رئیس فدراسیون تنیس روی میز کشورمان گفت: کسب مدال در المپیک با مدیریت پتانسیل‌ها و برنامه‌ریزی های طولانی مدت دور از دسترس نیست.

پیشرفت، ایستادن ایران در سکوهای اول تا سوم جهان است/ کسب مدال ا‌لمپیکی دور از دسترس نیستمهرداد علی‌قارداشی رئیس فدراسیون تنیس روی میز کشورمان در حاشیه برگزاری آخرین اردوی آماده سازی ملی پوشان پیش از اعزام به مسابقات المپیک در گفتگو با خبرنگار ورزشی گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان، پاسخگوی سوالات شد.

***تنیس روی میز برای نخستین بار سه سهمیه ‌المپیکی کسب کرده و چه توقعی می توان از ورزشکاران داشت، گفت: همانطور که پیش از این در مصاحبه‌های مختلف گفتم و با استناد به شواهد و قر‌ائن و جایگاه ملی‌پوشان دختر و پس کشورمان در مقایسه با ر‌قیبان المپیکی‌شان پیداست بیانگر این موضوع است که اگر ما بتوانیم به حداقل 2 یا3 پیروزی در بخش آقایان و یک پیروزی در بخش بانوان دست ‌بیابیم به موفقیت رسیده‌ایم.

این نتیجه بالاتر از ‌سیدگذاری است که در جدول مسابقات وجود دارد. اگر بخواهیم دقیق‌تر به این موضوع بپردازیم می‌توانیم بگوییم ندا شهسواری در میان 72 ورزشکار‌ المپیکی در جایگاه 64 قرار دارد و نوشاد‌ و نیما عالمیان هم از میان70 ورزشکار در جایگاه 51 و 52 قرار دارند.

 این مسئله نشان دهنده آن است که در بخش بانوان 63 ورزشکار و در بخش آقایان 50 ورزشکار برتر از نمایندگان ما هستند. اما نباید نا امید بود زیرا نتایج بازی‌ها تنها بر اساس جایگاه ورزشکاران در جدول رده بندی نیست. به طور مثال چندی پیش دیدیم که نو‌شاد عالمیان در حالی که در جایگاه 140 جهان قرار داشت موفق شد چندین و چند بار باز‌یکنانی با رده 40 و 60 دنیا را شکست دهد.

قار‌داشی افزود: اگر بخواهیم واقع ‌بینانه به این مسئله نگاه کنیم همه ورزشکاران در مسابقات المپیک از مردم و دولتها‌یشان مورد حمایت قرار می‌گیرند و همه با آمادگی صد‌درصد راهی مسابقات میشوند تا بهترین عملکرد‌شان را به نمایش بگذارند به همین دلیل من معتقدم که ما با یک برد در بخش بانوان و دو یا سه برد در بخش آقایان به اندازه خودمان عملکر‌دمان را به نمایش گذاشتیم و این مسئله می‌تواند نشان از پیشرفت ما داشته باشد.

اگر دقت کنید متوجه می‌شوید که ما از سال 1992 که برای نخستین بار سهمیه المپیک را دریافت کردیم همواره در جهت صعود و پیشرفت حرکت کردیم، حالا هم امیدواریم تا این شیب پیشرفت ما سرعت بیشتری بگیرد و ما بتوانیم هرچه سریعتر به بالا‌های جدول برسیم.

*** با توجه به پیشرفت‌های اخیر در این رشته و شرایط موجود تصور می‌کنید که روزی موفق به کسب مدال در المپیک شوید؟

بله صددر‌صد چنین اتفاقی دور از دسترس نیست اما لازمه این اتفاق مدیریت پتانسیل‌های موجود است. اگر هدف رسیدن به چنین موضوعی است باید به فدراسیون ها کمک شود و اختیار‌های لازم به مسئولین و افراد مجمع‌ها داده شود زیرا در این مجمع‌ها حداقل 50-40 نفر از افرادی وجود دارند که حداقل بین40-20 تجربه کار در این رشته‌ را دارند و در میان این نفرات از داوران بین‌المللی تا مالک و مدیران باشگاهها وجود دارند و ما اگر تجربه این افراد را با یکدیگر جمع ببندیم شاهد هزار سال تجربه‌ایم پس بسیار خوب است که کار دست افرادی باشد که حداقل هزار سال تجربه دارند. خوشبختانه این اتفاق رخ داده و شک نکنید این افراد دلسو‌زان واقعی این رشته هستند و چه بسا اگر اختیار بسیاری از کارها در دست این افراد باشد نتایج خوبی رقم می‌خورد.

