استان گلستان با داشتن حدود 700 هزار هکتار زمین زراعی و باغ یکی از قطب های کشاورزی و باغی کشور است ، در این استان سالانه حدود 3 میلیون تن انواع محصول تولید و روانه بازارها می شود ، شغل 90 درصد ساکنان روستاهای این استان کشاورزی است و با این وصف یکی از نقاط عطف پیشرفت این استان بخش کشاورزی است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان؛ دکتر علی جعفری مفیدآبادی یکی از کارشناسان و محققان کشاورزی گلستان در یادداشتی به راههای تحقق اقتصاد مقاومتی در بخش کشاورزی پرداخته است .یادداشت وی را در ذیل می خوانید.

کشاورزی استان نیازمند به اتخاذ اقدامی عملی برای افزایش ضریب بهره وری از زمین دارد.

یکی از راههای افزایش بهره وری تشکیل شرکتهای زراعی بر اساس state farm ها است که از روشهای موفق land use system بشمار می آید.

ایجاد شرکتهای زراعی در سطح 1 درصد اراضی استان در قالب واحدهای زراعی یکصد الی دویست هکتاری، با تمام زیر ساخت فنی کشاورزی تلفیقی ضرورت رویکرد اقتصاد مقاومتی بخصوص در سال اقدام و عمل است. اسناد بالا دستی این اقدام تحت عنوان یکپارچه سازی اراضی توسط مجلس تحت عنوان افزایش بهره وری تصویب شده است.

این اراضی پس از آماده شدن تمامی زیر ساخت های فنی در قالب سهام به کشاورزان واگذار می گردد نظیر آنچه که در صنایع بزرگ نظیر خودرو سازی (ایران خوردو)عمل شده است.

این شرکتها علاوه بر افزایش ضریب بهره وری زمینه اشتغال فارغالتحصیلان این بخش، مصرف بهینه نهاده ها بویژه آب را بدنبال دارد.

سالهاست که از تصویب قانون یکپارچه سازی می گذرد و کشور منتظر برنامه عملیاتی است. تاسیس شرکتهای زراعی می تواند یکی از راه های عملیاتی کردن اقدام یکپارچه سازی اراضی و افزایش بهره وری باشد.

وضعیت رو به رشد خرده مالکی علاوه بر افزایش مشکلات فراوان در کشاورزی استان نظیر رقابت در مصرف آب' افزایش مصرف سموم و عدم بکار گیری زیر ساخت مکانیزه موجب صرف هزینه های زیاد جهت ایجاد و توسعه جاده های بین مزارع نیز می شود.




انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.