مناطق ساحلی زیر چتر حمایت شرکتهای دانش بنیان/ تصویب سند توسعه فناوری‌های دریایی در شورای عالی انقلاب فرهنگی

معاون توسعه فناوری معاونت علمی و فناوری گفت: سند توسعه فناوری‌های دریایی با هدف ارتقای شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه دریا با همکاری 18 ارگان ملی در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ علی وطنی معاون توسعه فناوری معاونت علمی و فناوری در نشست خبری ظرفیت‌های علمی و فناوری دریایی کشور که عصر امروز در سالن کنفرانس معاونت  علمی فناوری ریاست جمهوری برگزار شد، با اشاره به جایگاه دریا و اسناد بالادستی در جهت توسعه فناوری کشور اظهار داشت: خوشبختانه اقتصاد متکی بر نفت با اقتصاد دانش‌بنیان مبتنی بر نفت جایگزین شده و استفاده از فناوری‌های دانش‌بنیان از ظرفیت دریایی کشور رشد قابل توجهی داشته است.

وی بیان کرد: دسترسی به فرآورده‌های نفتی و منابع غذایی باعث شده تا 50 درصد از اقتصاد کشور مبتنی بر فناوری‌های دانش‌بنیان بوده و در این میان دسترسی به منابع بسیار غنی و ارزشمند دریا همچون خاویار افزایش داشته است.

معاون توسعه فناوری معاونت علمی و فناوری با بیان اینکه استفاده از ظرفیت‌های ملی و مزیت‌های منابع دریایی کمک بزرگی به اقتصاد کشور می‌‌کند، افزود: بستر دریا اقتصاد بزرگی را برای کشور ما فراهم کرده و از این رو معاونت علمی فناوری با کمک دانشگاه‌ها و دستگاه‌های آموزشی در حال توسعه استفاده بهینه از پتانسیل عظیم منابع دریایی شده است.

وطنی ابراز داشت: همه اقدامات معاونت علمی فناوری در بخش دریا تحت لقای طراحی و محیط زیست بوده تا صدمه و آسیبی به زیست‌های فناوری دریایی وارد نشود.

وی ابراز داشت: ساخت شناور‌های نظامی و ماهیگیری در بستر دریا سبب بالا رفتن سطح معیشتی مردمان شهرهای ساحلی شده و این مسئله باعث بالا رفتن آمار اشتغال جوانان این مناطق می شود.

وطنی عنوان کرد:سند توسعه فناوری‌های دریایی به شورای عالی انقلاب فرهنگی ابلاغ شد و در آن 195 اقدام ملی به وسیله 18 ارگان ذیربط پیشبینی شده است.

برگزاری همایش صنایع دریایی با هدف توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان 
در ادامه مراسم مظاهری رییس انجمن مهندسی دریایی ایران گفت: سند جامع توسعه دریایی کشور با اهداف آزمایش محیط زیست پدافند غیرعامل مدیریتی و توسعه اقتصاد دانش‌بنیان و افزایش نقش‌آفرینی غیردولتی در شورای انقلاب فرهنگی به ثبت رسیده تا توسعه اقتصاد دریایی و امنیت کشور از طریق مرزهای دریایی افزایش پیدا کند.

وی بیان کرد: بستر دریا می‌تواند سبب رشد شرکت‌های فناوری و دانش‌بنیان شده و این انجمن سعی دارد  با برپایی همایش‌های صنایع دستی موجب توسعه علوم دریا در بخش‌های مختلف شود.

رییس انجمن مهندسی دریایی با بیان اینکه 17 همایش صنایع دریایی در کشور برگزار شده، افزود: هجدهمین همایش صنایع دریایی با کیفیت و کمیت بهتری با هدف شناسایی نیازهای عرصه دریایی ارائه مقالات علمی در حوزه دریا و بررسی مسائل و مشکلات حوزه نفت و گاز در روزهای 28 تا 30 مهرماه در جزیره کیش برپا می‌شوند.

مظاهری یادآور شد: بررسی ظرفیت‌های علمی و فناوری کشور و ارائه راهکارهای آن از دیگر اهداف اصلی برپایی هجدهمین همایش دریایی بوده و انجمن مهندسی دریایی ایران با همکاری سازمان مناطق آزاد سعی دارد تا جزیره کیش را به عنوان نمایشگاه دائمی صنایع دریایی به تثبیت برساند.

وی عنوان کرد: نقشه راه علوم دریایی در یک زمانبندی ده ساله با اولویت دادن به شرکت‌های دانش‌بنیان نوشته شده و ما امیدواریم در حوزه فناوری های علوم دریایی ارتباط خوب و مستمری بین سازمان‌های ذیربط و انجمن مهندسی دریایی ایران شکل بگیرد.

رییس انجمن مهندسی دریایی اذعان داشت: برگزاری کارگاه‌های آموزشی، پنل‌های تخصصی و شناساندن اقتصاد دانش‌بنیان از جمله اقدامات این همایش بوده و تا به امروز 60 شرکت خارجی حضورشان را در این همایش قطعی کردند.

ایران دهمین کشور ثبت اختراعات علوم دریایی است
در ادامه این مراسم حاجی‌زاده ذاکر رییس پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی گفت: کشور ما از یک موقعیت دریایی بسیار خوبی برخوردار بوده و این موضوع برای توسعه آینده کشور در زمینه اقتصاد دانش‌بنیان و شرکت‌های فناورانه بسیار مهم است.

وی بیان کرد: بستر دریا علاوه بر بعد گردشگری از نظر حمل نقل از پتانسیل بسیار بالایی محسوب می‌شود و این موسسه سعی در استفاده بهینه از همه امکانات بستر دریا دارد.

حاجی ذاکر یادآور شد: استفاده از دانش و پژوهش دیگر کشورها در زمینه علوم دریایی با هدف توسعه بستر دریا صورت می‌گیرد.

وی عنوان کرد: در بحث ارزش‌های بنیادی تاکید بسیاری در دستیابی به عالی ترین سطوح علم در بحث فناوری و نوآوری شده است.

رییس پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی گفت: کسب رتبه اول منطقه در تولید علم و توسعه فناوری‌های دریایی ما را در این حوزه در بین 10 کشور دنیا از لحاظ ثبت اختراعات حوزه دریایی قرار داده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار