مدیرکل امور عشایر آذربایجان شرقی گفت:عشایر استان موفق به تولید سالانه بیش از 150 هزار تن فرآورده های پروتئینی می شوند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛ آل هاشم در شورای عشایر آذربایجان شرقی گفت: این میزان تلاش عشایر، مصداق الگوی مصرف، همت مضاعف، تولید ملی، جهاد اقتصادی و اتحاد در بین این قشر است که موفق به تولید سالانه بیش از 150 هزار تن فرآورده های پروتئینی می شوند.

وی افزود: جمعیت عشایر این استان در فصل قشلاق 13 هزار و 297 نفر و در فصل قشلاق نیز هشت هزار و 790 نفر است که با یک و نیم میلیون راس جمعیت دامی، حدود یک میلیون هکتار از اراضی استان را در اختیار دارد.

مدیرکل امور عشایر آذربایجان شرقی با بیان اینکه عشایر این استان درون کوچ هستند، یادآور شد: سالانه در فصل ییلاق حدود پنج هزار نفر از استان های آذربایجان غربی، اردبیل و زنجان میهمان این استان می شوند که عمده عشایر آذربایجان غربی در دامنه های کوه سهند مستقر می شوند.

آل هاشم ادامه داد: هم اکنون در این استان طرح پایلوت جایگزینی سوخت های پاک بین مردم عشایر در حال اجراست که در این راستا این اداره کل اقدام به توزیع پنل های خورشیدی جهت روشنایی، شیردوش های مکانیزه، حمام های خورشیدی و دستگاه جوجه کشی برای حفظ ژن های اصیل ماکیان عشایر کرده است.

وی، گفت: از عمده خواسته های جامعه عشایری استان، آزاد سازی ایل راه ها در یک هزار و 300 نقطه استان و اعزام مبلغان دینی است.

وی یادآوری کرد: در این راستا شورای عشایر در شهرستان های مختلف استان متشکل از چند کمیسیون شامل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی تشکیل شده است تا به مشکلات آنان با حضور اداره های ذی ربط رسیدگی شود.

مدیرکل امور عشایر آذربایجان غربی نیز در این آئین گفت: این استان دارای 104 هزار نفر جمعیت عشایری است که 3.4 درصد نفوس استان را تشکیل می دهد و 10 درصد جمعیت عشایر کل کشور نیز در این استان ساکن هستند.

بهرام زینال زاده افزود: بیش از 90 درصد کوچ جمعیت عشایری در داخل استان انجام می شود و بقیه عشایر به استان آذربایجان شرقی و شهرستان های مراغه و مرند کوچ می کنند.

وی با بیان اینکه سالانه عشایر استان 15 هزار تن گوشت قرمز، 50 هزار تن شیر و سه هزار تن پشم تولید و به بازار عرضه می کنند، اظهار کرد: عشایر نقش برجسته ای در تولید انواع محصولات به ویژه محصولات دامی دارند.

فرماندار مراغه نیز در این آئین با بیان اینکه مشکلات عشایر در دو بخش قابل بررسی است، گفت: بخش اول این مشکلات مربوط به کم کاری مسئولان و میزبانان آنان و شامل تصرف اراضی در اختیار عشایر و بخش دوم نیز چرای بی رویه و خارج از ظرفیت یوردها است.

ظفر محمدی افزود: بدون شک عشایر، ذخایر انقلاب اسلامی و مسئولان موظف به ارائه خدمات به آن ها هستند.

وی یادآوری کرد: مسیرگشائی ایل راه ها، احداث دکل های مخابراتی و رسیدگی به پرونده های قضایی این مردم از جمله مواردی است که باید شورای عشایر شهرستان آن ها را پیگیری کند.

کوچ ییلاقی عشایر استان های آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی شامل شهرستان های مهاباد، میاندوآب، ملکان، بناب، اسکو، میانه و آذرشهر به مراتع ییلاقی دامنه های سهند هر سال از 15 خرداد تا 15 شهریور انجام می شود.

عشایر کوچنده به دامنه های سهند شامل 582 خانوار عشایری به همراه 905 هزار راس جمعیت دامی بوده که به دامپروری، تولید گوشت، لبنیات و دیگر فرآورده های دامی می پردازند.

دامنه های سهند حدود 58 هزار و 37 هکتار مراتع ییلاقی دارد که هر سال پذیرای 112 یورد عشایر است.


انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.