عربستان از سال 2015 حدود دو میلیون و هفتصد هزار یورو سلاح و تجهیزات از جمهوری مونته‌نگرو خریداری کرده است.

عربستان با سلاح‌های خریداری‌شده از مونته‌نگرو چه کرد؟
به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان عربستان سعودی از سال 2015 حدود دو میلیون و هفتصد هزار یورو سلاح و تجهیزات از جمهوری مونته نگرو خریداری و به احتمال زیاد این تسلیحات را برای برای  تروریستها در سوریه ارسال کرده است.

روزنامه «رأی الیوم» چاپ لندن به نقل از پایگاه «بالکان اینسایت» که مسائل منطقه بالکان را پیگیری می کند، نوشت: این معامله توسط یک دلال قدرتمند سلاح در مونته نگرو انجام شده است. بر اساس گزارش این پایگاه در سوم آگوست جاری، وی عملا در بحثهای مربوط به   خصوصی‌سازی‌های مشکوک و همچنین در نقض قطعنامه ها در لیبی دست داشته است. 

به نوشته این پایگاه از آگوست سال گذشته صنایع دفاعی مونته نگرو دویست و پنجاه تن مهمات و ده هزار سامانه موشکی از دوران شوروی سابق به عربستان صادر کرده است. 

«بالکان اینسایت» نوشت سلاحهایی که در سال 2015 به عربستان فرستاده شدند از مهماتی هستند که ارتش کشور  مونته نگرو آن را قدیمی و غیرقابل استفاده در آینده می داند.

این پایگاه نوشت کارشناسان تسلیحات بر این گمان هستند  که سلاحهای خریداری شده برای استفاده در داخل عربستان اختصاص نیافته اند بلکه ترجیحا به سوریه، لیبی یا یمن ارسال می شوند.

پیتر ویزمن از اعضای موسسه تحقیقاتی بین المللی صلح در استکهلم نیز در این رابطه گفت: وقتی عربستان از کشوری در مرکز اروپا سلاحهای قدیمی می خرد معنایش این است که آن را برای نیروهای ویژه اش نمی خواهد.

به نوشته پایگاه «بالکان اینسایت»زوران دامیانوویچ، واسطه ای که سلاح ها را به عربستان فروخته است، اظهار داشت: از اینکه این محموله به سوریه ارسال شود احساس نگرانی نمی کند. 

بر اساس گزارشهای بازرگانی سازمان ملل، عربستان سعودی از آگوست 2015 تا مه  2016 عربستان سعودی 32 تن سلاحهای ضد تانک و 250 تن انواع سلاح و مهمات از جمله خمپاره و گلوله توپ ضد هوایی، از مونته نگرو خریداری کرده است.


انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار