ارومیه؛

تربیت مربی بیماری تب مالت

بیماری تب مالت بیماری عفونی مشترک بین انسان و دام است.

به گزارش  خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه،جلسه تربیت مربی بیماری تب مالت با همکاری اداره جهاد کشاورزی برای زنان تسهیلگر روستایی به روش مدل جامع سیستماتیک آموزش و ارتقای سلامت Shep model در تکاب برگزار گردید.

گلی کارشناس واحد بیماریهای مرکز بهداشت تکاب در این جلسه ابتدا به تعریفی از بیماری پرداخت و گفت بیماری تب مالت بیماری عفونی مشترک بین انسان و دام است که از طرق مختلف همانند

1- از راه تنفسی (هوای آلوده آغل)

2- از راه خوراکی(شیر و لبنیات غیر بهداشتی و گوشت و بافت نیم پز دامها)

3- از راه پوست زخمی و مخاط(هنگام شیر دوشی، ذبح دام، لمس حیوان بیمار، تماس اشیاء آلوده)

4- خوردن شیر دامهای بیمار که حرارت مناسب ندیده باشد.(شیر نجوشیده و غیر بهداشتی) انتقال می یابد و از آنجاییکه نمی توان دام بیمار را از دام سالم از روی ظاهر شناسایی نمود، پس هر دامی را باید آلوده فرض نمود و شیرآن را قبل از مصرف به اندازه مناسب جوشاند.

وی در ادامه مطالب در مورد علائم و نشانه های بیماری تب مالت گفت: این بیماری سه مرحله دارد

مرحله حاد

3 ماه اول بیماری: دوره کمون بیماری از 3 الی 5 روز و گاهی تا چند ماه (بطور متوسط یک ماه) بوده و تشخیص در این مرحله دشوار است چون علائم اختصاصی تب مالت دیده نمی شود. بی اشتهایی- تعریق شبانه- سردرد- درد بدن ، درد زانو یا سایر مفاصل از علائم مرحله حاد بوده و ممکن است دردها و آسیبهای سه ماهه اول بیماری خوب نشود و تا ماهها ادامه یابد.

تحت حاد: بعد از3ماه: مرحله تحت حاد

در این مرحله عارضه های بیماری بیشتر شده و در بدن به ویژه در استخوانها و مفاصل دیده می شود

1- درچشم(بصورت تاری دید یا کوری)

2- در مغز یا قلب(باعث مرگ بیمار می شود)

3 -در بسیاری از نقاط بدن مانند استخوانها- سیستم خون سازی- دستگاه گوارش- کبد- طحال و بیضه)

مرحله مزمن

در این مرحله اگر علائم و عوارض بیماری از یکسال ادامه داشته باشد، بیماری وارد مرحله مزمن شده و بیماران اغلب تب ندارند و امکان افسردگی، بیحالی، بدن دردهای مزمن و خسته کننده و بعضا اختلالات ذهنی، قوز شدن پشت، بیماریهای روانی، نازایی از علائم این بیماری در مرحله مزمن می باشد.

گلی کارشناس مبارزه با بیماریها در مورد اینکه چه افرادی در معرض ابتلا به تب مالت هستندادامه داد:

-افرادی که محل کار یا زندگی آنها به محل نگهداری دام ها بسیار نزدیک است.

-دامپزشکان و تزریق کنندگان واکسن دامی

-کارگران کشتارگاهها، قصابها، دامداران، شیر پزها، افرادی که پنیر محلی درست می کنند و بهداشت فردی را رعایت نکرده و حتی از پنیر تازه آلوده استفاده می کنند.

-افرادی که در اطراف محل سکونتشان کود و فضولات حیوانی وجود داشته باشد.

-چوپان ها، کسانی که به پشم و موی دامهای آلوده دست می زنند.

وی به راههای تشخیص بیماری تب مالت در انسان اشاره کرد و افزود: به علت شباهت علائم بیماری تب مالت با برخی بیماریها و هزار چهره بودن بیماری امکان اشتباه تشخیصی و تاخیر در تشخیص وجود دارد.در مناطقی مانند شهرهای کوچک- روستاها- عشایر و در افرادی مانند کارگران کشتارگاهها، قصاب ها و دامداران که به هر دلیل بطور روزانه افراد با دام و محصولات دامی محلی تماس دارند، احتمال ابتلا به بیماری تب مالت در آنها وجود دارد و ممکن است بعد از ابتلا به بیماری تنها علایم خفیفی از خودشان نشان دهند. لازم است افراد با هر علامتی(مخصوصا تب و درد مفاصل) به پزشک مراجعه کند.

انتهای پیام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.