رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک در نشست کارگروه کاهش آلودگی هوای گفت: مهار آلاینده های هوا یکی از مطالبات به حق مردم استان و به ویژه شهر اراک است.

  به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک؛ دکتر طاهر احمدی با اشاره به افزایش روزهای آلوده هوای اراک نسبت به سال قبل افزود: هنوز هیچ طرح و تحقیقی در راستای شناخت علمی و عمیق علل آلایندگی و تاثیرات آن در سلامت و محیط زیست در کلانشهر اراک صورت نگرفته و تا زمانی که عوامل اصلی مشخص نشود نمی تواند راهبردهای همه جانبه نگر و اصولی را انتظار داشت.
وی در واکنش به خروج پتروشیمی شازند از لیست آلاینده های هوا گفت: تنها بر پایه مستندات علمی است که می توان پاسخ موثر برای آلایندگی یا پاک بودن یک صنعت داد و در حوزه آلاینده های صنعتی نیز سبز شدن منوط به مستندات علمی می باشد.
طاهر احمدی افزود: اگر به معنای واقعی صنعتی سبز باشد باید از آن به عنوان یکی از محورهای توسعه حمایت کرد و کوشید تا انگشت اتهام از صنایع برداشته شود اما زمانی که فعالیت تولیدی به دلیل نواقص فنی سلامت مردم را تهدید کند، مردم از هر چیز دیگری مهمتر هستند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی هم با اشاره به آلودگی 44 روزه هوای اراک از ابتدای سال تا کنون و افزایش ان نسبت به 37 روز سال قبل نشست گفت: روند افزایشی روزهای آلاینده در هوای کلانشهر اراک در سال جاری توجه به اقدام های کارساز را ضروری کرده است.
ابراهیمی کارنامی افزود : منشا آلودگی هوای در کلانشهر اراک از ابتدای امسال تاکنون ریزگردهای خارجی و محلی بوده اما مسئله مهم در این خصوص این است که ذرات معلق با قطر کمتر از دو نیم میکرون که به مراتب آثار زیان بارتری نسبت به گرد و غبار با قطر ده میکرون دارند، در بیشتر ایام آلاینده امسال در اراک بالا بوده است.
مدیر عامل خانه سازمان های مردم نهاد استان مرکزی هم در این نشست گفت: یکی از خلا های اساسی در استان مرکزی نبود مرکز مطالعات علمی برای بررسی اثرات تجمع آلودگی هوا در روزهای مختلف است.
آقاخانی افزود: تشکل های زیست محیطی در خصوص خروج برخی از صنایع از لیست آلایندگی بدون مستندات محکم اعتراض دارند و باید این مهم برای مردم، و تشکل های زیست محیطی و رسانه ها شفاف سازی شود.
عباسی شهردار اراک نیز در این نشست گزارشی در خصوص برنامه استفاده از دوچرخه در این کلانشهر ارائه کرد و گفت: ارتقای سلامت روحی و جسمی، کاهش حجم ترافیک، کاهش آلودگی هوا و آلودگی صوتی، کاهش مصرف سوخت، کاهش دسترسی آسان به اماکن عمومی و مشکلات ناشی از کمبود پارکینیگ از مهمترین مزایای استفاده از دوچرخه است.
در این نشست موضوعات 9 بندی کمیته تخصصی ساماندهی وضعیت برداشت تالاب میقان اراک مبنی بر رعایت سقف برداشت بر مبنای مجوز و برداشت سالانه 600 هزار تن موادمعدنی از این تالاب، انجام وظایف تکمیلی از جمله تثبیت سطح جاده با مصالح مورد تایی محیط زیست، ساخت پنج دهنه پل 20 متری در راستای تبادل آب دو طرف جاده، برگرداندن پسماند ها به حفره ها و گودال ها و ایجاد سالانه 50 هکتار فضای سبز با صرف هزینه از سوی کارخانه املاح معدنی ایران و تحت نظارت اداره های کل منابع طبیعی و محیط زیست مصوب شد.
تشکیل کارگروه استانی برای تصمیم گیری ایجاد محدودیت مکانی و زمانی فعالیت دستگاه های دولتی، دانشگاه ها و مدارس در شرایط آلودگی هوا، ساخت مسیرهای دوچرخه و ایستگاه دوچرخه سواری و ایجاد یک مسیر پیاده روی و کریدور دوچرخه توسط شهردار و شورای اسلامی کلانشهر اراک از دیگر مصوبات این نشست بود.
انتهای پیام / ف
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.