المانیتور: آیا ایران برای دسترسی به اروپا می تواند ترکیه را دور بزند؟

به نوشته المانیتور، با افزایش ناآرامی های داخلی ترکیه، ایران و کشورهای اروپایی در نظر دارند مسیر جدیدی برای تبادلات تجاری ایجاد کنند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، پایگاه اینترنتی المانیتور در گزارشی نوشت: موقعیت جغرافیایی ایران، به خصوص نقش اساسی آن در مسیر تجاری معروف "جاده ابریشم"، این کشور را به یکی از مهم ترین قطب های تجاری در جهان تبدیل کرده است.

ایران از راه مرزهای زمینی شمال و دریای خزر، به آسیای مرکزی، قفقاز و روسیه دسترسی دارد و از جنوب به خلیج فارس و دریای عمان متصل است. دسترسی منحصر به فرد ایران به کشور های محصور در خشکی، این کشور را به یکی از بهترین قطب های تجاری، چه در زمینه زمان و چه در زمینه هزینه، تبدیل کرده است.

این موقعیت تاکنون باعث شده تا ایران در عضویت چندین مسیر تجاری بین المللی قرار گیرد. در میان این راه ها می توان به مسیر تجاری شمال-جنوب، مسیر تجاری شرق-غرب (جاده ابریشم تاریخی)، مسیر آسیای جنوبی و مسیر تجاری اروپا- قفقاز- آسیا اشاره کرد.

در سال های اخیر، به ویژه از زمانی که حسن روحانی جایگاه ریاست جمهوری ایران را به دست آورد، تعداد پروازهای بین المللی که از آسمان ایران عبور کرده اند سه برابر شده است. در همین حال حجم محصولاتی که از مسیر ریلی ایران عبور می کنند، دو برابر شده است. با وجود تمام این افزایش ها، مسئولان ایرانی اظهار کرده اند این کشور تنها نیمی از ظرفیت حمل و نقلی خود، رقمی برابر با 10 میلیون تن در سال، را مورد استفاده قرار داده است.

ایران با آگاهی از نقش مهم خود در انتقال محصولات در منطقه و همچنین مزایای اقتصادی بسیار آن، از جمله اشتغال زایی و درآمد بیشتر، سعی کرده تا در مسیرهای تجاری خود تنوع گسترده تری ایجاد کند. با برداشته شدن تحریم های بین المللی، علاقه مندی اروپا برای تبدیل شدن به بزرگ ترین شریک تجاری ایران و ناآرامی های اخیر در ترکیه، تهران در تلاش است تا مسیرهای تجاری جدیدی به اروپا ایجاد کند.

در طول چندین سال گذشته، ترکیه عنوان مسیر اصلی دسترسی ایران به اروپا را در اختیار داشته است. با این حال در زمینه ترانزیت کالا، اختلافات میان ایران و ترکیه در سال های اخیر افزایش یافته است. حملات انجام شده بر علیه رانندگان و محموله های ایرانی در ترکیه، افزایش بهای سوخت و هزینه ها برای رانندگان ترکیه ای در ایران و همچنین بسته شدن مکرر مرز میان این دو کشور، از دلایل اصلی اختلافات میان تهران و آنکارا محسوب می شود.

این مشکلات، به علاوه وضع امنیتی ترکیه در ماه های اخیر، باعث شده تا ایران به دنبال یافتن مسیرهای جدید تجاری به اروپا باشد. وابستگی این کشور به ترکیه، به عنوان تنها راه ارتباطی با اروپا، به نظام حمل و نقل ایران سودی نرسانده و نخواهد رساند. این موضوع باعث شده تا تهران طرح قدیمی و چندین ساله ایجاد مسیر چندگانه به اروپا را از نو آغاز کند.

مسیر ارتباطی خلیج فارس-دریای سیاه، که شامل حمل و نقل جاده ای، ریلی و دریایی می شود، از خلیج فارس در جنوب ایران آغاز شده و به شمال این کشور می رسد. این مسیر در ادامه وارد ارمنستان و آذربایجان شده و سپس به بنادر پوتی و باتومی گرجستان در دریای سیاه متصل می شود. در این مسیر کشتی های بلغارستانی نیز با انتقال کامیون ها به یونان به ایفای نقش می پردازند. کامیون ها در مقصد ایتالیا نیز می توانند با استفاده از این کشتی ها از بنادر جنوبی یونان سفر خود را آغاز کنند.

ایران، ارمنستان، آذربایجان، گرجستان، بلغارستان و یونان به تازگی طرح اولیه این مسیر جدید را امضا کردند و در نظر دارند اجرای آن را تا پایان سال 2016 نهایی کنند. 

مسئولان ایرانی اظهار کرده اند این مسیر، جایگزینی برای مسیر قدیمی ایران- ترکیه نخواهد بود و تنها باعث افزایش راه های ممکن برای تجارت از طریق این کشور خواهد شد.

با توجه به این که امنیت و آسانی حمل و نقل، نقش بسیار مهمی در تجارت جهانی ایفا می کند، ایران بر خلاف بسیاری از همسایگانش از سطح بالای ثبات بهره مند است و می تواند نقش خود را به عنوان یک مرکز اتصال تجارت گسترش دهد.

در راستای این موضوع و افزایش تعداد کشورهایی که به این نتیجه رسیده اند، بسیاری از تحلیلگران اظهار کرده اند این مسیر باعث گسترش هرچه بیشتر نقش ایران در تجارت جهانی خواهد شد.

انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار