از رویا تا واقعیت اتوبوس‌هایی که خالی از دانشجو راهی عتبات می‌شوند

هر ساله تعدادی از کاروانهای دانشجویی برای سفر به عتبات عالیات در روزهای گرم تابستان دل به راه می زنند و مسئولان از پشت پرده تعداد آنها نسبت به سالهای قبل می‌گویند.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ هر چند که عمره و عتبات دانشگاهی هرساله دانشجویان و استادان زیادی را به خود جلب و دل‌ها را هوایی می کند اما حدود یکی دوسال است که به دلیل برخی مشکلات مثل حفظ امنیت از اعزام به عمره نه تنها در سطح دانشجویی بلکه بصورت همگانی نیز اجتناب می شود.

این مسئله باعث شده تعداد نفراتی که به مشهد مقدس و عتبات عالیات اعزام می شوند افزایش پیدا کند، در واقع آمار اعزام دانشگاهیان در طی چند سال اخیر(از زمانی که اعزام به عمره وجود داشت تا کنون) سندی برای این ماجرا است.

البته گفتنی است که با وجود برخی مسائل امنیتی در کشورهای مختلف، خانواده ها همچنان برای سفر به عتبات عالیات با دلهره و تردید اقدام می‌کنند، تنها آنان که عشق واقعی و معنوی دارند خطرات احتمالی را به جان خریده و دل به راه می زنند.

هر ساله ستاد عمره و عتبات دانشگاهی با ثبت نام از دانشجویان و استادان شرایط سفری ایمن و رضایت بخش را فراهم کرده و عده ای از عاشقان را برای دیدار امامشان همراهی می کنند. به گفته مسئولان این ستاد بعد از بسته شدن راه حج، دانشگاهیان بیشتری برای عتبات بار سفر می بندند. 

از رویا تا واقعیت اتوبوس‌هایی که خالی از دانشجو راهی عتبات می‌شوند

وقتی مسافران حج راهی کربلا می‌شوند
به گفته حجت الاسلام قمی معاون امور بین الملل دفتر مقام معظم رهبری در سال 93، از بین 338 هزار نفر ثبت نام کننده، تنها 17 هزار و 500 نفر به سفر عمره مشرف می‌شوند و بدیهی است که تعداد زیادی از علاقمندان زیارت بارگاه آسمانی نبوی و کعبه مکرمه از این توفیق باز می مانند؛ اما در سال 93 با تمهیدات ویژه ستاد، سهمیه ای خاص برای علاقمندان جدی این سفر با ارزش در نظر گرفته شد.

در واقع پذیرفته نشدگان قرعه کشی می توانستند با گذراندن دوره آموزش مجازی کوتاهی در سامانه "آموزش مجازی دانشگاهیان نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها” امکان توفیق خود را برای این سفر معنوی فراهم کنند چرا که سهمیه یک هزار نفری به این طرح اختصاص داده شده بود.

اما به دلیل برخی مشکلات و بسته شدن راه، دیگر شاهد این طرح‌ها و استقبال از حج نبودیم و در عوض سفرهای عتبات رونق گرفت.

پسران در صف اول زیارتِ دوست
حجت الاسلام محمد رضا فقیهی رییس ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان در گفت وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان درباره پانزدهمین دوره ثبت نام عتبات که از 10 تا 25 خرداد 95 انجام شد، گفت: در طول سال دو بار اعزام به عتبات دانشگاهی داریم که امسال در ابتدا، مقرر شده بود 13 هزار نفر اعزام شوند، اما به دلیل استقبال زیاد، این تعداد به حدود 17 هزار دانشگاهی افزایش یافت.

وی با اشاره به افزایش 100 درصدی این اعزام ها که از اول مرداد لغایت هشتم آبان ماه 95 ادامه دارد، اعلام کرد: در این دوره اندکی استقبال پسران از دختران بیشتر بوده است.

یدیهی است که دلهره و نگرانی برای سفرهای تک نفره و بدون خانواده دختران بیشتر باشد و خانواده ها در این مورد احتیاط بیشتری دارند.

کاروانهایی که بی مهابا می شتابند
فقیهی با اشاره به اعزام 280 کاروان از دانشگاههای سراسر کشور در دوره چهاردهم عتبات عالیات، بیان کرد: این دوره از پنجم بهمن ماه سال 94 شروع و تا نهم اردیبهشت 95 ادامه پیدا کرد اما در پانزدهمین دوره بیش از 93 هزار نفر ثبت نام کردند.

وی با بیان اینکه اعزام از 330 کاروان به 440 کاروان افزایش یافته، افزود: در این دوره 17 هزار و 500 دانشجو و استاد دانشگاه به عتبات اعزام می‌شوند که از این تعداد حدود 360 کاروان متاهل و مابقی مجرد هستند لذا این آمار گواه افزایش بالای تقاضای دانشگاهیان برای سفر به عتبات است.

مناسبت‌ها کاروانها را به سمت خود می‌کشند
این افزایش ظرفیت منجر شد در برخی از تاریخ‌های خاص مانند مناسبت‌های مختلف تقاضا برای سفر بیشتر باشد، از این رو فقیهی بیان کرد: سهمیه اضافه شده به نسبت تاریخ هایی که ثبت نام بیشتری دارند، قرعه کشی می شوند لذا قرعه کشی سهمیه جدید در قالب 110 کاروان به صورت اینترنتی 14 تیرماه توسط ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان انجام و فردای آن روز نتایج (15 تیر ماه) از طریق سایت لبیک به پذیرفته شدگان اعلام شد.

در واقع قرعه کشی جدید مربوط به افزایش سهمیه است که از میان ثبت نام کنندگان عتبات پذیرفته نشده در قرعه کشی مرحله اول، انجام و نفرات برگزیده اصلی و ذخیره در سایت لبیک معرفی شدند.

بانکها در خدمت زائران
رییس ستاد عتبات دانشگاهیان با توجه به استقبال زیاد دانشجویان برای دوره پانزدهم افزود: در این دوره 199 کاروان هوایی و 131 کاروان زمینی پیش‌بینی کردیم که با هماهنگی بانک ملت افرادی که از طریق هوایی اعزام می‌شوند 1.5 میلیون تومان و دانشجویان اعزامی از طریق مرز زمینی یک میلیون وام دریافت می‌کنند.

این در حالی است که یزدان‌مهر رییس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم در گفت‌و‌گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان نیز اظهار داشت: در سال‌های گذشته به هر دانشجو مبلغ 300هزار تومان وام عتبات پرداخت می‌شد که این مبلغ برای اعزام دانشجویان به سفر عتبات عالیات در سال 95 به 700 هزار تومان افزایش یافته، بازپرداخت این وام بانکی ماهی 60 هزار تومان مطرح شده است.

بنابراین هزینه های سفر به عتبات دانشجویان در صورتی که از توان مالی مناسبی برخوردار نباشند با وام صندوق رفاه و بانک ملت تامین می‌شود.

راه برای همه هموار می شود
به گفته رییس ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان در دوره پانزدهم، آن دسته از دانشجویانی که مشمول معافیت تحصیلی بودند، باید پس از تحویل تعهد نامه محضری به دفاتر ستاد در استان تحصیل خود منتظر صدور مجوز خروج از کشور می شدند.

وی اعلام کرد: بعد از صدور مجوز، افراد برای تهیه گذرنامه می توانستند اقدام کنند.

فقیهی با اشاره به امتیاز ویژه دانشجویان مشمول برای خروج از کشور در پانزدهمین دوره گفت: ستاد عتبات دانشگاهیان با همکاری سازمان نظام وظیفه کشور، اخذ مجوز خروج از کشور را تقبل کرده و دیگر نیاز به ارائه وثیقه دانشجویان به سازمان نظام وظیفه نیست.

از این رو حتی دانشجویان پسر با شرایط خاص ( معافیت تحصیلی) برای سفر به عتبات مشکلی نداشتند و به راحتی می توانستند با افراد دیگر راهی این سفر معنوی شوند.

بنابراین سفرهای زیارتی دانشجویی با تمام فعالیتهای فرهنگی و استقبال دانشجویان به شدت در این سال ها رونق پیدا کرده و هرساله عاشقان زیادی را با خود همراه می‌کند چه آنان که توان مالی دارند و چه آنان که ندارند، می توانند سفر کنند.

به امید آنکه نه تنها رونق سفرهای عتبات افزون شود بلکه کاروانهای حج هم با همان شور و شوق قبل، دانشجویان را به دیدار حضرت حق برساند.

گزارش از محیامعصومی

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار