کاهش آزمایشگاه‌های غیرضروری با هدف صرفه‌جویی ارزی

رئیس انجمن آسیب‌شناسی ایران گفت :اگر تعداد آزمایشگاه‌های غیرضروری را به حداقل برسد کمک بزرگی به اقتصاد و تحول سلامت شده و از هزینه‌های گزاف کشور جلوگیری می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  ناصر کمالیان رئیس انجمن آسیب‌شناسی ایران در همایش یک روزه پاتولوژییست ها که صبح امروز در کتابخانه ملی ایران برگذارشد ، اظهار داشت: برای بالا بردن سطح علمی و ارتقا خدمات آموزشی همه افراد عضو باید دست به دست یک دیگر داده تا مسائل و مشکلات این انجمن برطرف شود. 
 
رئیس انجمن آسیب‌شناسی ایران با بیان اینکه نباید به بیماران به چشم یک مشتری نگاه کرد، افزود: پاتولوژیست ها اول باید بیمار را معاینه کرده تا از درد آن مطلع شوند و سپس کار نمونه‌گیری و آزمایش‌های مختلف را بر روی افراد صورت دهند. 
 
وی ادامه داد: اگر تعداد آزمایشگاه‌های غیرضروری را به حداقل برسانیم کمک بزرگی به اقتصاد و تحول سلامت کردیم و  جلوی بسیاری  از هزینه‌های گزاف کشور گرفته می‌شود. 
 
کمالیان یادآور شد: ما باید بیمه‌های درمانی را از درماندگی و عقب‌افتادگی دربیاوریم تا مسئولان بتوانند قانون بیمه‌های درمانی را در کشور اجرا کنند. 
 
رشد 0 درصدی تعرفه‌های پاتولوژیست‌ها در سال جاری 
 
در ادامه مراسم علیرضا زالی رئیس سازمان نظام پزشکی گفت: در سال‌های گذشته چالش‌های بسیار جدی روبه‌رو بودیم که با وحدت و همکاری توانستیم در مسیر قانونی بسیاری از مشکلات را حل کنیم. 
 
زالی بیان کرد: پاتولوژیست‌ها یکی از باکیفیت‌ترین کارها را در حوزه سلامت انجام می‌دهند و این در حالی است که امروزه اداره آزمایشگاه‌ها از نظر اقتصادی با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می‌کنند. 
 
وی ادامه داد: پاتولوژیست‌ها در کتاب تعرفه همیشه یک سال عقب‌تر از سایر پزشکان بوده و این مسئله از نظر اقتصادی پاتولوژیست‌های جوان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. 

رئیس سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه استخدام پرسنل جدید پاتولوژیست 27 درصد بار مالی دارد افزود: تغییرات اقتصادی در کشور که چند سال اخیر رخ داده متناسب با رشد تعرفه‌ها در بخش آزمایشگاهی نبوده و این مسئله مشکلات مختلفی را برای اداره آزمایشگاه‌ها ایجاد کرده است. 
 
وی اذعان داشت: امسال رشد تعرفه پاتولوژیست‌ها 0 درصد بوده اما با این حال رعایت اخلاق پزشکی و مشتری‌مداری در سطح بسیار خوبی قرار دارد. 
 
زالی یادآور شد: وضعیت پرداخت بیمه‌ها بسیار نگران‌کننده است و افراد پاتولوژیست همیشه به خاطر تغییر قانون از یک استرس مداومی برخوردار هستند. 
 
وی عنوان کرد: جوانان فارغ‌التحصیل با عشق و علاقه خاصی به این رشته می‌آیند اما متأسفانه امنیت شغلی پاتولوژیست‌ها بسیار پایین است. 
 
رئیس سازمان نظام پزشکی اظهار داشت: من امیدوارم با توجه به طرح نظام سلامت به جایگاه ویژه پاتولوژیست‌ها توجه ویژه‌ای شود و این مسئله با همکاری وزارت بهداشت و کمیسیون بهداشت در مجلس دست‌یافتنی است. 
 
وی گفت: سازمان نظام پزشکی از نظر حقوقی تکنیکی و فنی در خدمت انجمن پاتولوژیست‌ها بوده و من معتقدم که این انجمن‌ها باید تقویت شود. 
 
 6 هزار و 200 میلیارد تومان کسری دولت بابت بیمه سلامت کشور 
 
در ادامه مراسم نوبخت رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: اهمیت آزمایشگاه‌ها در کشور ما بسیار بالا است زیرا اگر بخواهیم یک کشور پیشرفته‌ای داشته باشیم باید آزمایشگاه‌های مجهز و پاتولوژیست‌های متخصصی تربیت کنیم و ما موظفیم به عنوان یک پاتولوژیست از جان مریضانمان مراقبت ویژه‌ای بکنیم. 
 
وی بیان کرد: ما باید وحدت خودمان را حفظ کنیم و به صورت یک پارچه با وجود انجمن‌های مختلف پاتولوژیستی بیش  از این اجازه ندهیم که حقمان در سازمان‌های مختلف گرفته شود. 
 
نوبخت ادامه داد: آن روزی که اختیارات نظام پزشکی در قبال بحث تعرفه‌های پاتولوژیستی مطرح بود به دلیل حاضر نبودن همکارانمان در این سازمان تعرفه خوبی به تصویب نرسید. 
 
وی ابراز داشت: قانون خدمات درمانی از  سال 73 به مجلس وارد شده اما متأسفانه تا به امروز اجرایش با مشکل روبه‌رو بوده و انتظار می‌رود دولت به پاتولوژیست‌ها توجه ویژه‌ای کند . 
 
رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس افزود: پاتولوژیست‌ها در نظام پزشکی عضویت دارند اما از اختیارات قابل قبولی برخوردار نبوده و این مسئله آسیب‌های زیادی به این حوزه وارد می‌کند. 
 
وی یادآور شد: لایحه‌ای به دولت تقدیم کرده‌ایم که اصلاحیه آن در مجلس به صورت یک فوریتی رأی آورد که در این لایحه 5 هزار میلیارد تومان بابت بیمه سلامت در ابتدا تصویب ولی در مراحل بعدی رد شد و به طور کلی دولت بابت بیمه سلامت 6 هزار و 200 میلیارد تومان کسری دارد. 
 
وی گفت: من به عنوان عضو کمیسیون بهداشت مجلس تمام سعیم را می‌کنم که این پول به بیمه‌ها برگردد تا وضعیت بیماران نیازمند در کشور بهبود یابد. 
 
انتهای پیام/ 
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار