معاون بیماری های غیر واگیر سازمان بهداشت جهانی اجرای طرح ایراپن را در شهرضا مطلوب ارزیابی کرد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان؛ دکتر اولگ چستنوف در بازدید از خانه های بهداشت روستای مهیار و شهرهای منظریه شهرستان شهرضا گفت: این برنامه تا کنون در هیچ کشوری اجرا نشده و مطمئنا برنامه مثال زدنی و الگوی مناسبی برای معرفی به دیگر کشور ها است.
 
شهرضا پایلوت اجرای طرح ایراپن + تصاویر

چستنوف اظهار امید واری کرد: این طرح به بهترین نحو از نظر کمی و کیفی در ایران اجرا می شود.
همچنین نماینده سازمان بهداشت جهانی در جمهوری اسلامی ایران گفت :در سه ماه گذشته این طرح  پیشرفت خوبی داشته است.

 دکتر ثمین صدیقی تصریح کرد: این طرح در 4 شهرستان ایران از جمله شهرضا برای ارتقا سلامت مردم ایران در حال اجراست و امیدواریم بتوانیم نتیجه خوبی از اجرای این طرح گرفته و مدل مناسبی برای معرفی به دیگر کشور ها بسازیم.

شهرضا پایلوت اجرای طرح ایراپن + تصاویر

وی افزود: قصد داریم گزارش جامعی به دکتر هاشمی، وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی ارائه و مزایا و راهکار های بهتر انجام طرح را تشریح کنیم .

شهرضا پایلوت اجرای طرح ایراپن + تصاویر
رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرضا نیز گفت : پدیده های شهرنشینی و صنعتی شدن جوامع که با تغییرات وسیع در سبک زندگی همراه هستند، در کنار بهبود شاخص های بهداشتی، مهم ترین عوامل افزایش بیماری های غیر واگیر است .

حجت الله تنهایی افزود : بیماری های غیر واگیر،علت  بیش از 53 درصد بیماری ها در سراسر جهان بوده و بیش از 76 درصد کل بیماری ها در ایران به بیماری های غیر واگیر اختصاص دارد.

تنهایی با اشاره به اینکه پیشگیری از بیماری های غیر واگیر، برپایه شناسایی عوامل خطر اولیه ، پیشگیری و کنترل این عوامل بوده تصریح کرد : در حال حاضر در زمینه جهت دهی، تقویت و ارتقای پاسخگویی مراقبت های بهداشتی، در ادامه تحول ساختاری درنظام بهداشتی، برنامه IraPEN  طراحی شده است .

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرضا اظهار داشت : این برنامه در راستای مجموعه مداخلات اساسی پیشنهادی سازمان جهانی بهداشت (PEN) تدوین شده است.

تنهایی  گفت : در این برنامه که در خانه های بهداشت و پایگاه های سلامت اجرا می شود، میزان احتمال خطر 10 ساله بروز حوادث کشنده و غیر کشنده قلبی عروقی (مانند سکته های قلبی و مغزی) بررسی می شود .

وی افزود :جمعیت هدف برنامه حتی در زمانی که علامت دار و بیمار نیستند تعیین می گردد و متناسب با میزان احتمال خطر به دست آمده اقداماتی برای پیشگیری از بروز بیماری یا عوارض آن صورت می پذیرد. 

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرضا تصریح کرد : در طرح ایراپن  در زمینه بیماری های سرطانی(روده بزرگ، پستان و دهانه رحم) و آسم نیز اقداماتی در جهت تشخیص و مداخلات زود هنگام انجام می شود.

معاون بیماری های غیر واگیر سازمان بهداشت جهانی به همراه 11 نفر از مدیران و کارشناسان وزارت بهداشت و سازمان بهداشت جهانی از خانه های بهداشت مهیار, منظریه و شهرضا بازدید کردند.

انتهای پیام/س

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.