لایروبی اروندرود ۲۱۰ میلیون یوور اعتبار نیاز دارد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازآبادان؛مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر گفت: لایروبی اروندرود ۲۱۰ میلیون یوور اعتبار نیاز دارد که این اداره کل به تنهایی از عهده آن برنمی آید.

عادل دریس در نشستی که با خبرنگاران و اصحاب رسانه داشت به موضوع پیگیری فرآیند لایروبی آبراهه بین المللی اروند پرداخت و افزود: موضوع اروند در دو بحث لایروبی و شناورسازی دنبال می شود که در بحث لایروبی، عملیات هیدروگرافی توسط سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح با هماهنگی طرف عراقی به شکل مشترک انجام شد.

وی گفت: لایروبی اروندرود نیز باید از طریق دفتر CBC (دفتر هماهنگی مشترک ایران و عراق) و با هماهنگی طرف عراقی انجام شود چرا که این عملیات خط مرزی میان دو کشور را جابه جا می کند و تا زمان فعال نشدن دفتر CBC نمی توان لایروبی را به طور کامل انجام داد.

مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر از شناورسازی ۳۹ مغروقه با اعتباری معادل ۶۲۵ میلیارد ریال خبر داد و افزود: تاکنون ۳۵ فروند مغروقه از اروند شناورسازی شده و در سفر اخیر معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرکل بنادر و دریانوردی کشور به خرمشهر، موضوع شناورسازی مغروقه های باقی مانده به صورت گروهی مطرح شد و قرار شد شرکت صنایع دریایی قشم ۳۹ فروند را طی عملیاتی با ارزش ریالی ۶۲۵ میلیارد ریال  شناورسازی کند.

وی با بیان اینکه قرارداد پیمانکار برای شناورسازی ۳۹ مغروقه در سمت ایران، ۳۰ ماهه است و از سمت ساحل عراق به نیمه اروندرود نیز ۱۸ مغروقه باقی مانده که شناورسازی آنها نیاز به مجوز وزارت خارجه و هماهنگی با کشور عراق دارد که مکاتباتی نیز در این خصوص با این وزارتخانه انجام شده است.

مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر، حجم لایروبی مورد نیاز برای رسیدن به عمق هشت و ۹ متری را ۳۵ میلیون مترمکعب اعلام کرد و گفت: این عملیات به ۲۱۰ میلیون یورو اعتبار نیاز دارد که اگر کار فازبندی شود در فاز نخست که حجم آن ۱۲ میلیون مترمکعب است به ۶۰ میلیون یورو اعتبار نیاز دارد.

تاکنون 160 فروند مغروقه در اروندرود و کارون شناور سازی شده است، که از این تعداد 35 فروند در اروندرود و 125 فروند هم در کارون قرار داشت.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.