید های موجود گران ترین می باشد حال به بررسی مشخصات فنی این خودرو می پردازیم :
مشخصات فنی پراید 132SE
مشخصات فنی
نوع گیربکس : 5 دنده دستی
نوع دیفرانسیل : جلو
حجم موتور : 1323 سی سی
تعداد سیلندر : 4
تعداد سوپاپ : 8
قدرت : 5500/52 (اسب بخار/دور دقیقه)
گشتاور : 2800/103 (نیوتن متر/دور دقیقه)
طول : 3952 میلی متر
عرض : 1605 میلی متر
ارتفاع : 1455 میلی متر
حداکثر سرعت : 170 کیلومتر در ساعت
شتاب 0 تا 100 : 14.5 ثانیه
مصرف سوخت : 7.0 لیتر در 100 کیلومتر
حجم مخزن : 37 لیتر
سایز تایر : 165/65R13
استاندارد آلایندگی : یورو 2
امکانات
ایربگ : راننده – سرنشین
ترمز و کنترل : جلو دیسکی – عقب کاسه ای – ABS
تهویه هوا : دستی
صندلی : دستی
شیشه ها : جلو برقی
آینه : دستی
چراغ ها : مه شکن عقب – مه شکن جلو سفارشی
سایر امکانات : فرمان هیدرولیک
در حالی که شرکت سایپا بر روی تولید نمونه اولیه پراید با طراحی های نزدیک به هم اصرار داشته شرکت کیا موتورز که شرکت مادر تولیدکننده این محصول است از جدید ترین نسل پراید رونمایی کرده این خودرو با ظاهر متفاوت و با استفاده از تکنولوژی روز دنیا ساخته شده است که هیچ شباهتی به نمونه اولیه آن ندارد این خودرو با نام ریو نیز شناخته می شود.
نسخه جدید پراید (ریو)در کره :
حال به بررسی مشخصات فنی این خودرو می پردازیم :مشخصات فنی بدنه
کلاس بدنه خودروهای سدان
تعداد فضای سرنشینان 5
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای جلو 205/45R17
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای عقب 205/45R17
مشخصات فنی موتور
حجم موتور 1600 سی سی
نوع موتور موتور بنزین سوز انژکتوری
تعداد سیلندرها 4
تعداد سوپاپ ها 16
محل قرار گیری موتور موتور جلو
سیستم سوخت رسانی انژکتوری پاشش چند نقطه ای
ظرفیت باک 43 لیتر
حداکثر توان خروجی 138 اسب بخار
حداکثر گشتاور خروجی -
مشخصات جعبه دنده ( Transmission )
نوع جعبه دنده جعبه دنده اتوماتیک تیپ ترونیک
تعداد دنده (جلو) 6
جعبه دنده اتوماتیک دیفرانسیل جلو FWD
سیستم ترمزها
نوع سیستم ترمز دارای سیستم ضد قفل ( ABS- EBD )
نوع دیسک و کالیبر ترمز جلو دیسکی
نوع دیسک و کالیبر ترمز عقب دیسکی
سیستم تعلیق و فرمان
نوع سیستم فرمان فرمان هیدرولیک با قابلیت تنظیم ارتفاع
امکانات رفاهی و آپشن ها
کیسه های هوا ( نوع و تعداد ) دارای 6 کیسه هوا ( ایربگ های کامل جلو، جانبی و پرده ای )
سیستم های امنیتی و حفاظتی سیستم کنترل پایداری خودرو (ESP) / کروز کنترل اتوماتیک
سیستمهای تهویه مطبوع دارای سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک
سیستمهای مولتی مدیا سیستم صوتی با قابلیت پخش CD + MP3 + بلوتوث + / USB + AUX + IPOD
سیستم صندلیهای جلو و عقب صندلی عقب تاشو به نسبت 40/60
سیستم آیینه ها آینههای گرم شونده برقی
سیستم شیشه ها شیشه جلو مجهز به سیستم ضد بخار اتوماتیک
سیستم های سقف دارای سانروف
سیستم روشنایی جلو و عقب سیستم کنترل روشنایی چراغها اتوماتیک
سنسورهای پیش فعال سنسور پارک عقب / سنسور سرعت / سنسور ایمنی شیشه بالابر / سنسور باران
متفرقه کنترل سیستم صوتی از روی فرمان / داشبورد مجهز به سیستم خنککننده (جهت سرد نمودن قوطی آب معدنی یا نوشابه) / دکمه استارت/ آلبوم داشبورد
انتهای پیام/
خسته نباشی دلاور...افرین قهرمان.
چرامردم بایدسواراین تابوتابشن.
تاسف:::::: افغان ها تویوتا سوار میشن ایرانیا پراید.
در ضمن تعرفه گمرگ هم پایین تر باشه که مردم انتخاب دیگه ای هم داشته باشن
الان انگار ذر ایران شرکت ها دارن لواشک تولید میکنن
فقط فرقشون اینه انگار یکی با طعم زرد آلو تولید میکنه
یکی با طعم انار
پس اینها هر کدوم بازار خودشونو دارن و نیازی به رقابت باهم ندارن و فقط به فکر کسب درامد هستن
انگار تقسیم کار شده بین اینها
پراید ماشین خوبیه
اینا فقط تو پول بیشتر از مردم گرفتن رقابت دارن والا بخدا دیگه خسته شدیم از بس که این محصولات بی کیفیت رو سوار شدیم از آخرت اینا نمیترسن به هر بهونه ای جیب مردم رو خالی میکنن
خودروهای ما راکشور همسایه افغانستان هم نگاه نمی کنند چه برسد بخرند
احتمالا ارزونتر از پراید خودمونه .
من نمی دونم چرا دولت برا اینا یه اولتیماتوم نمی ذاره
الانم که اومدن بدترین محصولات رنو رو برا مونتاژ انتخاب کردن
ملتی که سالی ده دیقه کتاب نمبخونن خب رشد فرهنگی نمیکنن و میرن این ماشینو میخرن.
کارخونه های داخلی هم وقتی میبینن جنسشون خریدار داره تولید میکنن خب.
این تو همه چی صدق میکنه
مثلا کیسه هوا و سیستمش پیچیده است . یا سیستم تهویه اتومات و رباتیک .
خب وقتی قانونی برای الزام به خودرو ساز وجود ندارد همین قطعات است و همین پراید . ارتقاءی وجود نخواهد داست. انجا قانون تولید دارند و اگر خودرو ساز پراید داخل ایران را بسازد زندانی میشود و کارخانه اش نیز تا ارتقا پلمپ میشود .
اینجا نان را هم سر خود میپزند . آب آشامیدنی بوی کلر میدهد . آب روستاها استاندارد نیست و ... . دیگر چه برسد به ماشین ...
اما پراید همچنان به عنوان نسل اول درحال تولید میباشد
1- مدیران نالایق
2-کارگران بی نوا سخت کوش
3- طراحان کم سواد شرکتهای داخلی
این جدیدا جلوش جا لیوانی داره
اونا پراید سوار میشن ماهم پراید سوار میشیم.
ای کاش صنعت خودروسازی مون هم مثل صنعت موشکی و نظامیمون پیشرفت میکرد........افسوس.......
برای اینکه یه چیزی تو خودروسازی هست.
آخی کی بهتر از مردم خود ایران؟
هم به فکر جیبشان هستن و هم به فکر جیب مردم و امنیت مردم نه فقط جیب خودشون
یکنفر از مدیران نجومی ما را بفرستند اونجا در عرض یکسال و یا کمتر مثل سایپا تحویل بگیرند...
ایا منظور از افزایش کیفیت بالا بردن قیمته؟