رئيس سازمان فضايي:

ماهواره دوستی آماده پرتاب است

رئيس سازمان فضايی از پرتاب دو ماهواره تا پايان سال خبر داد و گفت: قرارداد پرتاب ماهواره دوستی تا هفته آينده با پرتاب كننده داخلی منعقد خواهد شد.

ماهواره دوستی آماده پرتاب است
به گزارش خبرنگار اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ دكتر بهرامي در نشست خبري صبح امروز با خبرنگاران رسانه هاي جمعي با بيان اينكه سازمان هاي توسعه اي همچون سازمان فضايي كه وظيفه توسعه بخش خود را دارند، نيازمند توجه خاص هستند، افزود: انتظار داريم نهادهاي مسئول و به ويژه مجلس شوراي اسلامي توجه خاصي به فعاليتهاي اين بخش داشته باشند.
دكتر بهرامي با اشاره به بازنگري بر روي چارت سازمان ادامه داد: چارت جديد سازمان مورد تاييد ستاد وزارت قرار گرفته است و براي تاييد به سازمان برنامه ارسال شده است و اميدواريم اين چارت مورد تصويب نهايي قرار گيرد.
رئيس سازمان فضايي از پرتاب دو ماهواره در سال جاري خبر داد و گفت: در سال گذشته مذاكرات مفصلي با پرتاب كننده هاي داخلي انجام شد و به عنوان سياست سازمان به دنبال پرتاب ماهواره هاي ساخت داخل از طريق پرتاب كننده هاي داخلي هستيم اما اگر نياز باشد با پرتاب كننده هاي خارجي نيز مذاكره خواهد شد.
وي با اشاره به برنامه كلان سازمان در زمينه ساخت ماهواره هاي بومي مخابراتي و سنجشي اظهار داشت: با توجه به شرايط جديد ساماندهي اين بخش نيز صورت گرفته و به ترتيب قراردادهاي آن بسته خواهد شد.
رئيس سازمان فضايي با تاكيد بر اينكه با پرتاب هر ماهواره گامي به جلو در زمينه دانش فضايي برداشته مي شود افزود: بايد چندين ماهواره پرتاب شود تا به هدف نهايي خود در اين بخش دست يابيم.
وي همچنين از آماده شدن ماهواره هاي اميركبير و ناهيد 1 تا پايان امسال براي پرتاب خبر داد و گفت: هر كدام كه زودتر آماده پرتاب شود در نوبت قرار خواهد گرفت.
دكتر بهرامي در ادامه با اشاره به انعقاد قرارداد ساخت ماهواره ناهيد 2 با پژوهشگاه فضايي ايران، در زمينه ماهواره مصباح نيز از انجام مذاكرات خبر داد و گفت: از نظر تخصصي اين ماهواره خوبي به شمار مي رود و پس از تست در اين زمينه تصميم گيري صورت خواهد گيرد.
دكتر بهرامي از تهيه برنامه ده ساله بخش فضايي خبر داد و گفت: در شوراي عالي فضايي اين برنامه طرح و به تصويب خواهد رسيد.
وي با اشاره به بهره گيري از فرصت ايجاد شده پس از برجام خاطر نشان كرد: مذاكرات زيادي در زمينه تامين نيازهاي ماهواره اي مخابراتي و سنجشي صورت گرفته است و پيشرفت هاي خوبي نيز در اين زمينه حاصل شده است كه به محض دست يابي به يك نتيجه مشخص اطلاع رساني خواهد شد.
وي سازمان فضايي را درگاه ارتباط ايران با سازمانهاي تخصصي بين المللي و كشورهاي ديگر دانست و گفت: ايران به عنوان عضو موسس و رئيس فعلي اپسكو به مدت دو سال در برنامه هاي آن همكاري دارد.
رئيس سازمان فضايي در اين زمينه به همكاري با اپسكو جهت ساخت تلسكوپ مشاهده اجرام نزديك به زمين در ايران اشاره كرد و گفت: اين پروژه تا پايان شهريور ماه با حضور دبير كل اپسكو در ايران رونمايي خواهد شد.
وي همچنين از همكاري با اپسكو در زمينه ماهواره سنجشي خبر داد و گفت: شركت در چنين فعاليتهايي ضمن انتقال دانش و فناوري ،تجربه مديريتي ارزشمندي نيز به داخل منتقل مي كند.
دكتر بهرامي همچنين به همكاري با كميته فضاي ماوراي جو سازمان ملل پرداخت و گفت: به عنوان عضوي از اين كميته فعاليتهاي خوبي داريم و كارگاه ريزگردها و خشكسالي با همكاري اين كميته در اكتبر با حضور شركت كنندگان بين المللي برگزار خواهد شد.
وي در ادامه از شركت 21 تيم در پروژه معكب ايراني خبر داد و گفت: با توجه به اينكه در آينده ماهواره ها به سمت كوچك شدن پيش مي روند، حضور دانشگاه ها مي تواند زمينه ساز نگاه به آينده در اين بخش باشد و اين پروژه به اين منظور كليد خورد و استقبال خوبي نيز از آن صورت گرفت.
دكتر بهرامي باتاكيد بر اينكه دستاوردهاي ايران در بخش فضايي در 30 سال گذشته به منظور حضور صلح آميز در فضا بوده است اظهار داشت: اين دستاوردها متعلق به تاريخ كشور ما است و با توجه به اينكه هزينه هاي زيادي براي آن چه از نظر انساني و چه از نظر مالي پرداخت شده است متوقف نخواهد شد.


ماهواره دوستی آماده پرتاب است

منبع : روابط عمومی وزارت ارتباطات


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار