مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان شمالی گفت: ارگ دولت‌آباد واقع در روستای دولت‌آباد شهرستان اسفراین در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

ثبت«ارگ دولت‌آباد» اسفراین در فهرست آثار ملی
به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد  و به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان شمالی، محمد سویدانلویی افزود:بر اساس بند ششم ماده سوم قانون اساسنامه سازمان میراث فرهنگی کشور مصوب 1367 مجلس شورای اسلامی مبنی بر ثبت آثار ارزشمند منقول و غیرمنقول فرهنگی- تاریخی کشور در فهرست آثار ملی ، اثر فرهنگی- تاریخی"ارگ دولت آباد" با شماره 31524  اخیرا در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

وی گفت: تعداد آثار ثبت‌شده در فهرست آثار ملی در استان 557 اثر است که از این تعداد 468 اثر تاریخی ابنیه محوطه تپه بوده ،42 اثر طبیعی و 47 اثر ناملموس را شامل می‌شود.

سویدانلویی توضیح داد: این بنای باارزش که در کنار مسیر اصلی جاده ارتباطی سبزوار و اسفراین واقع‌شده دارای یک ارگ حکومتی و یک بخش مسکونی که اهالی روستا در آن زندگی می‌کردند که دارای برج و باروهای رفیع و گچ‌بری‌های نفیسی است.

به گفته وی این مجموعه از دو بخش تشکیل‌شده،ارگ که در جنوب واقع‌شده و با پلان تقریباً مربع شکل به ابعاد 62در 63 متر و شهرستان که در شمال ارگ واقع می‌باشد به‌صورت مستطیل شکل که به ابعاد 231  در254 متر است.

ارگ حکومتی زمان‌آبادی داری چهار برج دفاعی و باروهای طویلی بوده که اطراف آن را محصور ساخته و دارای  یک دروازه در جبهه شمالی که به داخل شهرستان باز می‌شده و دارای تزئینات گچی است.

انتهای پیام/ع
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.