برای اولین بار کشت حبوبات دیم ارگانیک (بدون کود و سم) دراستان انجام شد .

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، از قزوین ؛کارشناس مسئول کمیته ارگانیک سازمان جهاد کشاورزی استان گفت : این طرح در سطح 120 هکتار از اراضی کشاورزی استان بصورت کشت دیم و بصورت قطعات 30 هکتاری اجرا شده است .

علیرضا نوروزیان  افزود:  در این طرح نخود ، لوبیا و عدس کشت شده است .

به گفته وی ، این طرح از طریق شوراهای اسلامی روستاها به کشاورزان 4 منطقه شهرستانهای قزوین ، تاکستان ، بوئین زهرا و البرز اطلاع رسانی و کلاسهای آموزشی ترویجی برای کشاورزان این مناطق برای آشنایی بیشتر با طرح برگزار شد .

وی اضافه کرد: کودهای بذرمال (آغشته با بذر ) رایگان به کشاورزان ارائه شد.

کارشناس مسئول کمیته ارگانیک سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت : در این طرح کشت بوسیله مکانیزه ( بذرکارها ) انجام شده و از آفت کشی بنام (بی تی ) برای کنترل آفات پروانه ای استفاده شد .

نوروزیان تصریح کرد : در این طرح کودهای سرک ارگانیک به کشاورزان بصورت رایگان داده شده و در صدد تهیه گواهینامه ارگانیک اتحادیه اروپا برای این کشاورزان هستیم .

این مسئول ؛ شناسنامه دارکردن منطقه ای در 8 هزار هکتار از اراضی دیم منطقه کوهین تا تاکستان ، تامین اعتبار لازم برای کمک به پیمانکارها و کشاورزان مستعد در این زمینه و تامین اعتبار برای اخذ گواهینامه از اتحادیه اروپا برای صادرات را از مهمترین اقدامات این سازمان در اجرای  تولید محصول ارگانیک دیم دانست .

به گفته ی نوروزیان؛ این طرح بصورت مقایسه ای با حبوباتی که  با استفاده از کود و سم کشت می شوند اجرا شده است .

وی خاطرنشان کرد : سمومی که در کشتهای دیگر غیر از ارگانیک استفاده می شود خطراتی شامل ؛ ماندگاری طولانی در محصول و آلودگی محیط زیست را بدنبال دارد و در بحث کود از کودهایی استفاده می شود که از فلزات سنگین مثل ؛ سرب ، کادمیوم و آرسنیک است که پایه بیماریهای مانند آلزایمر و پارکینسون و ام اس و سرطان است .

انتهای پیام/

برچسب ها: کشت ، حبوبات ، ارگانیک ، کود ، قزوین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.