عدم نظارت روی محتوای ادبی کتاب ها، باعث چاپ کتاب هایی با کیفیت پایین شده است.

سینا به‌منش شاعر در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با ابراز نگرانی درباره چاپ بدون نظارت کتاب‌ها گفت: شرایط طوری شده است که با هزینه شخصی به راحتی می‌توان کتاب منتشر کرد. بعضی انتشاراتی‌ها پول را در اولویت قرار می‌دهند و نظارت فرهنگی روی کیفیت کتاب انجام نمی‌شود. متاسفانه مخاطب اگر از محتوای کتابی که خریده راضی نباشد، جایی برای اعتراض و شکایت وجود ندارد. به نظر من وزارت فرهنگ باید روی محتوای ادبی کتاب ممیزی بگذارد و یا بر کار ناشرین، دقت و نظارت داشته باشد که خود آنها هر کتابی را به صرف پول دادن صاحب اثر، منتشر نکنند. 

وی پیشنهاد داد: همانطور که در صنعت سینما، فیلم با درجه‌بندی مختلف داریم، بهتر است مسئولان فرهنگی در کتاب‌ها هم این تمایز را قائل شوند و درجه ادبی کیفی برای کتاب قرار دهند. به این صورت مخاطب متوجه درجه کیفی که شورای ممیزی برای کتاب قرار داده‌، می شود و با توجه به این موضوع، کتاب را خریداری می‌کند. این امر مهم فقط از طریق مدیریت فرهنگی اتفاق می‌افتد.

به‌منش اظهار داشت: مردم ایران هنردوست هستند و تمایل دارند به سمت هنر بروند و می دانند که برای هر هنری باید هزینه و وقت زیادی صرف شود ولی به اشتباه گمان می‌کنند، شعر از این قاعده مستثنی است. همین باعث می‌شود تا شاعرانی بدون دانش شعر داشته باشیم. کسانی که اگر بتوانند هزینه آن را پرداخت کنند، آثارشان چاپ می‌شود. در صورتی که در زمان گذشته اوضاع طور دیگری بود. به طور مثال زمان زیادی طول کشید تا نقاش شناخته شده‌ای مانند سهراب سپهری به جرگه شاعران بپیوندد و اشعارش توسط مشاورهای شعر مجلات آن زمان تایید و چاپ شوند. امروز این صافی‌ها وجود ندارند و همین باعث پایین آمدن سطح شعر می شود.
 
گفتنی است؛ کتاب های «آهوی ناتمام»، «همه آنچه که نگفتی» و «آنها» از آثار منتشر شده سینا به منش هستند.



انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.