سی وسومین اجلاس آموزش و پرورش با حضور مسئولان این وزارتخانه و برخی دولتمردان به پایان رسید و حال باید منتظر بازخوردهای این رخداد عظیم آموزش و پرورش بود.

به گزارش خبرنگار  حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان ، تابستان برای اهالی نظام تعلیم و تربیت فرصت جمع بندی و برنامه ریزی برای سال جدید آموزشی است که در قالب اجلاسی سه روزه برخی از نظرات، کمبودها و مشکلات به امید گشایش و برطرف شدن برای سال تحصیلی و به منظور ارتقای وضعیت نظام آموزشی بیان می شود.

حاشیه های سی و سومین اجلاس رؤسای آموزش و پرورش/ بلاتکلیفی نظام آموزشی کی به پایان می رسد؟

در این اجلاس که سابقه آغاز آن به سال های دور و دوران وزارت شهید رجایی بازمی گردد و تقریبا هرساله شاهد برگزاری آن هستیم ، ضمن حضور تمامی اهالی تعلیم وتربیت از بالاترین مقام وزارتخانه تا روسای شهرهای کوچک کشور، سران قوای سه گانه یا نمایندگانی از طرف آنها نیز در این برنامه حضور پیدا می کنند تا شاید مسیری برای رونق آموزش و پرورش کشور بیابند یا بسازند.

امسال هم به روال گذشته و بعد از تدارک برنامه و صرف هزینه های اجرایی، اجلاس به ایستگاه سی و سوم رسید و این در حالی رخ داد که امید به گشایش مشکلات با وجود دوران پس از برجام به ذهن ها خطور می کرد و با وجودی که بخشی از مسیر تغییر و تحول نظام آموزشی مبتنی بر سند تحول از سال گذشته کلید خورد به نظر می رسید این اجلاس نسبت به سال گذشته تقریبا با آرامش همراه باشد .

مدد جویی آموزش و پرورش از دولت برای تحقق اهداف  
اجلاس آموزش و پرورش با شعار" آموزش وپرورش كانون خلق دنياي آينده " از روز 18 الی 20 مرداد ماه و با حضور مسئولان دولتی شروع به فعالیت کرد و میزگردهایی پیرامون موضوعات بررسی همه جانبه اجرای سند تحول بنیادین ، چشم انداز اقتصاد آموزش و پرورش در برنامه ششم توسعه، وضعیت آموزش و پرورش برای گروه های خاص، ارتقای کیفیت آموزش و پرورش، تربیت معلم و بهبود مدیریت منابع انسانی، راهکارهای کمیسیون آموزش، تحقیقات مجلس برای برون رفت از چالش های آموزش و پرورش، تریبون آزاد آرا و نظرات رؤسای آموزش و پرورش جز برنامه های این دوره به شمار می رفت.

سرانجام روز نخست این اجلاس با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور آغاز به کار کرد و در این برنامه وی به تشریح  برنامه ها و تخصیص اعتبارات به آموزش وپرورش پرداخت و گفت: دولت بیشترین بخش توجهات را به بخش آموزش و پرورش معطوف کرده چرا که بیشترین تعداد کارمندان دولت به وزارت آموزش و پرورش تعلق دارد بر همین اساس توسعه همه جانبه و پایدار کشور و اصلاح مدرسه در این حیطه مطرح می‌شود .

وی از اختصاص 3500 میلیارد تومان بودجه برای طرح رتبه بندی معلمان در سال جاری خبر داد و یادآور شد: باید تمام دستگاه‌های فرهنگی و غیر فرهنگی و حتی دستگاه‌های خارج از دولت برای توسعه اقتصاد مقاومتی به کمک آموزش و پرورش جهت هدایت اهداف بیایند چرا که اتحاد و انسجام ملت و دولت تأثیر بسزایی در تحقق اهداف اقتصادی کشور دارد همچنین مقاوم‌سازی اقتصاد کشور در دستور کار مسئولان بوده که این موضوع دنباله‌رو سیاست‌های قانون‌گرایی دولت است.

در همین روز اول و با توجه به حمایت های دولت ،علی اصغر فانی وزیر آموزش وپرورش با بیان اینکه سند تحول بنیادین کشور مبنای برنامه ششم توسعه قرار گرفته است، عنوان کرد: اجرای متوازن در طول برنامه ششم مصوب شده است و اکنون که معاون اول رئیس جمهور در این جمع حضور دارد پیشنهاد می‌کنیم چنین ستادی با مسئولیت وی تشکیل شده و دستگاه‌های مربوطه نیز هماهنگی‌های لازم برای اجرای هر چه بهتر این سند را داشته باشند.

نکات قابل توجه دیگر روز اول، توجه به معیشت بازنشستگان، توزیع 130 میلیون جلد کتاب درسی از 15 شهریور ماه و پیش‌بینی 156 برنامه در جهت اجرای سند تحول بنیادین بود.

چالش مجلس و آموزش و پرورش بر سر مسائل پیش رو
روز دوم اجلاس، حاشیه ها و دردسرهای بسیاری برای اصحاب رسانه پیرامون ورود و استفاده از وسایل کارشان برای ثبت و انتقال اخبار به همراه داشت و در نهایت پس از این کشمکش ها  نوبت به سخنرانی علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی رسید .

در این روز رییس مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: درآموزش و پرورش مشکلات متعددی مانند معیشت معلمان، معوقات‌ و تغییر نظام آموزشی و بسیاری دیگر از مسائل مورد توجه است که اگر اولویت‌بندی صحیحی در سطح ملی برای این مسائل انجام شود بی‌شک نتایج مطلوبی در پی دارد.

در ادامه روز دوم که می توان آن را جز روزهای پرتحرک و چالشی دربرنامه های آموزش و پرورش به شمار آورد، اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس حضور پیدا کردند و به بیان انجام الزاماتی برای آموزش و پرورش پرداختند که البته با مقاومت هایی همراه بود.

در این بحث چالشی فارغ از بیان جامع و مستدل رییس سازمان مدارس غیردولتی مبنی بر اجرای طرح بسته حمایتی و نتایج آن و رفع ابهام این طرح برای حاضران جامعه، واکنش سایرمعاونان و مدیران آموزش و پرورش برای توضیح کارهایشان و ایرادات وارد برآن چندان راضی کننده نبود.

 معاون حقوقی و امور مجلس آموزش و پرورش خطاب به میرحمایت میرزاده سخنگوی کمیسیون آموزش وتحقیقات مجلس که به آموزش و پرورش یادآور شده "باید معاون پارلمانی باید بیشتر از همه در کمیسیون رفت و آمد کند هم چنین  مشکلات این سازمان تا در دولت حل نشود در مجلس حل نمی شود"، گفت: اینجا جلسه محاکمه نبود که ما را محاکمه کردید .

وی ادامه داد: جلسه در مجلس داشتیم که به اندازه ، 14 قِران فایده نداشت و برای پاداش پایان خدمت با ضمانت ، وزیر آموزش و پرورش از بانک ها قرض  گرفتیم. 

نقش معلمان در جهت گیری صحیح سیاست های کشور
روزسوم اجلاس که بازهم تدابیر امنیتی شدیدی برای ورود اصحاب رسانه را به همراه داشت با سخنرانی آیت‌‌الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و استقبال حضار از سخنرانی وی آغاز شد .

در این روز هاشمی رفسنجانی گفت: بیشتر باید اجازه دهیم مردممان به دانش جهانی دست پیدا کنند تا بتوانیم به هر آنچه مورد نیاز در زندگیمان است برسیم که خوشبختانه تمام این موارد پس از برجام صورت گرفته، در حال حاضر یکی از خواسته‌های سند چشم‌اندازه 20 ساله در نقطه اساسی تحقق پیدا کرده و ما از لحاظ توسعه انسانی مقام اول در 28 کشور منطقه را پیدا کردیم دو رکن مهمی که باید به آن توجه داشته‌ باشیم درون‌زایی و برون نگری است و اقتصاد مقاومتی بدون این دو رکن به نتیجه نمی‌رسد.

وی هم چنین به شرایط سیاسی کشور نگاهی داشت و اظهار کرد: شما مدیران و معلمان دلسوز نیز باید وارد این فضا شوید و من مطمئن هستم که در دوره دوم دولت روحانی این مشکلات حل خواهد شد و تمام این مسائل در حالی است که همه اصول‌گرایان و اصلاح‌طلبان باید با تمام اختلافات سیاسی در جهت پیشرفت کشور قدم بردارند تا آینده نظام زیر سؤال نرود و در صورتی که پرورش در کنار آموزش قرار بگیرد ما جامعه سالمی داریم.

 در روز پایانی، اجلاس شاهد حضور رییس دولت تدبیر و امید بود که حاضران جمع با وجود شرایط سخت و شدید امنیتی حاکم برای حضور رییس جمهور ، استقبالی بسیارقابل توجه و مشتاقانه از رییس کابینه یازدهم داشتند.

روحانی در این اجلاس به اهمیت آموزش پرورش و توجه به برخی مسائل برای ارتقای وضعیت کشور اشاره کرد.

قطاراجلاس،آموزش و پرورش را به کدام مقصد می برد؟ 
با وجودی که این اجلاس به زعم مسئولان آموزش و پرورش هرساله و به طور منظم به قوت خود باقی مانده، باید دید این طرح‌ منظم از نظرزمان برگزاری هرسال، چه بازخوردی برای نظام تعلیم وتربیت و فعالان این عرصه دارد وآیا صرف هزینه های چند میلیاردی برای چند روز آن هم در شرایطی که آموزش و پرورش اعتبار مالی قابل توجهی برای تامین مالی کارکنانش ندارد، نتیجه بخش است یا اجلاس در لباس درمان ، دردی بر بدنه رنجور آموزش و پرورش وارد می کند؟

گزارش از آتوسا دولتیاری

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار