بر اساس داده‌های یونیسف نزدیک به 27 میلیون نوزاد یعنی از هر 2 نوزاد تازه متولد شده یک نفر از آنها در اولین ساعت تولد با شیر مادر تغذیه نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ویل پارکس نماینده یونیسف در ایران در همایش بزرگداشت هفته جهانی شیر مادر که امروز در مرکز طبی کودکان بیمارستان امام خمینی برگزار شد، گفت: تغذیه با شیر مادر اولین گام مؤثر در سلامت نوزاد است و غنی‌ترین منبع غذا برای نوزاد به شمار می‌رود.
 
وی در ادامه افزود: هر چه زمان تغذیه با شیر مادر به تعویق بیافتد به همان میزان مرگ و میر در ماه‌های اول زندگی نوزاد بالا می‌رود. اگر بلافاصله بعد از تولد تغذیه با شیر مادر 2 تا 23 ساعت به تعویق بیفتد خطر مرگ و میر نوزاد در 28 روز اول زندگی‌اش 40 درصد افزایش می‌یابد و اگر تغذیه با شیر مادر 24 ساعت یا بیشتر به تعویق بیفتد خطر مرگ نوزاد را تا 80 درصد افزایش می‌دهد. 
 
نماینده یونیسف اظهار کرد: شیر مادر یک غذای معجزه‌آسا است و ارتباط مستقیمی با تغذیه بهتر صحت و سلامت و بقای کودکان و مادران دارد و در رسیدن به آرمان‌های اصلی توسعه پایدار که تا سال 2030 برنامه‌ریزی شده است کمک بسیاری می کند.

وی خاطرنشان کرد: تغذیه با شیر مادر مستقیماً با آرمان شماره 3 توسعه پایدار یعنی تضمین سلامت مطلوب و بقا مرتبط است چرا که یکی از برترین و اساسی‌ترین مداخلات تغذیه‌ای برای کاهش مرگ و میر نوزادان زیر 5 سال است.

پارکس تصریح کرد: تغذیه با شیر مادر باعث می‌شود که مادران ترکیبی از عناصر سیستم ایمنی‌شان را  که مانند چتری کودکان را حمایت می‌کند به نوزادشان منتقل کنند و این باعث تقویت سیستم ایمنی نوزادانشان می‌شود. نوزادانی که مدت زمان بیشتری با شیر مادر تغذیه می‌شوند در مقایسه با نوزادانی که کمتر یا اصلاً با شیر مادر تغذیه نمی‌شوند به میزان کمتری به بیماری‌های عفونی و مرگ و میر مبتلا می‌شوند. 
 
نماینده یونیسف ابراز داشت: تغذیه با شیر مادر عنصری مهم و حیاتی برای رشد و تکامل همه‌جانبه نوزادان است که مرتبط  با آرمان اصلی شماره 4 توسعه پایدار در حوزه آموزش است. شیر مادر توانایی شناخت و یادگیری نوزاد را افزایش می‌دهد و مستقیماًَ باعث افزایش توان یادگیری کودکان می‌شود. 
 
وی گفت: تغذیه با شیر مادر با آرمان شماره 5 توسعه یعنی برابری جنسیتی نیز مرتبط است به خصوص برای مادرانی که شاغل هستند و مایلند بهترین تغذیه را در ابتدای زندگی برای فرزندشان فراهم آورند. بانوان شاغل در  بخش‌های خصوصی و دولتی در همه جای دنیا با چالش ترکیب کردن کار و شیردهی مواجه هستند یک مطالعه نشان می‌دهد که مداخلاتی نظیر مرخصی زایمان حمایت از مادران در محیط کار و بهبود وضعیت استخدام مادران به افزایش 30 درصدی تغذیه با شیر مادر منجر شده است. 
 
وی اظهار داشت: درباره منافع تغذیه با شیر مادر سخنان بسیاری گفته شده است اما ارتباط تغذیه با شیر مادر با آرمان شماره 12 توسعه پایدار یعنی حفظ سلامت کره زمین و استفاده متعهدانه و امن از منابع نیز حائز اهمیت است. بسته‌بندی شیر‌های جایگزین شیر مادر نیاز به استفاده از  آب کاغذ فلز دارد در حالی که شیر مادر یک غذای طبیعی و قابل تجدید  است و کمترین  اثر تخریبی را بر محیط زیست دارد. 

 پارکس یادآور شد: تغذیه با شیر مادر تنها وظیفه یک مادر نیست شیردهی موفق نتیجه آموزش مهارت‌های شیردهی. مادران نیازمند همراهی و یاری پرستاران و اجتماع هستند تا بتوانند بهترین و سالم‌ترین غذا را برای نوزادانشان فراهم کنند. 
 
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.