به گزارش
خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛اجلاس خانه ایده آل ساخت ایران با رویکرد توسعه خدمات و تولیدات ملی و گسترش محصولات و خدمات معتبر و مرغوب ایرانی صبح امروز در مرکز همایشهای صدا و سیما برگزارشد.در این اجلاس جدیدترین دستاوردها در جهت کمک به توسعه فروش محصولات و خدمات، جذب حداکثری مشتریان با اعتبار بخش جهانی ارائه و مورد بررسی قرار گرفت.
ایجاد فضای مشترک هم اندیشی نمایندگان بخش دولتی و خصوصی، بررسی روش هـای کاهش تبلیغات محصولات خارجی، بررسی فضای اقتصادی امروز و باز بینی، نیازسنجی و پیش بینی های لازمه در مسیر تولید ملی هم از موضوعات مورد بررسی در این اجلاس می باشد .
****اقتصاد مقاومتی تنها روش رویایی با اقتصاد وابسته و مصرفکنندهسید ناصر موسوی لارگانی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در اجلاس خانه ایدهآل ساخت ایران با اشاره به تنها راهکار برون رفت مشکلات اقتصادی ایران اظهار داشت: اقتصاد مقاومتی تنها روش رویایی با اقتصاد وابسته و مصرفکننده یک کشور است اگر به تاریخ کشورهای در حال توسعه و توسعهیافته مراجعه کنیم، درمییابیم که
پیشرفت همگی آنها مبتنی بر اقتصاد داخل بوده است.
وی افزود: با اشاره به اینکه اقتصاد مقاومتی شعار نیست گفت: اقتصاد مقاومتی واقعیتی است که بایستی پیگیر محقق شدن آن باشیم چراکه برخی کشورها همچون آلمان و ژاپن بعد از جنگ جهانی دوم و توانمندی ها و پتانسیل های داخلی خود متمرکز شدهاند و توانستند دستاوردی برای کشور خود به ارمغان آورند.
این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ایران توانمندیهای متعددی در حوزه کشاورزی دارا است بیان کرد: امروزه واردات بی رویه انواع میوه ها و صیفیجات منجر به نابودی بخش کشاورزی شده و لازم است که ما نیز در حوضه های با پتانسیل بالا متمرکز شویم تا بتوانیم به سمت و سوی برنامه صادرات محور حرکت کنیم.
**برندسازی تولیدات جدی تر پیگیری شود
موسوی لارگانی با اشاره به حذف تعرفه ترجیحی گفت : باتوجه به جایگاه بالا ایران در تولید لوازم خانگی و این که انبار ها مملو از تولیدات داخلی است ، اما متاسفانه در این میان کشور ترکیه با تعرفه ترجیحی کالاهای خود را به ایران صادر کرده و از طرفی در خانههای ما از آن برندها استفاده می شود نباید فراموش کرد با ادامه این روند اقتصاد مقاومتی محقق نخواهد شد.
وی با اشاره به اینکه بحث تولید دارای مثلث سه وجهی است گفت: باتوجه به آنکه کیفیت کالای ایرانی چند درجه از کالای خارجی پایینتر است اما میبایست با فرهنگ سازی مناسب مردم را به سمت و سوی استفاده ازکالای ایرانی تشویق نمود.دولت وجه دیگر این مثلث سه وجهی که باید با برنامهریزی، حمایتهای بیشتری از تولیدکنندگان به عمل آورد .
وی در ادامه یاد آور شد: تولیدکنندگان وجه سوم این مثلث هستند که بنده
معتقدم تولیدکنندگان باید بر کیفیت دقت بیشتری داشته باشند نه اینکه کیفیت تولیدات آنها به قدری پایین باشد که مصرفکنندگان داخلی به سمت استفاه از تولیدات خارجی بروند.
موسوی لارگانی با اشاره به بسته های حمایتی دولتها در زمان تحریم بیان کرد: طی سالهای تحریم دولت با بستههای حمایتی به تولیدکنندگان کمک کرد، اما متاسفانه در کشور ما طی این سال ها فشارهای مضاعف منجر به عدم رقابت تولیدکنندگان شد.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: دولت و اتاق بازرگانی در حالی بحث از برندسازی به میان می آورند که در این زمینه هیچ اقدامی نکردهاند و حال لازم است که دستگاههای مربوطه با تعامل این مشکلات را مرتفع نمایند چراکه ترویج فرهنگ مصرف کالای ایرانی ضروری است.
***استراتژی کارآمد شرط لازم برای پیشرفت اقتصاد در عرصه بینالمللی
ایرج تاج الدین، عضو هیئت رئیسه خانه اقتصاد ایران در اجلاس خانه ایده آل ساخت ایران گفت:کشور چین طی سال های آینده با پیشی گرفتن از آمریکا و آلمان بزرگترین اقتصاد دنیا خواهد شد و این کشور توانسته از سرمایه گذار منفعل به سرمایه گذار فعال تبدیل شود و اقتصاد روستایی خود را به اقتصاد جهانی ارتقا دهد.
