معاون دادستان و سخنگوی شورای حفظ حقوق بیت المال استان گفت: با ایجاد يگان حفاظت از اراضی ملی سازمان ملی زمین و مسکن وظیفه محوله به این یگان حفاظت پيشگيري و رفع تصرف از اراضی ملی و انفال در سطح استان است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، قاضی محمد بخشی محبی در حاشیه همایش آموزش یگان حفاظت از اراضی ملی سازمان ملی زمین و مسکن خراسان رضوی گفت: این یگان در راستای اجرای ماده 233 قانون برنامه پنجم توسعه و دستورالعمل های اجرایی یگان حفاظت سازمان ها که به تصویب فرمانده کل قوا رسیده تشکیل شده و خوشبختانه خراسان رضوی در تشکیل آن پیشتاز و با عملکرد مثبت بوده است.

وی افزود: با توجه به مطالبه گري عمومی در خصوص استیفای حقوق بیت المال خصوصا در اراضي ملي و با عنایت به اساسنامه سازمان ملي زمين ومسكن مبني بر اعمال تصدي حقوق مالكيت نسبت به اراضي دولتي وخصوصا ماده ١٣ قانون زمين شهري كه به صراحت هر گونه تجاوز ودخل وتصرف در اراضي شهري بر خلاف مقررات را جرم دانسته لازم است یگان به طور جد ورود پیدا کند.

وی ادامه داد: اکنون که فعالیت های آن در چارچوب قانون تعریف شده است با حمایت و آموزش های مقامات قضایی و تدابير اداره كل راه و شهرسازی استان انتظار میرود برای مبارزه با زمین خواری با تمام اختیاراتی که به عنوان ضابط دارند به عنوان وظیفه ملی تلاش کنند.

سرپرست ناحيه ٦دادسراي مشهد تصريح كرد: یکی از ويژگيهاي مهم این نهاد ورود به عرصه جلوگیری از زمین خواری از باب پیشگیری است اگرچه درصورت لزوم برخوردهای قضایی لازم با زمین خواران و متصرفین انجام خواهد شد اما این حقیقت که اقدامات پیشگیرانه نیازمند هزینه کمتر و دارای نتیجه بهتر است را نمی توان ناديده گرفت.

محبی افزود: در حالی که حتی با وجود اقدامات قضایی ممکن است متصرفين نيز متحمل هزینه های سنگین شوند و شاخصه ديگر آن استفاده بيشتر از ظرفيت مردم و سمن هاست.

سرهنگ ستاد کیومرث میرابی مقدم فرمانده یگان حفاظت نیز بیان داشت: فرهنگ سازی و بهره گیری از جبهه مردمی از دیگر برنامه های پیش روی ماست و سابقه تاریخی این کشور ثابت کرده هرجا مردم ورود پیدا کنند و خواستار حقوق قانونی خود شوند نتایج بهتری خواهد داشت از این رو قصد داریم مردم را با خود همراه سازیم و به زودی با اعلام شماره تلفن های سامانه اخبار و اطلاعات این یگان از مردم درخواست میکنیم هرمورد تصرفی را که مشاهده نمایند به یگان گزارش دهند.

وی افزود: آموزش ضابطان نیز از دیگر دغدغه های ماست که قصد داریم با ایجاد ارتباط بیشتر بین آنها و مقامات قضایی آموزش های لازم را ببینند تا اقداماتی که انجام می دهند در چارچوب قانون و بدون تبعات باشد.

وی تصریح کرد: حفاظت از اراضی ملی و املاک، تجهیزات و اموال منقول و غیر منقول ملی، استقرار نظم و امنیت، تشکیل پرونده های قضایی برای متصرفین، جلوگیری از هرگونه اقدام غیر قانونی در هنگام اجرای مقررات و اجرای احکام صادره از جمله رفع تصرف و اعاده وضع به حال سابق از جمله ماموریت های اصلی این یگان است.

وی گفت: از زمان تشکیل این یگان تا کنون 17 مورد رفع تصرف و تشکیل پرونده قضایی و 61 مورد اجرای احکام بوده و در حال حاضر بیش از یازده هزار متر مربع اراضی ملی را رفع تصرف کرده ایم.

انتهای پیام//

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.