عامل توسعه خوشه صنعتی فرش دستباف اردبیل گفت: فرش دستباف متناسب با سلیقه‌ها و نقشه‌های به روز دنیا در کشورهای اروپایی از جمله ایتالیا در اردبیل بافته می‌شود.

به گزاش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل؛ اسحاق رسولی ظهر امروز در جلسه خوشه فرش با تجار ایتالیایی در اردبیل اظهار داشت: با سفر تجار ایتالیایی برنامه‌ریزی مناسبی بری تولید فرش دستباف متناسب با سلیقه‌های اروپایی انجام شده است و فرش دستباف با طرح و نقشه‌های کشورهای اروپایی از جمله ایتالیا در استان بافته و تولید می‌شود.

وی بیان کرد: بعد از راه‌اندازی خوشه فرش دستباف اردبیل آمار تجار خارجی در حوزه فرش در استان اردبیل روند صعودی به خود گرفته است و رفته رفته موانع صادرات فرش دستباف در اردبیل برداشته شده و انتظار داریم با تحقق این امر تحول عظیمی در حوزه فرش دستباف اردبیل به وجود آید.

عامل توسعه خوشه صنعتی فرش دستباف استان اردبیل تصریح کرد: خوشه فرش صنعتی دستباف اردبیل متشکل از افراد متخصص در حوزه فرش است که می‌تواند به رونق صادرات فرش و تولید فرش دستباف متناسب با سلیقه‌های روز دنیا کمک شایانی داشته باشد که در این زمینه شهرک صنعتی اردبیل حمایت‌های خوبی از خوشه فرش دستباف در اردبیل دارد.

رسولی گفت: یک تیم بسیار قوی وکاردان برای رونق فرش دستباف اردبیل تشکیل شده است و امیدواریم هرچه زودتر موانع فرش دستباف در اردبیل برداشته شود و برنامه‌ریزی شده فرش دستباف اردبیل در نمایشگاه‌ها بین‌المللی در معرض دید گذاشته شده و نیز تجار خارجی برای بازدید از وضعیت فرش دستباف اردبیل به این استان سفر کنند.

تولید 11 میلیارد ریال فرش توسط مددجویان اردبیل

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته‌ امداد استان اردبیل گفت: در ۳ ماهه نخست امسال مددجویان استان اردبیل ۲ هزار و ۲۷۰ متر مربع انواع فرش، ورنی و گلیم به ارزشی بالغ بر ۱۱ میلیارد و ۲۱۶ میلیون ریال تولید کردند.

جهانبخش نژادجواد در جلسه بررسی توانمندسازی مددجویان کمیته امداد استان اردبیل اظهار داشت: در حال حاضر 2 هزار و 303 مددجوی فرشباف تحت حمایت این نهاد قرار دارند که این تعداد از بافندگان، در سه ماهه نخست امسال بیش از 2 هزار و 270 متر مربع انواع فرش، ورنی و گلیم تولید کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه این مقدار فرش بافته شده بالغ بر 11 میلیارد و 216 میلیون ریال از سوی کارشناسان فنی ارزش‌گذاری شده است، گفت: بخش عظیمی از فرش‌های تولیدی توسط کارشناسان و برخی نیز توسط خود بافندگان به فروش رفته‌اند.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد استان اردبیل با بیان اینکه در این مدت مددجویان فرشباف یک هزار و 817 مترمربع فرش، 267 مترمربع گلیم و 186 مترمربع ورنی تولید کرده‌اند، افزود: دو سوم از بافندگان فرش را زنان و یک سوم را مردان تحت حمایت تشکیل می‌دهند که با ارائه خدمات مختلف، سعی در توسعه فعالیت‌ها و سوق آنان به سمت کارآفرینی داریم.

نژادجواد با اشاره به اینکه یک دوره آموزشی بازاریابی محصولات تولیدی برای این مددجویان برگزار شده است، تصریح کرد: ایجاد بازار کار یکی از برنامه‌های مهم کمیته امداد محسوب می‌شود تا مجریان طرح‌های خودکفایی بتوانند به بهترین شکل ممکن محصولات تولیدی خود را به فروش رسانده و کسب درآمد کنند.

وی با بیان اینکه این نهاد در راستای پایداری اشتغال و توسعه فعالیت‌های اقتصادی مددجویان آموزش‌ به‌بافی فرش را نیز در دستور کار خود قرار داده است، گفت: تلاش داریم تا با استفاده از طرح‌های اسلامی و نقش و نگارهای متنوع بازار فروش محصولات تولیدی مددجویان را بالا ببریم.

فرش باید جوابگوی سلیقه افراد باشد

فدریکو اس‍‍‍‍‍پ‍نیلو، تاجر ایتالیایی نیز در این جلسه بیان کرد: فرش تولیدشده در اردبیل باید جوابگوی سلیقه و ذائقه افراد باشد چرا که هم‌اکنون کشورهای اروپایی متناسب با دکوراسیون منازل خود فرش می‌خواهند و ما در این زمینه تولیدکنندگان اردبیلی اهتمام ویژه‌ای داشته باشند.

وی افزود: رنگ، طرح و نقشه فرش امروزه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و بازارهای جهانی به این سه رکن مهم اهمیت زیادی قائل هستند که تولیدکنندگان فرش اردبیل نیز باید به این امر توجه ویژه داشته باشند.

تاجر فرش ایتالیایی اظهار کرد: تجار و شرکت‌های ایتالیایی آماده همکاری جدی با استان اردبیل به منظور رونق و تولید صادرات فرش دستباف هستند ولی باید تولیدکنندگان فرش نسبت به سلیقه‌های روز دنیا فرش تولید کنند تا مشکلاتی در این زمینه وجود نداشته باشد.

موانع صادرات فرش در استان اردبیل برداشته شد

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان اردبیل گفت: موانع صادرات فرش در استان اردبیل برداشته شد و روند صادرات این محصول در استان رونق می‌گیرد.

ابراهیم فریدی در جلسه خوشه فرش با تجار ایتالیایی در اردبیل اظهار داشت: یکی از اولویت‌های دولت یازدهم رفع موانع تولید و صادرات محصول فرش در کشور است و هم‌اکنون موانع صادرات فرش در اردبیل برداشته شده است.

وی با اشاره به اینکه با راه‌اندازی خوشه فرش دستباف گام بزرگی در رونق صادرات فرش دستباف در اردبیل برداشته می‌شود، افزود: راه‌اندازی این خوشه می‌تواند مشکلات فرش از جمله رنگ فرش را به طور اساسی برطرف سازد و امیدواریم با برنامه‌ریزی منسجم علاوه بر افزایش تولید فرش دستباف روند صادرات آن را نیز تسهیل کنیم.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان اردبیل از تسهیل کنسرسیوم صادرات فرش دستباف در اردبیل خبر داد و گفت: برنامه‌ریزی برای ارائه فرش دستباف اردبیل در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی انجام شده است و امسال فرش دستباف اردبیل در نمایشگاه‌های بین‌المللی به معرض نمایش گذاشته می‌شود.

فریدی اظهار کرد: با وجود اینکه بازار فرش در حال‌حاضر در حال رکود به سر می‌برد اما دولت برنامه‌ خوبی برای حمایت از صادرکنندگان انجام داده است که امیدواریم بتوانیم با ایجاد انگیزه در بین این تولیدکنندگان اقتصاد منطقه را نیز پویا بخشیم.

اسحاق قاسمی، تاجر فرش در ایتالیا نیز با اشاره به اینکه هم‌اکنون بازار فرش با رکود مواجه است، بیان کرد: برای رونق صادرات فرش باید تولید فرش در اردبیل متناسب با ذائقه و سلیقه کشورهای اروپایی باشد چرا که هم‌اکنون بیشتر افراد در کشورهای خارجی متناسب با دکوراسیون منازل خود طالب فرش‌ هستند که نیاز است در این راستا تولیدکنندگان اهتمام جدی داشته باشند.

وی از آمادگی برای ارائه طرح‌ها و نقش‌های جدید فرش متناسب با سلیقه کشورهای اروپایی به تولیدکنندگان اردبیلی خبر داد و افزود: باید تولیدکنندگان متناسب با نقشه‌های نوین دنیا اقدام به تولید کنند تا علاوه بر درآمدزایی برای خود اقتصاد منطقه را نیز پویا بخشند.

تاجر فرش در کشور ایتالیا تصریح کرد: یکی از مشکلات اساسی فرش اردبیل رنگ آن بوده که باید در این زمینه اهتمام ویژه‌ای داشته باشیم تا رنگ فرش نرم و آرام و متناسب با ذائقه عمومی در کشورهای خارجی و به روز دنیا باشد.

انتهای پیام/ع

برچسب ها: اردبیل ، تولید ، فرش ، دستبافت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.