سمنان؛

راه حل معضل کمبود آب استان با ترویج کشت متمرکز و گلخانه ای

باید به سرعت به سمت کشت های متمرکز و گلخانه ای رفته و از کشت های باز فاصله گرفت.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان ؛ رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق صنایع، معادن و بازرگانی استان سمنان وجود تنها 80 هکتار گلخانه در استان را فاجعه آمیز خواند و گفت: باید به سرعت به سمت کشت های متمرکز و گلخانه ای رفته و از کشت های باز فاصله گرفت.
با اشاره به معضل کمبود آب تأکید کرد: در این خصوص کار جهادی انجام نشده و هنوز در کشاورزی، آبیاری بیشتر به روش سنتی انجام می شود.
رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی استان سمنان با تأکید بر لزوم ضربتی کردن اقدامات در حوزه آبیاری بخش کشاورزی تصریح کرد: متأسفانه برخی نهاد ها موضوع کشت نکردن را به کشاورزان القا می کنند در حالی که باید به آن ها الگوهای مناسب ارایه کرد.
حداد با بیان اینکه اتاق بازرگانی به عنوان نهادی غیر دولتی آماده هرگونه همکاری در این خصوص است، گفت: مسئله کم آبی موضوعی است که باید از طریق مجلس و دولت راهکارهایی برای حل آن اندیشیده شود.
وی با انتقاد از نبود آینده نگری در حوزه کشاورزی افزود: با مطرح شدن قانون احیای آب های زیرسطحی باید جهاد کشاورزی و وزارت نیرو دست به دست هم دهند و آن را اجرایی کنند.
رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی استان همچنین با بیان اینکه به باقی مانده سموم محصولات کشاورزی کم تر توجه می شود، گفت: این موضوع بسیار مهم است اما حرکت ترویجی ویژه ای در این خصوص دیده نمی شود.
حداد افزود: اگر عده ای به صادرات تشویق می شوند، هم گام با آن باید برای سلامت خود و همچنین بازاری که تصاحب می شود نگاه سخت گیرانه تری وجود داشته باشد.
وی همچنین با بیان اینکه 20 درصد اشتغال کشور در بخش کشاورزی است،گفت: اکنون و با توجه به رکود اقتصادی، بخش کشاورزی کم ترین مشکلات را برای دولت ایجاد می کند.
حداد کشاورزان را مردمی کم توقع خواند که امنیت غذایی کشور را بر دوش دارند ، افزود :انتظار است کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی نیز نگاه ویژه ای به این بخش داشته باشد تا از نوسانات قیمتی محصولات نیز خودداری شود.
وی همچنین تشکل گرایی را یکی از رویکردهای اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان دانست و گفت: به عنوان مثال انجمن انگور و پسته استان تمامی کارهای خود را به تنهایی انجام می دهند و مسئولیتی را به اتاق واگذار نمی کنند.
حداد با اشاره به کمک های یارانه ای دولت ها به بخش کشاورزی در دیگر کشورها، افزود: نیازی نیست حتما کمک ها به صورت نقدی ارایه شوند، در اختیار گذاشتن نهاده ها و ماشین آلات نیز می تواند برای کشاورزان حمایت خوبی از سوی دولت باشد.
انتهای پیام/ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.