زنجان؛

توسعه کشت ارقام جدید گندم در استان زنجان

سرپرست مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان از توسعه کشت ارقام جدید گندم در استان زنجان خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان؛سرپرست مدیریت زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان، توسعه کشت ارقام جدید گندم را در راستایی  بهره وری در حوزه تولید این محصول عنوان کرد.
حسین عامری پیشگام، الوند، زارع، و برخی ارقام قدیمی و بومی را از جمله ارقام گندم آبی کشت شده در استان زنجان برشمرد و افزود: خصوصیاتی همچون مقاومت بالا در برابر خشکی و نیاز آبی کم تر در رقم پیشگام از جمله عواملی بود که سبب شد تا این رقم به گندم کاران استان معرفی شده و در پروسه تولید قرار گیرد.
وی پروتئین بالا را از دیگر ویژگی های ارقام جدید گندم در استان زنجان اعلام و عنوان کرد: با توسعه کشت ارقام جدید در استان ارتقای بهره وری در حوزه تولید و منابع آبی محقق می شود.
عامری خاطرنشان کرد: همچنین برای مناطقی از استان زنجان که مزارع آبی گندم کاملا آبی نبوده و کشاورزان فقط از بارش های فصلی برای آبیاری مزارع استفاده می کنند نیز ارقامی همچون تک‌آب و آذر2 معرفی شده تا بهره برداران با دو نوبت آبیاری تکمیلی عملکرد مطلوب و اقتصادی تری داشته باشند.
این مسئول همچنین سرداری، آذر2 و هما را از جمله ارقام گندم دیم در استان زنجان برشمرد و گفت: به دلیل استفاده متوالی از ارقامی همچون سرداری در استان برخی از مقاومت های این رقم شکسته شده و در این راستا از طریق مرکز تحقیقات ارقام جدیدی همچون اوحدی و باران که خصوصیات بهتری نسبت به ارقام بومی و قدیمی داشته و پتانسیل تولید بالایی دارند در پروسه تولید بذر قرار گرفته اند.
 
انتهای پیام/
برچسب ها: گندم ، کشت ، زنجان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.