تأخیر فرانسه در پاسخ به پرسش‌های یک نهاد نظارت بر انرژی هسته‌ای انگلیس، نگرانی‌ها از ارتباط فرانسه با شرکت‌های چینی را افزایش داد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از گاردین، پاسخ دیرهنگام به پرسش‌ها درباره کیفیت برخی از قطعات استفاده شده در یک نیروگاه در انگلیس، برای فرانسه دردسرساز شده است. ایمیل‌هایی که به تازگی افشا شده اند نشان می‌دهند در ماه مه (31 روز منتهی به 11 خرداد)، شرکت بزرگ فرانسوی "ای‌دی‌اف انرژی" از در اختیار گذاشتن اطلاعات به دفتر نظارت بر انرژی هسته‌ای انگلیس درباره یک کارگاه که برای این شرکت قطعاتی تولید می‌کند، امتناع کرده است. در روز 2 مه (13 اردیبهشت)، مسئول این کارگاه اعلام کرد نتایج آزمایش‌های کیفی محصولاتش ممکن است دستکاری شده باشد. این در حالی است که ایمیل‌های افشا شده مشخص کرده اند با اینکه درباره کیفیت قطعاتی که در بخش هسته‌ای استفاده می‌شوند تردید وجود داشت، شرکت ای‌دی‌اف پس از 16 روز همچنان از این کارگاه درخواست تامین قطعات می‌کرده است.

"دیوید لوری" – رئیس موسسه مطالعات منابع و امنیت – این ایمیل‌ها را کشف کرده است. وی معتقد است این ایمیل‌ها تردیدهایی درباره قدرت ناظران امنیت هسته‌ای مطرح می‌کنند. وی گفت: "دفتر نظارت بر انرژی هسته‌ای انگلیس در به دست آوردن اسناد و مدارک ایمنی از جانب صنایع هسته‌ای فرانسوی با مشکلات بسیاری روبرو بوده است."

این نهاد ناظر اعلام کرده است امکان دارد شرکت ای‌دی‌اف در ساخت یک نیروگاه هسته‌ای در شهر سامرست انگلیس، از قطعات غیراستاندارد استفاده کرده باشد. همچنین مقامات این نهاد اظهار کرده اند شرکت ای‌دی‌اف به صورت غیررسمی اعلام کرده است در نیروگاه اتمی ساخته شده هیچ قطعه‌ای که ممکن است ایمنی لازم را نداشته باشد به کار نرفته است. اما هیچ مدرکی دال بر این ادعا به دفتر نظارت بر انرژی هسته‌ای انگلیس ارائه نشده است. همین امر موجب شده است نگرانی‌هایی درباره ارتباط فرانسه با شرکت‌های چینی فعال در زمینه انرژی هسته‌ای – که شهرت خوبی نیز ندارند – مطرح شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار