سینما در هفته‌ای که گذشت؛

حمایت مشروط حوزه هنری از «رستاخیز»/ کشف 13میلیون سی‌دی قاچاق

مومنی شریف گفت: در صورت رفع مشکل فیلم «رستاخیز» برای اکران با وزارت ارشاد به طور قطع از آن حمایت می‌كنیم.

به گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سینما در هفته سوم مردادماه آرام و بی حاشیه گذشت.

حمایت مشروط حوزه هنری از «رستاخیز» 
محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری درمورد موضع حوزه هنری پیرامون فیلم سینمایی «رستاخیز» آخرین ساخته احمدرضا درویش گفت: در جریان آخرین وضعیت و جزئیات مربوط به فیلم «رستاخیز» نیستم ولی آنقدر اطلاع دارم كه مراحل رفع مشكلات آن در حال سپری شدن است تا شاهد اكران این فیلم باشیم. اگر مشكلات فیلم با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حل شود ما هم در حوزه هنری بسیار خوشحال می شویم؛ زیرا وقتی فیلمی درمورد امام حسین (ع) و واقعه عظیم عاشورا باشد، چرا حوزه هنری از آن حمایت انجام ندهد؟ قطعا از آن حمایت می كنیم.

«رستاخیز» فیلمی است تاریخی، مذهبی و حماسی كه مقطع تاریخی مرگ معاویه تا شهادت امام حسین (ع) در روز عاشورا را روایت می‌كند. ماجرای این فیلم درباره جوانی به نام  بُكیر فرزند «حر بن یزید ریاحی» است كه قبل از پیوستن پدرش به كاروان امام حسین(ع) در تصمیمی بزرگ و طی یك روایت عاطفی، دل‌مشغولی اش را در سپاه حسین(ع) می بیند و این روند باعث می شود به سمتِ حسین بن علی(ع) گرایش پیدا كند. 


مصوبات جدید شورای صنفی نمایش
غلامرضا فرجی سخنگوی شورای صنفی نمایش با اشاره به مصوبات جلسه این هفته این شورا گفت: در این جلسه قرارداد اکران فیلم «ربوده شده» ثبت شد. این فیلم بعد از فیلم «من» در گروه استقلال به نمایش در می‌آید.

وی در ادامه اظهار داشت: فیلم «ناردون» نیز از روز چهارشنبه در گروه آزادی اکران و فیلم «من» از هفته آینده 27 مردادماه در گروه استقلال اکران خواهد شد.

رقابت آثار پویانمایی در جشنواره مقاومت
پنج اثر پویانمایی بلند در بخش مسابقه سینمای ایران چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت به رقابت خواهند پرداخت.
هیاتی متشکل ازبهرام عظیمی، مجید اسماعیلی، روانبخش صادقی، سیدمسعود شجاعی و سیدعلیرضا گلپایگانی مسئولیت ارزیابی و انتخاب آثار پویانمایی رسیده به دبیرخانه این دوره جشنواره مقاومت را بر عهده داشتند و 6 اثر پویانمایی بخش مسابقه سینمای ایران را مورد ارزیابی قرار دادند. 
 
آثار بخش مسابقه پویانمایی بلند به شرح زیر است: 
«پشت دروازه بهشت» به کارگردانی علی نوری اسکوئی و تهیه کنندگی علی نوری اسکوئی-بنیاد فرهنگی روایت، «شهید محمد بروجردی» به کارگردانی محمدعلی صفورا-فرهاد علیزاده و تهیه کنندگی محمد علی صفورا محصول بنیاد فرهنگی روایت،«فرزندان آفتاب» به کارگردانی مسعود حمزه ای – علی احمدی و تهیه کنندگی علی نوری اسکوئی- بنیاد فرهنگی روایت، «فهرست مقدس» به کارگردانی و تهیه کنندگی محمد همدانی محصول خانه انیمیشن انقلاب اسلامی،  
«نبرد خلیج فارس 2» به کارگردانی و تهیه کنندگی فرهاد عظیما، «فرمانروای آب» به کارگردانی مجید اسماعیلی و تهیه کنندگی حسین سلطانی-مجتبی امینی.
  
چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت با شعار «تجلی گفتمان فرهنگی انقلاب اسلامی» به همت بنیاد فرهنگی روایت و انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس از 2 تا 9 مهرماه سال جاری در تهران برگزار می‌شود.

کشف 13میلیون سی‌دی قاچاق
حجت‌الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی و معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همزمان با بازدید از مکشوفات نیروی انتظامی، درخصوص مقابله با قاچاق و کالاهای غیرمجاز و ایجاد ناامنی حاصل از پدیده قاچاق به سخنرانی پرداخت.    
 
حجت‌الله ایوبی درباره فعالیت سایت‌های غیرمجاز گفت: همزمان با مقابله قاچاقچیان در بازار دوستان در رسانه‌های تصویری تلاش می‌کنند تا راه‌های قاچاق از طریق فضای مجازی و سایت‌ها را مسدود کنند تلاش می‌کنند تا با شیوه‌های مدرن برای پاکسازی فضاهای مجازی بهره ببرند.
 
رئیس سازمان سینمایی در پاسخ به این سؤال که برخی از فیلم‌های انیمیشن که از تلویزیون پخش می‌شود حق کپی‌رایت به آن پرداخت نشده، گفت: ما در سازمان سینمایی جلوی این سود کلان که از طریق میجر اتفاق می‌ افتاد را گرفتیم و اجازه ندادیم سازمان سینمایی از آن بهره‌مند شود. 

سیدمصطفی ابطحی مدیرعامل مؤسسه رسانه‌های تصویری ضمن ارائه گزارش از فعالیت ستاد صیانت از محصولات فرهنگی ارائه داد و گفت: حدود 1548 عملیات انجام شده و این مقدار محصولات غیرمجاز کشف شده است و همین‌ اینک 473 پرونده قضایی در دادگاه تشکیل شده که در هر کدام از آنها دو یا سه نفر درگیر پرونده هستند که برخی با ضمانت آزاد شده و برخی به محکومیت قضایی دچار شدند. 

کشفیات نیروی انتظامی و قضایی بیش از 13 میلیون سی‌دی و دی‌وی‌دی است که در میان آنها انیمیشن، فیلم‌های مبتذل، آثار کلاسیک به وفور دیده می‌شود.

اکران خیریه «دراکولا» و کمک 5 میلیونی عطاران 
مراسم اکران خیریه فیلم «دراکولا» به کارگردانی رضا عطاران در پردیس کوروش برگزار شد. در این مراسم که برای تهیه دیه یک جوان به‌نام علیرضا برگزار می‌شد رضاعطاران، مجید و پوپک مظفری حضور داشتند و به دلیل اینکه اولیای دم تقاضای مبلغ 500میلیون تومانی برای گذشت از قصاص کرده‌اند، از حاضران تقاضای کمک برای تامین این مقدار پول کردند. در این مراسم رضا عطاران برای آزادی یک اعدامی 5 میلیون تومان کمک کرد.

اظهارنظر معاون ارزشیابی و نظارت در خصوص «دوازه صندلی»
بنا بر گزارش معاونت ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی فيلم «دوازه صندلي» در تيرماه سال 92 پروانه نمايش داشته و دليل تعويق در اكران عمومي آن اختلافات مالي سرمايه گذار با تهيه كننده و كارگردان اثر (اسماعيل براري) بوده است. لذا عنوان «فيلم توقيف شده» در اخبار براي اين فيلم غلط و نابجا بوده است.

اختصاص یک پردیس سینمایی به خبرنگاران 
به گفته سید علی احمدی مدیرعامل موسسه تصویر شهر از روز هفدهم مردادماه ماه تا چهارشنبه سی و یکم شهریورماه سال جاری در تمام ایام هفته، خبرنگاران می‌توانند با ارائه کارت خبرنگاری به همراه یک نفر، مهمان پردیس‌های شهرداری تهران بوده و به تماشای فیلم‌های در حال اکران سینمای ایران بنشینند. خبرنگاران و اصحاب رسانه می‌توانند به پردیس‌های شهرداری تهران(ملت، تماشا، راگا، رازی) مراجعه کنند.
 
پردیس سینمایی تماشا با توجه به حضور یکی از اهالی با سابقه رسانه در سمت مدیریت آن، در تمام ایام سال به عنوان پاتوق اهالی رسانه معرفی می‌شود و فضایی در این پردیس سینمایی برای حضور خبرنگاران در نظر گرفته شده که بتوانند قرارهای ملاقات و فعالیت‌های خبری‌شان را در آنجا پی گیرند. 
  
درگذشت مسن‌ترین بازیگر سینما و تئاتر
 بامداد روز شنبه ۱۶ مرداد پرویز شاهین خو پیشکسوت ترین هنرمند سینما و تئاتر و تلویزیون چشم از جهان فرو بست. 
 
پرویز شاهین خو متولد ۱۲۹۴ بود. وی در سال ۱۳۱۲ در گروه تئاتر خیرخواه مشغول بازی در تئاتر شد و در سال ۱۳۱۴ در کلاس سینمایی اوگانیاس شرکت کرد که موجب شد در دو فیلم به نام های «آبی رابی» و «حاج آقا آکتور سینما» همکاری کند. وی در سال ۱۳۱۷ وارد هنرستان هنرپیشگی شد و بعد از گرفتن دیپلم از سال ۱۳۱۸ در تئاتر «نصر و دهقان» به اجرای نقش‌های مختلف پرداخت. 

اهدای جوایز مسابقه فیلم‌های «نوروز» در پنجمین پاتوق فیلم کوتاه
همزمان با پنجمین پاتوق فیلم کوتاه، با حضور فرید فرخنده کیش و سید محمد طباطبایی نژاد، مراسم اهدای جوایز نخستین مسابقه فیلم‌های مستند سه دقیقه‌ای نوروز برگزار شد.
در این مراسم که پیش از اکران فیلم‌های این هفتۀ پاتوق با حضور فیلم‌سازان، هنرمندان و تعدادی از کارگردانان شرکت کننده در مسابقه برگزار شد، لوح تقدیر و جایزه نقدی به 10 فیلم برگزیده و 11 کارگردان از 193 فیلم‌ شرکت کننده در مسابقه نوروز اهدا شد. 
 
نخستین مسابقه فیلم‌های مستند سه دقیقه‌ای نوروز توسط انجمن سینمای جوانان ایران و با مشارکت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت آموزش و پرورش و شبکه مستند سیما و در طیف دانشجویان و دانش‌آموزان سراسر کشور همزمان با نوروز 1395 برگزار شد. 





انتهای پیام/
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار