تولیت آستان قدس رضوی گفت: بهره مندی از ظرفیت بارگاه رضوی برای معرفت افزایی و بصیرت آفرینی زائران و آشنایی آنان با معارف قرآن و اهل بیت عصمت و طهارت(ع) اهمیت دارد

لزوم معرفت افزایی زائران در بارگاه منور رضویبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی در مراسم افتتاحیه پایگاه‌های فرهنگی «آداب زیارت» گفت: باید زائران را متوجه کرد که به بارگاه مطهر امام حی و حاضر مشرف می‌شوند، بنابراین باید خود را مهیای این حضور کنند و مناسک آن را به جای آورند.

وی، رعایت آداب زﯾﺎرت را موجب نزدیکی زائر ﺑﻪ وﺟﻮد ﻧﻮراﻧﯽ حضرت رضا(ع) خواند و افزود: در نشست‌های توجیهی آداب زیارت، باید اعمال قبل، حین و بعد از زیارت بارگاه امام علی بن موسی الرضا(ع) آموزش داده شود، تا همان گونه که برای زائران مسجد الحرام در حدود 40 جلسه آموزشی برگزار می‌شود، برای زائران رضوی نیز حداقل یک جلسه توجیهی وجود داشته باشد.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر ضرورت ایجاد مراکز آموزشی آداب زیارت در چهار سوی حرم رضوی، گفت: زائران باید بدانند این حرم تنها یک بارگاه مطهر نیست، بلکه محضر امام حاضری است که می‌بیند، می‌شنود و از نهان‌ها آگاه است، بنابراین باید ﺑﺎ ادب و ﺧﻀﻮع وارد شوند.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی گفت: آداب تشرف تنها یک امر مستحب نیست، بلکه مراتبی برای حضور قلب است، لذا آداب زیارت نیز همچون مناسک حج باید صحیح انجام شود.

وی بر مختصر، کوتاه و کاربردی بودن جلسات آموزش آداب زیارت تاکید کرد و گفت: خوب است که کاروان‌های تشرف یافته به حرم رضوی در این جلسات حضور یابند و طی حدود 20 دقیقه در فضایی روحانی و دلنشین، مناسک و آداب زیارت حضرت ثامن الحجج علی بن موسی الرضا(ع) را آموزش ببینند، تا از زیارتی شایسته‌تر بهره‌مند شوند.

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه جلسات آموزش آداب زیارت باید دارای سطوح مختلف برای عموم، دانشجویان، نخبگان و ... باشد، خاطرنشان کرد: جلسات باید دارای سطوح مختلفی از محتوا باشد تا بتواند برای افراد گوناگون با سطوح اطلاعاتی متفاوت کاربردی شود.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی در پایان به موضوع آموزش مداوم امور مرتبط با زیارت به دست‌اندرکاران حرم مطهر رضوی اشاره کرد و گفت: بدون استثنا همه دست‌اندرکاران حرم منور رضوی در هر بخش و هر سطحی نیازمند آموزش مداوم و به هنگام امور مرتبط با زیارت هستند و این امر برای میزبانی و برخورد صحیح با زائران لازم است.

انتهای پیام//


برچسب ها: لزوم ، زائران ، رضوی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.