برای نخستین بار در کشور مرکز پایش سلامت (HMC) در دانشگاه علوم پزشکی شیراز راه اندازی شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: این مرکز باید مانند مرکز پایش مراقبت های درمانی (MCMC)، در کشور الگو شود.
دکتر محمدهادی ایمانیه افزود: همه مسئولان باید به این مرکز اهمیت بسیاری دهند، آن را خانه خود بدانند و روزانه فعالیت و نظارت کامل داشته باشند، زیرا کار ارزشمندی است.
او ادامه داد: اصل و ریشه کار، ورود اطلاعات صحیح و اطلاعات اولویت دار است و باید برای جمع آوری و ارسال داده ها، افراد امین، باسواد و با انگیزه را انتخاب کرد.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز گفت: پایش مقوله سلامت و مراقبت هایی که حوزه معاونت بهداشت برای ارتقای سلامت مردم انجام می دهد، از اهداف راه اندازی مرکز پایش سلامت (HMC) است.
دکتر محسن مقدمی افزود: کار پایش در سامانه های متعددی در واحدهای مختلف معاونت بهداشتی در حال انجام است، اما نیاز به راه اندازی یک مرکز برای ایجاد هماهنگی و پایش بین شاخص ها و نرم افزارها بود، که بتوان به صورت کلی به مقوله سلامت نگاه کرد.
معاون بهداشتی دانشگاه ادامه داد: در معاونت بهداشتی، هر واحد به صورت تخصصی کار خود را پیگیری و نظارت می کند، اما مرکز پایش سلامت به عنوان مرکز بالاتر، نقش هماهنگی بین مراکز و پایش نرم افزار های مراقبت ها  و سلامت مردم را انجام می دهد.
مقدمی اضافه کرد: وقتی شاخصی نسبت به استانداردهای تعریف شده انحراف داشته باشد، این مرکز به واحد مربوطه هشدار می دهد.
 او یکی از نمونه کارهای مرکز پایش سلامت را، سامانه یکپارچه نظام بهداشت (سیب) عنوان کرد و گفت: همه مراقبت های نظام بهداشت در این سامانه ثبت و به کمک تماس تلفنی به صورت رندوم با برخی از خدمات گیرنده ها در اقصی نقاط استان، روند اجرا و کیفیت ارائه خدمات، پایش می شود.
معاون بهداشتی دانشگاه، ویژگی های لازم برای پایش را، جامع، پویا، گویا و موثر بودن، عنوان کرد و افزود: در پایش داده ها، به زمان، نیروی انسانی، منابع مالی، منابع اطلاعاتی و مشارکت افراد و گروه ها توجه می شود.
معاون بهداشتی دانشگاه تعیین شاخص های قابل پایش در (HMC)، پایش شاخص های سلامت مردم و ارائه مراقبت های بهداشتی، بررسی و مقایسه شاخص ها با استانداردها، پایش ارائه مراقبت های بهداشتی به مردم، اعلام موارد خطر به شهرستان و واحد مربوطه، برگزاری نشست های تحلیلی وضعیت شاخص ها با مسئولان استانی و شهرستانی و ارائه راهکار مداخله ای برای بهبود در کنار واحد مربوطه، راستی آزمایی شاخص های عملکردی، طراحی سیستم دریافت و ثبت و پیگیری شکایات در حیطه بهداشت، مشارکت در طراحی و اجرای مطالعات موردی مرتبط، سنجش رضایت مندی مردم و کارکنان را، از وظایف پیشنهادی مرکز (HMC) برشمرد.
مقدمی، هدف کلی ایجاد و استقرار (HMC) را، جمع آوری استانداردهای ارائه خدمات بهداشتی و پایش شاخص ها در دو حیطه وضعیت سلامت جامعه و ارائه خدمات بهداشتی دانست.
او یادآور شد: نرم افزار سیب، سامانه پایش شاخص های معاونت بهداشتی، سامانه پایش برش برنامه عملیاتی، سایر نرم افزارهای موجود، تماس تلفنی و بازدید از واحدهای ارائه دهنده خدمات و مصاحبه با مردم، از منابع مورد بررسی در (HMC) است.
این مرکز امروز در دانشگاه علوم پزشکی شیراز راه اندازی شد.
انتهای پیام/ن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار