به گزارشخبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوانیکی از بزرگترین چالش های خودروسازان در سالهای گذشته رشد هزینه های تولید بوده و با استناد به همین موضوع همواره خواستار افزایش قیمتهای خود بوده اند .
هرچند در این سالها در چند نوبت افزایش قیمت خودروهای داخلی اتفاق افتاده اما خودروسازان معتقدند این میزان کفاف هزینه های تولیدشان را نمی دهد و خودروها باید بیش از این گران شود، البته اصرار به افزایش قیمتها در شرایطی است که تعداد بالایی از خودروهای تولید شده در پارکینگ کارخانه ها پارک شده است.
سلیمان عباسی نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به اینکه قیمت خودرو در کشور بالاست، گفت: خودروسازان نباید از سیاست نمایندگان مجلس و مردم جهت حمایت از تولید داخل و تحقق اقتصاد مقاومتی به نفع خود استفاده کنند.
وی با اشاره به اینکه درحال حاضر برخی خودروهای داخلی با خدمات پس از فروش ضعیف و غیراستاندارد با قیمت بسیار بالا به مردم عرضه می شود، عنوان کرد : سازمان استاندارد باید تولید خودروهای نامناسب وغیراستاندارد را متوقف کند.
عباسی در پاسخ به این سوال که شما خودرو داخلی دارید یا خارجی اظهار داشت : سال گذشته خودرو تولید داخل با قیمت 42 میلیون تومان خریداری کردم که معایب این خودرو سبب نارضایتی من از تولیدات داخل شد، چراکه این خودرو ایرادهای زیادی نظیر واردشدن باد به داخل ماشین، صدای نامناسب و زیاد موتور و کم شدن روغن موتور داشت و با وجود پیگیری های متعدد این ایراد ها برطرف نشد.
این نماینده سابق مجلس گفت: برخی خودروهای تولید داخل امنیت و استانداردهای لازم را ندارند اما با قیمت بالا در بازار به فروش می رسند.
وی معتقد است که حداکثر قیمت پراید باید بین 7 تا 10 میلیون تومان همچنین حداکثر قیمت پژو پارس باید 20 میلیون تومان و سمند بین 15 تا 17 میلیون تومان باشد.
**خودرو گران نشده است
در ادامه ساسان قربانی دبیرکل انجمن قطعه سازان ایران در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با انتقاد از سیاست قیمت گذاری خودرو در داخل کشور، تصریح کرد: در همه جای دنیا تولید کننده قیمت را تعیین می کند، اما در کشور ما تولید کننده خودرو را ساخته و شورای رقابت قیمت ها را تعیین می کند.
وی با اشاره به اینکه هزینه بالای تولید و رکود حاکم بر بازار فروش ، خودروسازان را با مشکل مواجه کرده ،افزود: خودروسازان و قطعه سازان تنها متقاضی واقعی کردن قیمت ها هستند.
قربانی تصریح کرد: خودرو در سالهای اخیر گران نشده و تنها تغییر ارزش ریال نسبت به ارزهای خارجی موجب تفاوت قیمت نسبت به سنوات گذشته شده به عنوان مثال قیمت پراید در 4 سال گذشته با دلار 1هزار و 260 تومان حدود 8 میلیون تومان بود، این درحالیست که با دلار 3 هزار و 500 تومانی قیمت واقعی این خودرو به 23 میلیون تومان رسیده است.
وی در ادامه با اشاره به پایین بودن سطح کیفی خودروهای داخلی نسبت به خودروهای خارجی، گفت: برای رفع این مشکل باید شرایط سرمایه گذاری شرکتهای خارجی را فراهم کنیم و با استفاده از دانش روز و تکنولوژی ، رضایتمندی مشتریان داخلی را کسب نماییم.
قربانی تصریح کرد:رضایتمندی مشتری در سه محور کیفیت ، قیمت رقابتی و خدمات پس از فروش باید سرلوحه خودروسازان قرار بگیرد، این در حالیست که این بخش در حوزه بهره وری و رضایتمندی مشتری با شاخص های جهانی فاصله دارد .
**قیمت خودرو کاهش نمی یابد
نعمت بخش رئیس انجمن خودروسازان کشور نیز در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: قیمت خودروهای داخلی با کیفیت آنها سازگار است چراکه درغیر این صورت کشورهای دیگر خودروهای داخلی ما را خریداری نمی کردند.
وی با اشاره به اینکه قیمت خودرو یک شبه درست نمی شود تصریح کرد: منطقی شدن قیمت خودروهای داخلی تا زمان به بازار آمدن خودروهای جدید حدود 2 سال طول می کشد.
نعمت بخش در خصوص کاهش قیمت خودرو نیز گفت:با صراحت اعلام میکنم که قیمت خودرو کاهش نمی یابد .
وی با اشاره به اینکه برای افزایش کیفیت خودروهای داخلی باید نسل محصولات در حال تولید عوض شود ، ادامه داد : وقتی شاخص قیمت ها 40 درصد و تورم 15 درصد رشد داشته نباید انتظار کاهش قیمت خودرو را داشت.
فقط ماشین
یادشون رفته اگه دولت اون وام ها رو نمیداد و مردم رو تحریک به خرید نمیکرد برشکست میشدند
به نظر من تا وقتی که خودروسازی مون دولتی هست وضع عوض نمیشه
کی گوش به حرف مردم میده
ولی ما باز داریم از قطعه سازای هندی و چینی حمایت میکنیم
ما هم ماشین خارجی سوار بشیم ... اما ...
ایا در کشورهای دیگه برای تولید داخلیشون قیمتاشون پاینیه ....
این صدای رعیته نفس بریدست
پژو پارس 10تومان میدن
ولی برای ایرانیها 4 -5 برابر میدن
يه رقمي شده يا دو رقمي لطفا شما ك با هم سر ي سفره اين بگین تکلیف مشخص شه.
همین ماشین های که توی ایران میفروشن7500دلار توی کشورهای همسایه میفروشن 900دلار ،به این میگن تناسب قیمت و کیفیت
معلومه که که کشورهای دریافت کننده ماشینهای ساخت ایران از این محصولات با این کیفیت و قیمت استقبال میکنن
کلا هر طور قیمت بگذارین میخرن... پارسال هم که همه یادتون هست(تسهیلات خرید خودرو)
1. فاصله طبقه کارگری با مدیریتی دراین بخش
2.توزیع نوع وسطح هزینه های تولیدی که منجربه افزایش قیمت خودرو شده در بخش خارج از حقوق ودستمزدهای معمول
از ماست که بر ماست
کولرش قطع و وصل میشه مرتب تو گرمای 55 درجه اهواز واقعا ظلمه بدون کولر
بردم میگن همه اینجوری هستن کسی بلد نیست درستش کنه
از بس قطع و وصل میکرد که حواسم پرت شد تصادف کردم و الان درگیر دادگاه و پاسگاه هستم
کارت طلایی هم چند هفته هست بردم ولی هی طولش میدن تا اخرش یه تازه کار دوتا چکش بزنه ببینم صافکاری میشه ماشین یا نه؟
گارانتی و کارت طلایی همش دروغه
ماشین کلی ایراد داره
حق منو کی باید بده؟
ایا کسی هست؟؟
چرا نمیگید که به کشورهای خارجی پراید رو 2000 دلار می فروشید به همین قیمت به ما هم بفروشید دیگه
بعداز تحریم و افزایش قیمت دلار خودروی ملی هم 3برابر قیمت خورد!! به بهانه نبود قطعات!
اما بشرطی ک تعرفه های واردات خودرو رو بردارن مثل همه جای دنیا!
اگر واردات خودرو آزاد شود و تعرفه گمرک پایین بیاید خودروسازان داخلی باید بروند تو کار تولید ....
بیشتر مفت گرونن
بابا جان هزینه هاتونو کاهش بدین کیفیتتونو افزایش بدین