وی با اشاره به عوامل موفقیت اقتصادی در عرصه جهانی یادآور شد: اراده ملی برای ترویج نامهای تجاری قوی یکی از عوامل پیشرفت اقتصاد است و اراده ملی به تنهایی کافی نیست بلکه یک اقتصاد موفق و بزرگ باید به سمت چند ملیتی شدن پیش روی کند، در همین راستا اگر ما نیز خواهان دستیابی به این هدف هستیم لازمه آن گسترش ارتباطات جهانی است.
تاج الدین اذعان داشت: وجود استراتژی مشخص و دقیق یک شرط لازم برای پیشرفت یک اقتصاد است که کشور چین بر پایه ی این استراتژی معتقد است اگر به بازارهای سخت نفوذ کند به بازارهای نرم نیز دسترسی پیدا خواهد کرد و همچنین طراحی و تولید در محل باید در دستور کار تولیدکنندگان جهت دستیابی به موفقیت در بازارهای جهانی قرار گیرد.
عضو هیئت رئیسه خانه اقتصاد ایران نقش تبلیغات در مقیاس جهانی را بسیار پررنگ دانست و عنوان کرد اگر خواهان حضور در بازار جهانی هستیم باید بتوانیم پاسخگوی طیف وسیعی از نیازهای مردم باشیم.
وی در پایان لزوم ایجاد یک نام تجاری قوی را تشریح کرد و گفت: نقشه راه مشخص از اصلیترین نیازهای دارا بودن نام تجاری قوی است. همچنین باید مشتریهای داخل را راضی نگه داریم و به تعاملات اقتصادی درعرصه بینالمللی توجه زیادی کنیم و باید برای حضور در بازارهای بزرگ با نام های بزرگ وارد شویم،زیرا نمیتوانیم با شرکت های کوچک و متوسط وارد بازارهای جهانی شویم.
***پیروزی در اقتصاد مقاومتی با توجه به خرید داخلی محقق می شود
رجبعلی صادقی مشاور وزیر صنعت معدن تجارت در اجلاس خانه ایدهآل ساخت ایران اظهار داشت: از تاریخ خرداد ماه سال 43 قانون حمایت صنعتی جهت جلوگیری از تعطیلی کارخانههای کشور در وزارت اقتصاد به تصویب رسید.
وی افزود: در حال حاضر این هیئت حمایت از صنایع به وزارت صنعت معدن تجارت منتقل گردیده و میتوان گفت که این مصوبه داری 26 ماده است به طوریکه اگر در هر یک از این موارد منتهی به تعطیلی کارخانه ها شود هیئت حمایت از صنایع می تواند شخص یا اشخاص حقوقی را به عنوان مدیر کارخانه تعیین نماید.
صادقی با اشاره به آنکه خرید خارجی حرام نیست گفت: خرید تولیدات داخلی یک ضرورت است که می بایستی این امر توجه شود و از طرفی امیدواریم خداوند توفیق موفقیت در بحث اقتصاد مقاومتی را به ما اعطا نماید.
***بانکهای ایرانی مانعی برای ورود بانکهای خارجی
به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمد طحان پور رئیس اتحادیه لوازم خانگی در اجلاس خانه ایده آل ساخت ایران گفت: تولیدکنندگان اتحادیه لوازم خانگی با شعار «ایرانی، کالای خوب ایرانی بخر» درحال فعالیت هستند.
وی درادامه افزود: کشور ما با تعدد کارخانههای تولید لوازم خانگی روبرو است که تنها تعداد محدودی از آنها را به عنوان تولیدکنندگان می توان معرفی کرد این پدیده برای تولید کشور ناخوشایند است.
طحانپور اذعان داشت: ارائه تسهیلات بدون توجه به کارآمدی کارخانه از جانب بانک ها یکی از مشکلات رشد کارخانه های زائد است.
رئیس اتحادیه لوازم خانگی همچنین بیان کرد: بانک های ایرانی با ارئه تسهیلات با بهره بالا اجازه ورود بانک های خارجی را نمیدهند زیرا آنها خواهان ارائه تسهیلات 4 درصدی هستند.
وی در پایان گفت: تولیدکنندگان خودرو داخلی همیشه خواهان استفاده از محصولات خود توسط مردم هستند در صورتی که غریب به اتفاق آنها در منازل خود از لوازم خانگی خارجی استفاده میکنند این موضوع در صنف تولیدکنندگان خارجی نیز صدق می کند و همین امر موجب تضعیف تولیدات داخلی می گردد.
لازم به ذکر است که در هدف گذاری این اجلاس توجه به تولیدات ملی در رشد اقتصادی و تشویق مصرف کنندگان به استفاده از کالاهای ایرانی جزء اولویتها بوده است به همین منظور از تولید کنندگان فعال در عرصه تولید تقدیر به عمل آمد.
گفتنی است شرکت سیما چوب به دلیل 40 سال تجربه منحصر بفرد تولیدی و اجرای بیش از 1000 پروژه موفق در سراسر کشور در این مراسم تقدیر شد و علی آزاد مدیرعامل این شرکت برای دریافت تندیس این اجلاس به بالای سن رفت.
انتهای پیام/