بسیاری از این رودخانه های کردستان در چند ساله گذشته به پسابها و فاضلابهای خانگی و صنعتی آلوده شده و این در حالی است که همین رودخانه ها منبع آبیاری مزارع به ویژه سیزیجات و صیفی جات است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج، آقای محمدی کشاورز اهل روستای رشنش با ابراز تاسف از وضعیت کنونی یکی از رودخانه های این روستا میگوید سالها پیش آب این رودخانه بسیار زلال و شفاف بود و از آن برای ماهی گیری ،شنا ، آبیاری سبزیجات و صیفی جات و سایر محصولات کشاورزیمان استفاده میکردیم .

وی می افزاید:متاسفانه چند سالیست به دلیل آلودگی های ریخته شده و بوی بدی که از این رودخانه ها استشمام میشود دیگر حتی انگیزه کنار رودخانه رفتن را هم نداریم چه برسد به اینکه استفاده بهینه از آن برد.
 
 احمدی یکی دیگر از باغداران اهل روستای سو از توابع شهر سنندج میگوید:برای آبیاری محصولاتم مستقیما از آب آلوده شده این رودخانه استفاده می کنم و به ناچار مجبورم سبزیجات و صیفیجاتم را با همین آب آلوده آبیاری  میکنم .

وی می افزاید :از تبعالت این آب آلوده بر روی محصولاتم آگاه هستم اما چاره ای جز استفاده ندارم زیرا آبی دیگر در این روستا جهت آبیاری محصولات کشاورزی وجود ندارد.

در ادامه گزارش به سراغ عوامل و مسئولین برای حل این مشکل رفتیم تا ببینیم چاره کار کجاست .

متاسفانه در قدم اول مسئولین آب منطقه استان کردستان از بار مسئولیت خود شانه خالی کردند و توپ این مشکل را به زمین محیط زیستی ها و علوم پزشکی انداختند .این در حالی است که استان کردستان 16 رودخانه دائمی و دهها رودخانه فصلی دارد که متاسفانه تعدادی از این رودخانه ها به شدت آلوده هستند.
 
خزائلی کارشناس محیط زیست نبود اعتبار لازم را از عوامل رفع مشکل دانست و گفت:در صورت تامین اعتبار شاید بتوان برای رفع این معضل کاری کرد.

مهندس جوانمردی کارشناس بهداشت و محیط میگوید:در شهر سنندج تنها 5 هکتار و در شهرستان مریوان 20 هکتار از آبهای آلوده برای آبیاری محصولات استفاده میکنند.و این در حالی است که آبهای این منطقه آلوده است و این مستقیما بر روی سلامت افراد ساکن در این منطقه تاثیر گذار است.

متاسفانه این آلودگی ها نه تنها بر کشاورزی و سلامت بلکه بر تصویر ذهنی گردشگرانی که به این استان می آیند تاثیر گدر است .

 حسینی یکی از هموطنان یاسوجی که به این استان سفر کرده بود از وضعیت ظاهری رودخانه ها در ورودی شهر میگوید:تصویرذهنی و شنیدهای من بر خلاف آن چیزی بود که من در مورد رودخانه ها شنیده بودم.

وی میافزاید:متاسفانه آلودگی جای صدای خروشان و جریان رودخانه ها و زیباسس آن را گرفته است.و این در حالی است که هیچ کدام از مسئولین مربوطه تا به حال اقدامی برای رفع این معضل انجام نداده اند.و همین دیر جنبیدنها و دس دس کردنها در این مورد مرگ تدریجی رودخانه هایمان را رقم میزند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.