واردات کالاهای لوکس و غیر ضروری در شرایطی که تاکید ویژه بر اقتصاد مقاومتی و تکیه بر توان داخلی می شود ، منطقی به نظر نمی رسد.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان ، واردات کالاهای لوکس و غیر ضروری همواره منابع ارزی زیادی را به خود اختصاص می دهد و این امر در شرایطی که تاکید ویژه بر اقتصاد مقاومتی و تکیه بر توان داخلی می شود ، منطقی به نظر نمی رسد.

برهمین اساس برخی کارشناسان معتقدند که اگر کالایی در کشور متقاضی دارد، باید از راه قانونی وارد شود این درحالیست که برخی دیگر براین باورند که اقتصاد کشور بیش از هر چیزی به استفاده از ظرفیت‌های داخلی نیاز دارد و مسیر پیشرفت آن با ممنوعیت واردات کالاهای لوکس گره خورده است؛ البته کارشناسان راه حل دیگری هم در برخورد با واردات این نوع کالاها ارائه می دهند و آن دیوار بلند تعرفه است تا دیگر برای وارد‌کننده صرفه اقتصادی وجود نداشته باشد.

آمارها چه می گویند؟

نگاهی اجمالی بر آمار گمرک و نوع کالاهای وارداتی نشان می دهد ،اجناس وارد شده  از آن دست محصولاتی است که به راحتی امکان تولید آنها با کیفیت مرغوب توسط تولیدکنندگان داخلی وجود دارد و ورود آنها با روح اقتصاد مقاومتی در تضاد است و مقابله با آن برنامه‌ریزی و مدیریت صحیحی را می طلبد.

از نمونه این کالاها در سه ماهه سال ابتدایی جاری می توان به واردات 117 تن سشوار به ارزش ریالی 19,033,363,852 و یا 86 تن کالسکه به ارزش ریالی10,100,191,841  و یا واردات6 تن انواع کلاه به ارزش ریالی 338,082,126,484 اشاره کرد؛ البته کم نیستند محصولات این چنینی که روزانه از مرزهای رسمی کشور وارد می شوند.

حکمرانی وارداتی ها دربازار

براساس این گزارش بازارهم رنگ و بوی واردات گرفته و تولیدات داخل در آن کم یاب شده است و تمامی مغازه ها پر شده از اجناس وارداتی غیر ضرور از پاک کن تا وسائل بهداشتی ، تاسیسات ساختمانی ، لوازم یدکی خودرو و ...  بطوریکه دیگر جایی برای فروش اجناس داخلی باقی نمانده است.

یک فروشنده لوازم تحریر در این خصوص به خبرنگار  اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان ، گفت:اکثر محصولات در این حوزه از کشورهایی همچون چین، تایوان ،کره و هند وارد می شود این درحالیست که کارخانه های داخلی نیز در این حوزه فعال هستند اما به دلیل نبود صرفه اقتصادی باحداقل ظرفیت کار می‌کنند.

همچنین یک فروشنده در صنف خرازان نیز با گله مندی از وضعیت بازار و اشباع آن از محصولات وارداتی، تصریح کرد: واردات این نوع کالاها اصلا ضرورتی ندارد و کسانی هستند که از این ماجرا سود می برند.

وی  ادامه داد:مسئولان باید به هوش باشند و در درجه اول کارخانه های داخلی را حمایت کنند.

البته بحث کالاهای غیر ضرور وارداتی به سوپرمارکت ها هم کشیده شده بطوریکه یک فروشنده خواروبار به خبرنگار ما گفت:درحالی مواد غذایی همچون کنسرو به کشور وارد می شود که تولیدات داخل بسیار مرغوب تر است.


بر اساس این گزارش گمرک در خصوص اینکه چه کالایی باید به کشور وارد شود تصمیم گیرنده نهایی نیست اما در این خصوص اقدام جالبی انجام داده و آن قرار دادن اطلاعات روز ورود و خروج کالاها در سایت گمرک است تا تصمیم گیرندگان بزرگ کشور به روز شوند و بتوانند با سرنخی که به دستشان می رسد جلوی ورود این کالاها را بگیرند تا روزنه های امیدی برای تولیدکنندگان کشور باز شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار