با پیام معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همایش مدیران فرهنگی کشور و 15 شهر نامزد نهایی پایتخت کتاب ایران در فرهنگسرای سیمرغ نیشابور با حضور جمعی از مقامات و کارشناسان استان وکشور آغاز شد.

با پیام معاون فرهنگی وزیر ارشادآغاز همایش مدیران فرهنگی کشور در نیشابور به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی به این همایش اظهار کرد: طرح انتخاب و معرفی پایتخت کتاب ایران یکی از برنامه‌های این وزارتخانه در ترویج کتاب‌خوانی است که، «توانست امواج غرورآفرینی از فعالیت‌های صادقانه و اصیل را در سطح شهرستان‌ها نمایان سازد.»

سیّد عباس صالحی افزود: هیچ رسانه‌ای در رساندن فرهنگ به رسایی کتاب نیست. رسانه‌های دیگر اعم از دیداری و شنیداری و یا حتی ابزارهای قدرتمند سبک زندگی مثل معماری، غذا و لباس، هر یک به رساندن فرهنگ به لایه‌های مختلفی از جامعه و پیشبرد اهداف آن کمک کرده‌اند، اما خوب که بنگریم تکیه همه این‌ها را به کتاب می‌بینیم.

وی تأکید می‌کند: به دعوت نیشابور، دومین پایتخت کتاب ایران، گروهی از مدیران و کارشناسان گرد هم می‌آیند؛ این گردهم‌آیی فرصتی تازه و یگانه برای هم‌اندیشی و تبادل تجربه است تا به سطوح جدیدی از شناخت نظری و تجربه عملی برسیم.

صالحی مهمترین مسأله این همایش آموزشی را این گونه توضیح می‌دهد: باید بتوانیم به زبان مشترکی در میان اجزای مختلف هر شهر برای توسعه فرهنگ کتاب‌خوانی برسیم؛ بتوانیم برنامه‌ها را در گستره‌ای ملی طراحی و اجرا کنیم و با ارائه گزارش به محافل فرهنگی بین‌المللی دستاوردهای فرهنگی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را در سطح جهانی عرضه کنیم.

معاون استاندار وفرماندار ویژه شهرستان نیشابور هم در ادامه مراسم گفت: تحقّق پایتختی کتاب ایران در نیشابور دستاورد همگرایی نهادهای مدنی و بخش غیردولتی این شهر ستان فرهنگ پرور است واز تلاش نیشابوری‌ها برای احراز نقشی شایسته در دوره پایتختی کتاب ایران ابراز خرسندی می کنیم.

غلامحسین مظفری افزود: پایتختی کتاب ایران در نیشابور در اصل مرهون تلاش صمیمانه نهادهای مدنی و سمن‌های فرهنگی این شهر در تعامل و همکاری با دستگاه اداری است.

وی ابراز امیدواری کرد که تعهدات دولت، بنیاد ملت و استانداری خراسان رضوی در چارچوب پایتختی کتاب برای نیشابور محقّق شود تا امکان برنامه‌ریزی بیشتر و شایسته‌تری در ارتقای سطح مطالعه و توسعه فرهنگ کتاب‌خوانی فراهم شود.

رئیس شورای اداری شهرستان نیشابور خاطر نشان کرد: امیدواریم که این فرصت برای شهر نیشابور به بهترین شکل بهره‌برداری شود و از برکات آن مردم این خطه نیز برخوردار شوند البته معتقدیم همه شهرهای ایران که نامزد نهایی این پایتختی بوده‌اند لیاقت احراز این سمت را داشته و دارند.

مظفری یادآورشد: امیدوار بودیم که اعلام رسمی پایتختی کتاب ایران در نیشابور طی مراسمی شکوهمند با حضور مقامات عالی‌رتبه برگزار گردد ولی در هر صورت ما در نیشابور به تعهدات خود در ترویج مطالعه کتاب پایبند خواهیم ماند.

در ادامه مراسم همایون قنواتی، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان نیز طی مراسمی رسمی تندیس ویژه و حکم پایتختی کتاب ایران را از شهر اهواز به مقامات شهر نیشابور تقدیم کرد.

قنواتی در هنگام اهدای این تندیس و حکم گفت: دوستداران کتاب و نهادهای مدنی تلاش فراوانی را در زمینه گسترش کتاب در چارچوب اجرای طرح پایتختی کتاب به اجرا درمی‌آورند. ما دستاورد این تلاش‌ها را در اهواز دیده‌ایم و اکنون بسیار خشنودم که این لوح و تندیس را به نیشابور، شهری ریشه‌دار در فرهنگ و تمدن ایران‌زمین تقدیم کنم.

عباس کرخی سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نیشابور نیز طی سخنانی در این همایش تأکید کرد: شبکه پایتختی کتاب ایران میان 15 شهر نامزد نهایی این دوره پایتختی کتاب تشکیل شده که با حمایت معاونت فرهنگی وزارت ارشاد فعالیت رسمی خود را از همین همایش آغاز خواهد کرد.

اجرای خیام‌‌خوانی برخی دانش‌آموزان که در طرح «چلّه چارانه» و حفظ رباعیات خیام موفقیت داشتند، اهدای لوح پایتختی کتاب به شهردار و سرپرست فرهنگ و ارشاد نیشابور، رونمایی از نشان شرکت «گرینه» از حامیان مالی غیردولتی این طرح در پایتختی کتاب با نام «نیشابور، ققنوس کتاب ایران» و رونمایی از کتاب‌های «نیشابور؛ فلزکاری در اوایل دوره اسلامی – نیشابور ؛ در عصر ترکان و نیشابور ؛ برخی ساختمانه اوایل اسلام » ترجمه ونوشته «هادی بکائیان» و «مهر از شهر راز» تألیف «مهدی کوثری» از دیگر برنامه‌های جنبی این رویداد بود.

گفتنی است نیشابور در سال 95 به‌عنوان دومین پایتخت کتاب ایران برگزیده شده و گرد‌هم‌آیی آموزشی برنامه‌ریزی فرهنگی در زمینه توسعه فرهنگ مطالعه در همین راستا و به دعوت این شهرستان طی روزهای 19 الی 21 تیر 95در اردوگاه بین المللی شهید رجائی باغرود این شهر برگزار می‌شود.

انتهای پیام//

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.