وی افزود: اگر همواره ا‌نتخابها بر همین اساس باشد حرکت رو به رشد و شیب پیشرفت ادامه دار خواهد بود و این مسئله پیش نمی‌آید که کار در دست افراد ناشی و نا‌وارد قرار بگیرد. به طور قطع اگر همین حالا بنده وارد صنعت شوم بین 5 تا 10 سال زمان می‌برد تا از این تخصص سر در بیاورم. پس به همین دلیل بهتر است من وارد صنعت نشوم و افراد صنعتی هم وارد کار من نشوند. البته نباید فراموش کرد که اینگونه افراد می‌توانند در قالب هیات رئیسه کمک‌هایی را انجام بدهند ولی این موضوع که ارکان اصلی مانند ریاست و دبیری فدراسیون  در اختیار اینگونه افراد قرار بگیرد درست نیست.

 این مسئله مصداق ظلم و جفاست. من همیشه به مسئولان می‌گویم از سال 2003 که برای نخستین بار رده‌بندی تیمی انجام شد ما در رده 50 بوده‌ایم تا برای اولین بار در آخرین ر‌نکینگ موفق شدیم به جایگاه 29 جهان برسیم. من اعتقاد دارم که مقام 29 و مقام 9 و10 هیچ ارزشی ندارد و تنها ‌سکو و مدال است که ارزش دارد. ما هر‌گاه توانستیم بین نفرات اول تا سوم مسابقات جای بگیریم می‌توانیم بگوییم پیشرفت داشته‌ایم و کاری انجام داده‌ایم به نظر من این امر دور از دسترس نیست و حتی بازیکنان و ورزشکاران نیز برای حرف من مصدا‌قی دارند و می‌گویند شش سال گذشته همین سه نفر فعلی ما موفق شد تیم ا‌نگلستانی را شکست دهد که در آخرین مسابقات جهانی به جایگاه سوم جهان برسد.

با این شرایط من تصور نمی‌کنم که پتانسیل ما با وجود جوانان با غیرت و جنگنده کمتر از انگلستان باشد. ما نیروی جوان زیادی داریم و جوانان ما با تعصب خاصی که دارند می‌توانند کارهای بزرگی انجام دهند. همین چند سال پیش بود که خیلی‌ها از تیم ملی والیبال انتظاری نداشتند  و آنها به راحتی در مسابقات شکست می‌خوردند اما حالا ما شاهد آن هستیم که والیبالی‌های ما تمام قدرتهای جهان را شکست می‌دهند، پس موفقیت دور از دسترس نیست و ما می‌توانیم به موفقیت برسیم.

***فدراسیون جدید از زمانی که بر روی کار آمده رکو‌ردهای زیادی را در بخش آقایان و بانوان جابه جا کرده است. با این تفاسیر تصور می‌کنید به چند درصد از برنامه‌هایی که در برنامه‌های تبلیغات انتخاباتی‌تان مطرح می‌کردید رسیدید؟

نمی‌توانم بر اساس درصد پاسخ دهم اما تقریبا به تمام برنامه‌هایمان رسیده‌ایم. همواره دو نوع برنامه وجود دارد که به فدراسیون هزینه تحمیل می‌کند. یکی اعزام ورزشکاران به مسابقات خارجی است و دیگری برگزاری اردوهای طولانی مدت شبانه روزی است. ما تلاش کردیم با برنامه‌ریزی مناسب اردوهای بلند مد‌تمان را افزایش داده و اعزام‌های خارجی‌مان را کم کردیم.

این دستور وزارت است و برای ما در‌صدهایی تعیین شده است. من معتقدم این د‌رصدها به درستی مشخص شده زیرا کارشناسان خوبی این برنامه‌ها را طراحی کرده‌اند. ما باید برای کسب موفقیت سلیقه‌ها شخصی را کنار بگذاریم و نباید تصور کنیم که سفرهای خارجی تنها عامل موفقیت است. ما می‌توانیم از کشورهای فقیر الگوهای خوبی بگیریم اگر چه کشور فقیری نیستیم اما خوشبختانه برنامه‌ریزی‌های خوبی داشتیم  و توانستیم به اهد‌افمان نزدیک شویم .

***حمایت وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک چگونه بوده است؟

کمکهای خوبی صورت گرفته  و مبالغ خوبی به ما داده‌اند. همچنین حمایتهای معنوی آنها مانند حضورشان در اردوها تمرینات و مسابقه‌ها روحیه خوبی  به ورزشکاران ما می‌دهد. خوشبختانه امروزه طرح‌های خوبی هم به مرحله اجرا رسیده که از جمله آن می‌توان به تشویق و پاداش المپیکی‌ها اشاره کرد. در ادوار گذشته تنها به مدال آوران پاداش تعلق می‌گرفت اما حالا با طرح جدید همه ورزشکاران حتی آنهایی که مدال هم نمی‌گیرند تشویق می‌شوند.



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار