کارشناس منابع آب گفت: سفره آب زیرزمینی دشت امامزاده جعفر گچساران در یک بازه زمانی پنج ساله حدود 21 متر اُفت داشته که فاجعه بار است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج؛فردین بوستانی افزود: ادامه روند اُفت سفره آب زیرزمینی دشت امامزاده جعفر گچساران و دیگر دشت های مناطق گرمسیری کهگیلویه و بویراحمد زیان های جبران ناپذیری برای کشاورزان و بهره برداران این استان به دنبال خواهد داشت.

وی با اشاره به برگزاری همایش چالش های آب در دادشنگاه آزاد اسلامی یاسوج بیان کرد: علاوه بر این ممکن است چنین امری در آینده موجب نشست زمین، از بین رفتن زیرساخت ها و زیربناها شامل جاده و ساختمان، خشکی چاه ها، شوری آب، متراکم شدن زمین و کاهش ظرفیت ذخیره سازی آب در زمین شود.

بوستانی اظهار کرد: در این صورت بروز برخی مشکلات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و یا امنیتی دور از انتظار نیست.

وی عنوان کرد: آب می تواند یکی از عوامل اصلی محدود کننده توسعه در کهگیلویه و بویراحمد باشد.

بوستانی ابراز داشت: برنامه ریزی لازم برای حفاظت کمی و کیفی از منابع آب کهگیلویه و بویراحمد جزو ضروریات است.

استاد دانشگاه، کارشناس منابع آب و رئیس پیشین دانشگاه آزاد اسلامی واحد یاسوج افزود: بخش عمده ای از آب های سطحی کهگیلویه و بویراحمد شامل نهرها و رودخانه ها در حال حاضر از استان خارج می شود که باید برای بهره برداری مناسب و مطلوب از این آب ها برنامه ریزی اصولی و عملیاتی انجام شود.

بوستانی گفت: در کنار بهره برداری اصولی از منابع آب کهگیلویه و بویراحمد و حفاظت کمی و کیفی از آنها اقداماتی از قبیل اجرای طرح های تعادل بخشی می تواند در مدیریت و استفاده بهینه از منابع آب این استان موثر باشد.

وی بیان کرد: عمده ترین مشکلات آب زیرزمینی کهگیلویه و بویراحمد در دشت های 2 شهرستان گچساران و کهگیلویه بوده و حادترین وضعیت نیز مربوط به دشت امامزاده جعفر گچساران است.

بوستانی اظهار کرد: رسانه ها و خبرنگاران کهگیلویه و بویراحمد می توانند با اطلاع رسانی، آگاهی بخشی و فرهنگ سازی گسترده نقش مهمی در زمینه صرفه جویی و مصرف بهینه آب برای جلوگیری از بروز مشکلات ناشی از کم آبی در آینده در این استان داشته باشند.

در همایش چالش های آب در دانشگاه یاسوج مهمترذین مشکلات ناشی از افت رمنابع آب و راهکارهای برون رفت ازاین مشکل را بررسی کردند

انتهای پیام /ف
برچسب ها: افت ، سفره ، آب زیرزمینی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.