منابع آبهای زیرزمینی خراسان رضوی با کسری یک میلیارد و 200 میلیون متر مکعبی روبروست و این موضوع باعث افت یک متری آبهای زیرزمینی شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، مدیر دفتر حفاظت و بهره برداری منابع آب شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی گفت: هم اکنون منابع آبهای زیرزمینی درخراسان رضوی وضعیت بحرانی دارد.

محمد احسان محمد زاده لاری افزود:اضافه برداشت از چاههای مجاز در این استان حدود 800 میلیون متر مکعب در سال برآورد شده که این امر مهمترین علت کسری مخازن آبهای زیرزمینی استان است.

وی اظهار کرد: حجم بهره برداری از چاههای مجاز این استان چهار برابر برداشت از چاه های غیر مجاز آن است.

مدیر دفتر حفاظت و بهره برداری منابع آب شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی گفت: وجود چاههای غیر مجاز، اضافه برداشت از چاههای مجاز و همچنین صدور مجوز حفر چاه بیش از ظرفیت دشت های استان، سه علت مهم افت آبهای زیرزمینی در خراسان رضوی به شمار می رود.

محمد زاده لاری افزود: هشت هزار و 500 حلقه چاه غیر مجاز در خراسان رضوی وجود دارد که سهم این چاهها در کسری مخازن زیر زمینی پنج درصد است و 200 میلیون متر مکعب از کسری مخازن زیرزمینی مربوط به این چاههاست.

وی اظهار کرد: 300 میلیون متر مکعب از کسری مخازن زیرزمینی در دشت های این استان به علت صدور پروانه های حفر چاه، بیش از ظرفیت موجود و به ویژه در سالهای 1389 و 1390 بوده است.

مدیر دفتر حفاظت و بهره برداری منابع آب شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی گفت: با اشاره به نصب کنتورهای هوشمند برای کنترل و مدیریت برداشت آب در خراسان رضوی گفت: تمام چاههای مجاز در این استان مجهز به کنتورهای هوشمند شده اند.

انتهای پیام//


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.