افزایش بهره وری آب ، افزایش تولید و کاهش هزینه های تولید از مزیت های سامانه نوین آبیاری است .

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان ؛ رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان گفت: مهم‌ترین بحث در حوزه تحقق اقتصاد مقاومتی، توجه به داشته‌هاست و مدیریت مصرف آب یکی از مسائل اساسی بوده که در استان سمنان به‌عنوان معضلی ریشه‌دار مطرح است.
سیدحسن میرعماد تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین مشکلات حال حاضر استان سمنان، مدیریت منابع آب است و در مسائل مربوط به بخش کشاورزی، مقداری از کار به مدیریت انتقال آب بازمی‌گردد که بر عهده وزارت نیرو بوده و بخش دیگری مربوط به مدیریت مصرف می‌شود که همه مردم و مسؤولان در آن دخیل هستند.
وی افزود : با توجه به اینکه بیشترین مصرف آب در استان سمنان در بخش کشاورزی است و این وضع در کشور نیز برقرار بوده، یکی از موارد مهمی که در دستور کار قرار گرفته، مدیریت مصرف آب است. خوشبختانه در سال جاری و پس از سفر رئیس‌جمهوری و هیأت دولت به استان سمنان، بنا داریم 8 هزار هکتار از سامانه‌های نوین آبیاری را در این استان اجرایی کنیم.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان گفت : کاهش میزان مصرف سم و بذر نیز از دیگر مزیت‌های اجرای این طرح است و اگر بتوانیم سامانه‌های نوین آبیاری را در سطح استان سمنان اجرا کنیم، در مسائل مربوط به آبیاری غرقابی که در حال حاضر در این استان در دست انجام بوده و به‌صورت سنتی آبیاری صورت می‌گیرد و بهره‌وری آبیاری فقط 36 درصد است، نیز موفق خواهیم بود.
میرعماد بیان کرد: در آبیاری قطره‌ای، میزان بهره‌وری آب تا حدود 85 درصد افزایش می‌یابد و در سایر سامانه‌های آبیاری بالای 75 درصد است و اگر همین میزان پیش‌بینی که برای سامانه‌های نوین آبیاری صورت گرفته است، عملیاتی شود، 34 میلیون مترمکعب صرفه‌جویی منابع آب است و برای اینکه اهمیت این موضوع را دریابیم، این یعنی یک سد ایجاد کرده‌ایم.
وی تصریح کرد: ظرفیت کل سد شهید شاهچراغی دامغان حداکثر 30 میلیون مترمکعب آب بوده و هیچ‌وقت به بیش از 20 میلیون مترمکعب نرسیده است و اگر بتوانیم سامانه‌های نوین آبیاری را هر سال در حد 5 هزار هکتار اجرایی کنیم، بدین معنی بوده که سالانه یک سد به ظرفیت استان سمنان اضافه شده و این مهم‌ترین بحث در بخش کشاورزی است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان گفت: خوشبختانه دولت نیز تسهیلات خوبی را در این زمینه پیش‌بینی کرده است و در سامانه‌های آبیاری بارانی حدود 50 تا 60 میلیون ریال را به‌صورت یارانه پرداخت می‌کند. دولت در سامانه‌های آبیاری قطره‌ای نیز 85 درصد هزینه صورت گرفته را تا سقف 32 میلیون ریال تأمین می‌کند و در طرح‌هایی که دارای آبخور مشترک هستند و تعدادی از کشاورزان با یکدیگر طرحی را اجرایی می‌کنند، 85 درصد هزینه‌های تمام‌شده سامانه‌های نوین آبیاری را دولت تقبل می‌کند.
وی افزود : در روش‌های سامانه‌های آبیاری کم‌فشار نیز 85 درصد هزینه و تا سقف حداکثر 32 میلیون ریال در هکتار بر اساس ضوابط از سوی دولت به بهره‌برداران بخش کشاورزی استان سمنان پرداخت می‌شود.
انتهای پیام / ن

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.