گشت زنی ناوهای آمریکا نزدیک جزایر مورد مناقشه دریای چین جنوبی

ناوهای آمریکایی طی هفته‌های اخیر در نزدیکی جزایر مورد مناقشه در دریای چین جنوبی گشت زنی کرده‌اند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه پرس تی وی، مقامات نیروی دریایی آمریکا می‌گویند ناوهای این کشور در هفته‌های اخیر در نزدیکی جزایر مورد مناقشه در دریای چین جنوبی گشت زنی کرده‌اند.

ستوانن کلینت رامسدن سخنگوی ناوگان آمریکا در منطقه پاسیفیک روز پنج شنبه بدون اشاره به جزئیات عملیاتی یا تاکتیکی گفت این گشت زنی‌ها بخشی از «حضور عادی» در دریای چین جنوبی است.

وی گفت: «همه این گشت زنی‌ها بر اساس قوانین بین المللی صورت گرفته و همه اینها مطابق با حضور عادی ناوگان پاسیفیک در منطقه پاسیفیک غربی بوده است.»

ناوشکن‌های آمریکایی در فاصله 14 تا 20 مایلی (25 تا 37 کیلومتری) جزایر اسکاربورو شول و اسپرتلی نزدیک سواحل فیلیپین گشت زنی کرده‌اند.

وانگ یی وزیر امور خارجه چین روز چهارشنبه به جان کری همتای آمریکایی خود هشدار داد واشنگتن در دریای جنوبی چین نباید تمامیت ارضی و امنیت پکن را زیر سوال ببرد.

این گشت زنی‌ها در حالی صورت می‌گیرد که انتظار می‌رود دیوان بین المللی کیفری در لاهه هلند در آینده‌ای نزدیک درباره شکایت فیلیپین از چین درباره جزایر مورد مناقشه در دریای جنوبی چین تصمیم گیری کند.

چین بر تمام جزایر و منابع دریای چین جنوبی ادعای مالکیت دارد و ادعای دیگر کشورها، همچون ویتنام، فیلیپین، تایوان، مالزی و برونئی را بر هر منطقه‌ای از این دریا رد می‌کند.

دریای جنوبی چین حدود ۲۵۰ جزیره دارد که مساحت‌شان مجموعا به ۱۵ کیلومتر مربع می‌رسد. این جزایر اغلب خالی از سکنه و گاه بیشترشان زیر آب هستند.

دریای چین جنوبی سبب ایجاد تنش میان چین، آمریکا و برخی از کشورهای منطقه که به دنبال تسلط بر خطوط تجاری و ذخایر‌ معدنی آن هستند، شده است.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار