گزارش

ماجرای پیامک اینترنت مصرف منصفانه چیست؟

در اینترنت‌هایی که با نام نامحدود ارائه میشود تبصره‌هایی وجود دارد به نام مصرف منصفانه که حاشیه‌هایی به همراه داشته است.

به گزارش خبرنگار اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان در چند روز گذشته  تصویر پیامکی در  شبکه های اجتماعی دست به دست میشود که  در آن یکی از اپراتور ها سرویس اینترنت نامحدود 1 تا 11 بامداد را  در ساعت ده و پنجاه دقیقه حذف و از آن پس مصرف را به صورت آزاد محاسبه کرده است.

آیا اینترنت نامحدود وجود خارجی دارد؟


همینطور شخص دیگری از اپراتور خود ناراضی بوده و می گوید من در بسته بلند مدتی که خریدم 22 گیگابایت اینترنت روزانه داشتم و آن را بین دوستانم به اشتراک گذاشتم  بعد از چند ساعت بدون اینکه حجم اینترنت من به پایان برسد این شرکت در پیامکی ضمن حذف بسته من  به دلیل مصرف غیر منصفانه در بازه  زمان مشخص ، کل مقدار مصرف شده را با تعرفه آزاد محاسبه کرده و 90 هزارتومان به من ضرر خورد. سوال این  است که مگر کل  حجم آن بسته روزانه برای مصرف من نبوده ،حال  آن را به جای کل دوره میخواهم دو روزه استفاده کنم، مشکل کجاست؟

از ارائه دهندگان اینترنت که جویا میشویم از سیاست مصرف منصفانه حرف میزنند.

 سیاستی به نام  مصرف  منصفانه  اردیبهشت ماه سال قبل هم خبر ساز بود که در آن اینترنت نامحدود شرکت مخابرات حذف و با طرح های حجمی جایگزین شد و این امر موجب نارضایتی مشترکین گشته بود.

برخی از ارائه دهندگان اینترنت هم  از سیاستی دیگر برای  مشترکین بسیار پرمصرف خود استفاده میکنند. حتما تبلیغات شرکت های مختلف  را با عنوان هایی شبیه سرعت " تا 16 مگابیت بر ثانیه"  یا اصطلاحا " up to 16 mbps "  شنیده اید.

برخی از آنها به جای حذف بسته برای مشترکین بسیار پرمصرف سرعت را کمی تقلیل میدهند  البته این مورد معمولا برای شرکت ها و کافی نت هایی که با آن شرکت ها قرار داد  میبندند اعمال میشود نه مصرف کننده عادی!

این ها همه حالت های مختلف کشف شده تا کنون برای اعمال سیاست منصفانه است.

اما نکته مهم این است که اگر این بسته های اینترنت یا بهتر است بگوییم قراردهای اینترنت ارائه کنندگان با مشترکین،  محدودیت حجمی دارد حال هرچه قدر هم زیاد ، چرا از نام نامحدود استفاده میشود. و این عمل نوعی فریب تلقی نمیشود؟

گفته میشود سیاست مصرف منصفانه موضوعی معمول برای همه ارائه کنندگان اینترنت است و در سایت همه شرکت ها به مصرف منصفانه اشاره شده است، که البته باید گفت  کلمه مصرف منصفانه کاملا مبهم است. برای مثال  شرکتی  بر این اساس محدودیت حجمی بسته نامحدود (!) خود را 30 گیگابایت برای 10 ساعت در نظر گرفته است با این استدلال که به ندرت کسی میتواند به این مصرف برسد مگر آنکه اینترنت بین چندین نفر به اشتراک گذاشته شود.

با همه این تفاسیر هنوز سوال باقی میماند چرا به جای کلمه نامحدود، محدودیت 30 گیگابایتی در نام  بسته مورد نظر اشاره نمیشود.
آیا استفاده از کلمه نامحدود نوعی فریب و دروغ  برای تبلیغات بیشتر و اغوا  کردن نیست ؟

اگر شرکت های مختلف به جای این کار کاملا دقیق شرایط محصول خود را برای مشترک تشریح کنند ، موجب اعتماد بیشتر به جای سلب اعتمادی که اتفاق افتاده نمیشد؟؟

مسئولین سازمان تنظیم مقررات ارتباطات در این مورد میگویند هیچ گونه مصوبه ای در مورد اینترنت نامحدود وجود ندارد و شرکت ها ملزم هستند  به مفاد توافقات خود با مشترکین وفادار باشند.

حسین فلاح جوشقانی سرپرست معاونت نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات ارتباطات در گفت‌وگو با یکی از خبرگزاری ها گفته است:  در حالتی کلی لازم است هر اپراتور پیش از ارائه‌ تمام بسته‌ها و خدمات ارزش افزوده، موضوع را به اطلاع سازمان تنظیم مقررات ارتباطات برساند.

فلاح در ادامه سخنان خود گفت: :در خصوص بسته‌های ۱۲ ساعته نیز هیچگونه هماهنگی با سازمان تنظیم مقررات صورت نگرفته و همان‌طور که اشاره شد ما هم مصوبه‌ای در خصوص اینترنت نامحدود نداریم و لازم است اپراتورها براساس قراردادی که با مشترکان خود می‌بندند به ارائه‌ی سرویس مربوطه اقدام کرده و پیش از فعال‌سازی بسته‌ها، اطلاعات کامل را در اختیار مشترکان خود قرار دهند.

مشترکانی که به واسطه این موضوع متضرر شده‌اند می‌توانند از طریق سامانه ۱۹۵ موضوع را پیگیری کرده و در راستای جبران خسارت خود عمل کنند.

با توجه به سخن بالا  میتوان گفت مفاد توافق ،  شرایط بسته است که در مثال ما نامحدود برای 10 ساعت بین 1 تا 11 بامداد است  به علاوه تبصره ای مبهم و تعریف نشده به نام مصرف منصفانه که جایگزین اطلاع رسانی در مورد محدودیت حجمی 30 گیگابایتی این بسته شده است.

به هر حال باید دید اقدام سازمان تنظیم مقرارت  و همینطور شرکت های ارائه کننده اینترنت چه عکس العملی در برابر این موضوع نشان میدهند.

گزارش از : محمد حسین حاجی

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ا
۰۴:۴۴ ۰۴ اسفند ۱۴۰۰
مطلب بسیار مفید بود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۵ ۱۴ بهمن ۱۴۰۰
بابا این کارو نکنین با مردم خودتون عملا این کار دزدی ترقی میشه دزدی که تنها از در خونه مردم بالا رفتن نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۰۶ ۰۳ بهمن ۱۴۰۰
دوست عزیز مشکل این نیست که اسمشو عوض کنن
چرا صورت مسئله رو عوض می کنید به نفع اپراتور
ما همون اینترنت نامحدود رو می خوایم
سیاست مصرف منصفانه مثلا برای من زده (تو شبانه ی یک ماهه) 100 گیگ
این دزدیه

تو دنیا این مقدار
یک ترابایته
که عملا اکثرا به اون مقدار نمی رسن
و سرعت نتشون اونقدر بالاست که با کم شدن سرعت به مشکل بر نمی خورن

متوجه شدید!؟

ولی همراه اول به جای یک ترابایت
زده 100 گیگ
یا 50 گیگ
یا 300 گیگ
این دزدیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۵۳ ۱۶ تير ۱۳۹۵
سلام مابه تمام مسائل ایرانسل به علت شفاف نبودنش مشکوک هستیم چون راحت میبینم اطلاعات شخصی ماهک میشوند.وازجاهای مختلف سردرمیارن.اگرخاطرجمع بشیم که این هکرها واسه امنیت ملی مون خطری نداره خیلی دلمون گرم میشه.تااینکه نمیدونم اینها برای منافع شخصی. هستند یااستکبارداخلش دست درازی میکنه. یا که مسائل دیگه؟