هوای آلوده روان کودکان را درگیر می‌کند

آلودگی هوا یکی از اصلی‌ترین عوامل بروز مشکلات جسمی است، اما محققان سوئدی به تازگی دریافته‌اند که آلودگی هوا می‌تواند سلامت روان کودکان را نیز دچار مشکل کند.

به گزارش گروه وب‌گردی باشگاه خبرنگاران جوان؛به نقل از هافینگتون‌پست، محققان دانشگاه Umeå سوئد به تازگی برای اولین بار ارتباطی را بین آلودگی هوا و بر هم خوردن شرایط روحی و روانی در کودکان عنوان کردند.

پیش از این، محققان ارتباطی بین آلودگی هوا و بیماری‌های روانی بیان کرده بودند. آنان معتقدند حتی کوچک‌ترین افزایشی که در میزان آلودگی هوا رخ می‌دهد، تأثیر قابل توجهی روی سلامت روان کودکان به جا می‌گذارد.

پژوهشگران، یافته‌های خود را روی بیش از 500 هزار کودک سوئدی انجام دادند و میزان مواجهه کودکان با آلودگی هوا را با سابقه مصرف داروها مقایسه کردند. آنها دریافتند کودکانی که در مناطقی با بالاترین تجمع دی‌اکسید نیتروژن زندگی می‌کنند، بیشتر احتمال مصرف درازمدت داروهای روانی را دارند. دی‌اکسید نیتروژن یکی از خطرناک‌ترین مواد آلاینده به شمار می‌رود.

این تحقیقات، ارتباط معمولی را بین آلودگی هوا و مشکلات روانی برقرار نمی‌کند. اما این دو مقوله بی‌ارتباط از هم نیستند و یافته‌های اخیر نشان می‌دهد کاهش میزان آلودگی هوا می‌تواند خطر بروز مشکلات روانی را در کودکان کاهش دهد.

نتایج به دست آمده حاکی از آن است که کاهش آلودگی هوای ناشی از ترافیک خودروها، بروز اختلالات روانی را در کودکان و نوجوانان کاهش می‌دهد.

آلودگی هوا یکی از مشکلات مرتبط با سلامت افراد در دنیاست. به گزارش سازمان بهداشت جهانی، سالانه حدود 4 میلیون نفر بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند.

آلودگی هوا در آمریکا سالانه عامل مرگ و میر زودهنگام 200 هزار نفر هستند. از آنجایی که آلودگی هوا ارتباط تنگاتنگی با آسم و بیماری‌های قلبی دارد، تحقیقات نشان می‌دهد که آلاینده‌هایی چون دی‌اکسید کربن و ریزذرات ممکن است باعث بروز مشکلات روانی و اضطراب و افسردگی شود. با وجود آن که محققان سوئدی معتقدند که کودکان در مناطقی با بالاترین میزان آلودگی هوا بیشتر در معرض مشکلات روانی قرار دارند.

منبع: آنا

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.