علی مالمیر گفت: حفظ و ثبت بخش های تاریخی و قدیمی شهر لالجین از مهم ترین برنامه های ما است.

حفظ و ثبت بخش های تاریخی و قدیمی شهر لالجین از مهم ترین برنامه های ما استعلی مالمیر مدیر کل میراث فرهنگی استان همدان در راستای ارسال پرونده‌های مشهد و لالجین به شورای جهانی صنایع دستی در گفتگو با خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص حفظ آثار تاریخی و قدیمی شهر لالجین گفت: ما در ابتدای سال جاری باتوجه به اینکه لالجین در قامت یک شهر جهانی می‌دیدیم، شروع به ساماندهی در زیرساخت و منظره شهری کردیم و اواخر شهریور جشنی را به مناسبت ثبت جهانی این شهر برگزار می‌کنیم.

وی ادامه داد: هنگامی که یک شهری به ثبت جهانی می‌رسد، یک شورای راهبردی در آن تشکیل می‌شود که مدیران ارشد استان عضو آن هستند و شخص استاندار رئیس آن است. این شورا در حالی شکل می‌گیرد که یک سری الزامات دارد، از جمله این الزامات می‌توان به آموزش، برگزاری کارگاه ها، توانمندسازی نیروی انسانی فعال، ایجاد زیر ساخت مناسب و غیره اشاره کرد.

مالمیر تصریح کرد: این زیر ساخت‌های مناسب یعنی رسیدگی به مشکلاتی مثل آب، برق، راه و ترابری، ساخت موزه، تبلیعات، ساخت مراکز آموزشی، ساخت مراکز اقامتی و غیره است. 

وی اظهار داشت: حفظ و ثبت بخش‌های تاریخی و قدیمی شهر لالجین از مهم‌ترین برنامه‌های ما است. ما باید سالانه در مجمع شورای جهانی صنایع دستی، گزارشی از روند تغییراتی که در لالجین پیش میرود، را ارائه دهیم.

مالمیر در ادامه افزود: ما در لالجین حدود هزار کارگاه سفال سازی فعال داریم. از نظر کمی در این کارگاه‌ها مشکلی نداریم و از نظر کیفیت نیز برنامه‌هایی همچون برگزاری نمایشگاه در روند توانمندی و ارتقا فعالان فعلی را داریم. ما همچنین پیگیر ایجاد هتل، کمپین اقامتی و آپارتمان برای گردشگرانی که به این شهر سفر می‌کنند، هستیم.

مدیر کل میراث فرهنگی استان همدان در پایان گفت: ویژگی استان همدان این است که فاصله شهرها کم است به همین دلیل اقامتگاه بین راهی نداریم بلکه مجتمع رفاهی داریم.

گفتنی است؛ طبق اعلام شورای جهانی صنایع دستی، مشهد و لالجین همدان به عنوان شهرهای جهانی سنگ‌های قیمتی و سفال انتخاب شدند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار