فاضلاب های صنعتی نفس خلیج فارس را می گیرد

ورود فاضلاب‌های صنعتی به خلیج فارس و تهدید اکوسیستم این منطقه به جایی رسیده که رفع آن نیازمند یک عزم ملی است.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان ،سرازیر شدن مداوم فاضلاب‌های صنعتی و خانگی شهرهای حومه و بندرعباس به خلیج فارس، مشکلات جدی برای مردم منطقه به وجود آورده است.

امروزه شاهدیم که با وجود بروز مشکلات زیست محیطی از جمله  آلودگی‌های ناشی از این فاضلاب‌ها ، به خطر افتادن سلامت مردم جنوب کشور ، تهدید صید سنتی و زیستگاه آبزیان، مسئولان چاره‌ای برای این معضل بزرگ نیافته اند و نبود بودجه اختصاصی را بهانه‌ای برای آن دانسته اند.

علی‌رغم بررسی‌ها و اقدامات انجام شده، گلایه‌های زیادی از مردم شهرهای حومه و بندرعباس به گوش می‌رسد و به دلیل افزایش روند این مشکلات و نبود راهکاری اساسی برای رفع آن، این بار اهالی این منطقه خواستار رسیدگی هرچه سریع‌تر این معضل شدند ؛برخی از مسئولان معتقدند اقدامات لازم و بسیاری از ابتدای دهه 90 تاکنون برای ساماندهی ورود فاضلاب‌ها به خلیج فارس و دریای جنوب صورت گرفته اما به راستی این اقدامات کافی است و دردی از مردم این منطقه درمان می‌کند؟!

این در حالی است که برخی از نمایندگان مجلس بر این باورند که رفع این معضل در اولویت‌های اجرایی قرار دارد و این یک مشکل ملی است و باید در برنامه ششم توسعه، قوانینی مختص آن بررسی و تدوین شود.

در این راستا ابوالقاسم جراره نماینده مردم بندرعباس و عضو کمیسیون صنایع ومعادن مجلس نهم شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان تصریح کرد : با توجه به اینکه سطح آب در این منطقه بالا است باید ساماندهی و رسیدگی به مشکلات موضوع سرازیر شدن فاضلاب‌های صنعتی و منازل در اولویت باشد ؛ تاکنون بخش اندکی از اقدامات مرتبط با این امر انجام گرفته و بخش عمده این طرح به دلیل کمبود بودجه و اعتبار لازم متوقف شده است.

وی ادامه داد : شرایط به گونه‌ای است که نمی‌توان تمام فاضلاب‌های شهرهای حومه دریا را تصفیه کرد به همین دلیل مقدار زیادی از آن وارد دریا می‌شود و  آثار بسیار خطرناکی را بر اکوسیستم ، اکولوژی منطقه ، آلودگی ساحل ، سلامتی مردم به ویژه کودکانی که برای شنا کردن به این آب‌ها می‌روند و صیدهای سنتی که بخش عمده‌ای از نیازهای تغذیه‌ای مردم را تامین می کند، به همراه دارد.

جراره با اشاره به اینکه بروز این مشکلات بیانگر بی‌توجهی مسئولان  به این امر حیاتی است، اظهار کرد : شهردای و آب و فاضلاب شهری این منطقه  باید توجه بیشتری به این معضلات داشته باشند ولی متاسفانه دستگاه‌های اجرایی به راحتی از کنار آن می گذرند؛ بوی نامطبوع ناشی از وجود فاضلاب ها در خورهای این منطقه باعث سلب آسایش ساکنان حومه دریا شده است.

عضو کمیسیون صنایع ومعادن مجلس نهم شورای اسلامی تصریح کرد: استفاده مقدار زیادی از آبزیان در آب‌های آلوده بروز بیماری‌های بسیاری را برای اهالی این منطقه به دنبال دارد ولی این فاضلاب‌ها بخشی از آب‌های حاشیه دریا را آلوده می‌کند و این مشکلات مختص ساکنان این منطقه است ؛ بروز این مشکلات به دلیل وجود بخش عمده‌ای از فاضلاب‌ها به ویژه پسماندهای سنگین صنعتی است که بازیافت یا تصفیه نمی‌شود ؛ هر بار هم که پیگیر رسیدگی به این امر می شویم مسئولان اجرایی اعلام می کنند بودجه کافی برای تکمیل این طرح اختصاص داده نشده است .

وی افزود : شرایط خاص منطقه در شهرهای حومه ای مانند بندر عباس رسیدگی به این معضل را سخت می‌کند زیرا اگر مشکلاتی مانند بالا بودن سطح آب‌های زیر زمینی وجود نداشت  می‌توانستیم  با حفر چاهای جذبی درصد بسیاری از این فاضلاب‌ها را ساماندهی کنیم .

جراره  اشاره کرد : در سال های گذشته طرح فاضلاب با احداث تاسیسات شبکه‌ای برای رفع آلودگی‌های این منطقه ، در نیمه راه رها شد و مقدار کمی از این طرح به اجرا درآمد، متاسفانه مقدار زیادی  از آب‌های آلوده به فاضلاب که باید گندزدایی شود به راحتی رها شده و مردم به دلیل کمبود آب مصرفی با توجه به شرایط اقلیمی با مشکلات بسیاری مواجه شده‌اند و این امر در حالی است  که استفاده از آب شرب و مصرفی حق اهالی این منطقه بوده و نباید برای خدمات  شهری استفاده شود و با وجود اعتراضات زیاد این آب‌ها  صرف آبیاری فضای سبز وخدمات شهری می شوند.


تدوین الزامات ساماندهی فاضلاب ها در برنامه پنجم وششم توسعه 

همچنین موید حسینی‌صدر عضو کمیسیون صنایع ومعادن مجلس نهم شورای اسلامی نیز در گفتگو با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به این که شایسته نیست مقادیر زیادی از فاضلاب‌های صنعتی وخانگی وارد دریا شود، اظهار داشت : افزایش انباشت مقادیر زیادی از فلزات ناشی از ورود فاضلاب های صنعتی باعث بروز بیماری‌ها و آلودگی آبزیان این منطقه می‌شود و رفع این معضل نیازمند یک برنامه ریزی طولانی با ارائه بهترین راهکارها مانند بازیافت این فاضلاب‌ها است.

وی افزود: ورود مواد شوینده به آب‌های این منطقه باعث رشد بی رویه جلبک‌ها و موجودات میکروسکوپی شده و توازن اکوسیستم دریا را مختل می‌سازد.

حسینی صدر با اشاره به اینکه منابع خوبی برای احداث فاضلاب‌های صنعتی،شهری،کارخانه‌ای و شیمیایی در سال 95 در نظر گرفته شده، تصریح کرد: درآمدهای ویژه‌ای برای وزارتخانه نیرو پیش بینی شده و به راحتی می‌تواند با تامین منابع مالی از عهده این معضل بر بیاید و  رسیدگی به مشکلات بندرعباس و شهرهای حومه دریا در اولویت‌های اجرایی وزارت نیرو قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به تدوین قوانین مرتبط با رفع معضلات فاضلابی در برنامه پنجم توسعه گفت: بر اساس الزام برنامه پنجم توسعه تمام پسماندهای فاضلابی شهری و صنعتی باید در پی فرآیندی مکانیزه برای تبدیل به محصولاتی مانند کود، کاغذ ، بخش‌های گیاهی و مشابه آن بازیافت شود و با توجه به این که برنامه پنجم به پایان رسیده این قانون در برنامه ششم نیز بازبینی و تدوین می‌شود؛ ‌اجرای این قانون در شهرهای حومه دریا به سبب آن که دارای رطوبت اند و سلامت دریا ، آبزیان ، اکوسیستم و مردم این منطقه را به خطر می‌اندازد اولویت بیشتری دارد.


با توجه به اظهارات نمایندگان مجلس ، به نظر می‌رسد باوجود راهکارهای بسیار برای رفع مشکلات اهالی شهرهای حومه بندر عباس و به صدا درآمدن زنگ هشدار، همچنان مسئولان اجرایی به راحتی از کنار آن می‌گذرند و به فکر چاره‌ای برای رفع معضلات ناشی از ورود فاضلاب‌ها به دریا نیستند.

براین اساس ضرورت‌های اکولوژیکی و زیست محیطی باید مستلزم یک خط مشی همه جانبه سیاسی، اقتصادی و فرهنگی باشد و مسئولین امر  باید با ارائه راهکارهای مناسب و منطقی به این موضوع مهم و ملی بپردازند.

انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار