مایک پمپئو: مقامات دولت اوباما به خاطر پرداخت پول به ایران باید به زندان بیفتند

یک عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان مدعی نقض قوانین فدرال آمریکا از سوی دولت اوباما شد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از دیلی سیگنال، یکی از منتقدان اصلی باراک اوباما – رئیس جمهور آمریکا – مدعی شد مقامات دولت او با پرداخت 400 میلیون دلار پول نقد به ایران همزمان با آزادی گروگانهای آمریکایی از این کشور، بر خلاف قوانین فدرال آمریکا عمل کرده و باید زندانی شوند.

«مایک پمپئو» - نماینده جمهوری‌خواه ایالت کانزاس و عضو کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا – روز گذشته در مصاحبه با دیلی سیگنال گفت: "هیچ تردیدی وجود ندارد که انتقال پول مالیات‌دهندگان آمریکایی به ایران نقض قوانین فدرال آمریکا به شمار می‌رود و من مایلم بدانم که افراد دخیل در این ماجرا برای چه مدت به زندان خواهند افتاد."

اظهارات پمپئو یک گام جلوتر از اظهارات سایر جمهوری‌خواهانی است که طی هفته گذشته اقدام دولت اوباما در پرداخت 400 میلیون دلار به ایران که به گفته کاخ سفید، در راستای حل مناقشه مالی قدیمی ایران و آمریکا صورت گرفته و هیچ ارتباطی با آزادی زندانیان آمریکایی نداشته است را مورد انتقاد قرار دادند. 

با توجه به اینکه این پول متعلق به ایران بوده و بنابراین، احتیاجی به تخصیص یافتن آن از سوی کنگره وجود نداشته است، بسیاری از قانونگذاران و ناظران سیاسی اقدام دولت اوباما را قانونی می‌دانند. اما منتقدان نگرانند مبادا ایران دریافت 400 میلیون دلار را نوعی باج‌دهی از جانب آمریکا تلقی کرده و در آینده نیز برای آزادی سایر شهروندان دو تابعیتی انتظار تکرار این باج‌دهی را از دولت آمریکا داشته باشد.

«پاتریک کلاسون» - مدیر بخش پژوهش موسسه سیاست‌گذاری خاور نزدیک واشینگتن در واکنش به اظهارات پمپئو گفت به اعتقاد او دولت اوباما به روش کاملا احمقانه‌ای اقدام به پرداخت بدهی 400 میلیون دلاری خود به ایران کرد. اما بر خلاف آنچه پمپئو می‌گوید این اقدام دولت اوباما منافاتی با قوانین فدرال آمریکا نداشت؛ چراکه این پول متعلق به ایران بود و دو طرف دستکم به مدت 20 سال سعی در حل این مناقشه داشتند. 

«جان هنا» - عضو ارشد بنیاد دفاع از دموکراسی نیز معتقد است اقدام دولت اوباما در چاچوب قانون صورت گرفته و با توجه به این که 400 میلیون دلار متعلق به ایران بوده است، دولت نیازی به مجوز کنگره یا موافقت آن با تخصیص اعتبار برای پرداخت دیون ایران نداشته است. به گفته او، مسئله‌ای که در این میان باعث ناراحتی کنگره شده است این است که دولت اوباما بدون اطلاع کنگره و بر خلاف تحریم‌هایی که این نهاد قانونی علیه ایران وضع کرده است، اقدام به پرداخت پول به ایران کرد. 

با این حال، پمپئو روز گذشته در ادامه مصاحبه خود با دیلی سیگنال گفت که قصد دارد طی روزهای آتی برای اطلاع از اینکه چه کسی در دولت اوباما مجوز پرداخت 400 میلیون دلار به ایران را صادر کرده است، با وزارت خزانه‌داری و دادگستری آمریکا مکاتبه کند. وی تصریح کرد برخلاف گفته افرادی که مدعی‌اند این پول متعلق به ایران بوده است، این پول تا زمانیکه رئیس جمهور تصمیم به پرداخت آن نگرفت، متعلق به ایران نبود. بلکه این پول متعلق به آمریکا و پرداخت آن به ایران غیرقانونی بود. بنابراین، کنگره اکنون وظیفه دارد خاطیان را شناسایی و اسامی آنها را برای تعقیب قضایی در اختیار وزارت دادگستری قرار دهد. 

انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار