تشدید تحریم ها علیه ایران در ابتدای دهه نود شمسی سهم ایران از بازارهای پتروشیمی جهان را 30 درصد کاهش داد.

تحریم بازار پتروشیمی را چقدر کوچک کرد؟
به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، تشدید تحریم ها علیه ایران در ابتدای دهه نود شمسی سهم ایران از بازارهای پتروشیمی جهان را 30 درصد کاهش داد.

بررسی های آماری نشان می دهد هر چند استراتژی ایران در حوزه صادرات محصولات پتروشیمی با لغو تحریم صادرات این محصولات پس از برجام ، بر بازپس گیری بازارهای جهانی استوار است اما تشدید تحریم ها علیه ایران در سال 1391 سبب شد ایران با كاهش سهمی در حدود 29 درصد در حوزه صادرات این محصول استراتژیك روبرو شود.

ایران سال هاست سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی را با هدف فاصله گرفتن از خام فروشی نفت در دستور كار خود قرار داده است . هر چند صنعت پتروشیمی ، در ایران همچنان صنعتی بالادستی تلقی می شود و كارشناسان بر ورود به بخش های میانی و پایین دستی این صنعت برای افزایش ارزش افزوده نفت اصرار دارند اما ارقام ارائه شده در حوزه صادرات محصولات پتروشیمی دلالت بر صرفه اقتصادی توسعه این صنعت دارد.

 بر اساس این گزارش ایران در حالی با تشدید تحریم های غربی علیه خود روبرو شد كه روند افزایشی بر میزان صادرات محصولات پتروشیمی حكمفرما بود . بر این اساس صادرات 9 میلیارد دلاری در سال 1388 به حدود 14 میلیارد و 700 میلیون دلار در سال 1390 رسیده بود اما این رقم با تشدید تحریم ها در سال 1391 ابتدا به 12.1 میلیارد دلار و سپس به كمتر از 10 میلیارد دلار رسید .

 مدیرعامل كنونی شركت ملی صنایع پتروشیمی در گزارشی تاكید كرده است كه پس از برجام صادرات محصولات پتروشیمی پس از برجام حدود 26 درصد افزایش یافته است اما در گزارش خود اشاره ای به اعداد و ارقام نكرده است. با این حال به نظر می رسد افزایش صادرات محصولات پتروشیمی پس از برجام، همزمان با كوچك شدن سهم كالاهای غیر نفتی ایران از بازارهای جهانی مساله ای قابل اهمیت تلقی می شود .

برآوردهای مقدماتی نشان می‌دهد میزان صادرات محصولات پتروشیمی در سال گذشته نیز رشدی بسیار اندك نسبت به سال 1393 را تجربه كرده است . به نظر می رسد لغو صادرات محصولا پتروشیمی ، در سال جاری رشد صادرات در این بخش را به همراه داشته باشد.

منبع:خبرآنلاین

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.