چین درباره تلاش های استقلال طلبانه تایوان هشدار داد.

حمایت تلویحی نخستین رییس جمهور زن تایوان از استقلال این کشور/ واکنش تند چینبه گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پرس تی وی، چین به تسای اینگ ون -- رییس جمهور جدید تایوان -- درباره تلاش‌های استقلال طلبانه هشدار داد و افزود در صورت ادامه تلاش برای جدایی از سرزمین مادری هر گونه صلح و ثبات غیر ممکن خواهد بود.

بر این اساس، دفتر امور تایوان چین امروز در بیانیه‌ای اعلام کرد: اگر روند استقلال دنبال شود، برقراری صلح و ثبات در تنگه تایوان غیر ممکن خواهد بود.

این هشدار ساعاتی پس از آن داده شد که تسای اینگ ون پس از پیروزی حزب طرفدار استقلالش در انتخابات ماه ژانویه، به عنوان رئیس جمهور جدید تایوان سوگند یاد کرد.

تسای در سخنانی در مراسم ادای سوگند ریاست جمهوری از چین خواست تا سنگینی تاریخی را کنار گذاشته و در جهت گفت و گوی سازنده گام بردارد.

تسای، اولین رییس جمهور زن تایوان در میان جمعیت هوادارانش در کاخ ریاست جمهور در تایپه گفت دولت وی در روابط با پکن «حافظ سرسخت صلح» خواهد بود.

وی افزود: «روابط دو سوی تنگه به بخشی یکپارچه در ایجاد صلح منطقه‌ای و امنیت جمعی تبدیل شده است.»

وی افزود: «دو دولت حاکم در دو سوی تنگه تایوان باید اختلافات تاریخی را کنار گذاشته و در جهت گفت و گویی مثبت که به نفع مردم هردو طرف است گام بردارند.»

تسای در سخنرانی خود همچنین به دریای چین شرقی و دریای جنوبی چین، که چین و همسایگانش درباره آ‌ن‌ها اختلافات ارضی دارند، اشاره کرد.

وی افزود: «پیشنهاد می کنیم اختلافات را کنار گذاشته تا بتوانیم در جهت توسعه مشترک گام برداریم.»

وی همچنین بدون اشاره به نام چین تصریح کرد تایوان باید به وابستگی خود به یک «بازار واحد» خاتمه دهد.

تسای قدرت را پس از 8 سال ریاست جمهوری ماینگ جئو که روابط دوستانه ای با چین داشت، برعهده گرفت. 

تنگه تایوان، چین و تایوان را در غرب اقیانوس آرام از هم جدا می کند. چین و تایوان در پی جنگ داخلی چین بین سال‌های 1927 و 1950 از لحاظ سیاسی جدا شدند و از آن تاریخ تاکنون هیچ روابط دیپلماتیک رسمی در دو سوی تنگه تایوان برقرار نبوده است.

چین تایوان را به عنوان بخشی از اراضی خود می‌داند و استقلال این منطقه را تهدیدی علیه خود می داند؛ نگاهی که پس از پیروزی حزب طرفدار استقلال تایوان در انتخابات بیش از پیش تقویت شده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار