هافینگتن پست: نوسانات بهای طلا از آینده‌ای تاریک خبر می‌دهد!

هافینگتن پست در مطلبی به بررسی بحران اقتصادی جهان در آینده نه چندان دور پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از هافینگتن پست، ناظران بازار طلا می‌کوشند تا دریابند چه در اقتصاد جهان می‌گذرد؟ ما اکنون در دریایی از اطلاعات و نظرهای متفاوت درباره برکسیت و حوادث تروریستی در نقاط مختلف جهان قرار داریم و سعی داریم پاسخی برای همه آن‌ها بیابیم. در این حین، ممکن است مسائل جزئی را با مسائل مهم‌تر – که می‌تواند نشان‌دهنده روزهای تاریک اقتصادی در آینده باشد -- اشتباه بگیریم.

ارزش دلار آمریکا و بهای طلا اغلب به صورت هماهنگ تغییر نمی‌کنند. در حقیقت، ضریب همبستگی ارزش دلار آمریکا و بهای فلز زرد منفی است؛ به این معنی که با افزایش یکی، دیگری کاهش می‌یابد و برعکس. استاندارد طلا یک سیستم پولی است که در آن واحد محاسبه اقتصادی استاندارد وزن ثابتی از طلا می‌باشد. کشوری که از این استاندارد استفاده می‌کند بهای ثابتی برای طلا تعیین کرده و از آن ‌بهای به منظور سنجیدن ارزش واحد پول خود استفاده می‌کند. به عنوان مثال، اگر فرض کنیم آمریکا بهای طلا را 100 دلار در هر اونس اعلام کند، ارزش دلار یک صدم یک اونس از طلا خواهد بود. آمریکا تا سال 1971 از نظام ارزش‌گذاری طلای استاندارد استفاده کرد و پس از آن، قوانین مربوط به استاندارد طلا برای ارزش‌گذاری بر دلار را لغو کرد. با تغییر این روند، دلار تبدیل به ارزی شد که بهای آن تنها از قوانین دولتی تاثیر می‌پذیرفت و نه از کالایی مانند طلا. پس از سال 1971، طلا به یک ارز شناور تبدیل شد و این امر، فلز زرد را به نوسانات ارزش خارجی دلار حساس کرد.

صندوق بین‌الملل پول تخمین زد بیش از نیمی از نوسانات در بهای طلا در بازه زمانی سال‌های 2002 تا 2008، به دلیل تغییرات در ارزش دلار بوده است. به طور خلاصه، 1 درصد تغییر در ارزش دلار، بیش از 1 درصد تغییر در ارزش طلا را رقم می‌زند.

بهای فلز زرد و ارزش دلار به این دلیل با هم نسبت عکس دارند که هنگامی که ارزش دلار در مقایسه با ارزش سایر ارزهای رایج با افت مواجه شود، تقاضا برای طلا افزایش پیدا کرده و بهای طلا افزایش می‌یابد. همچنین در زمانی که ارزش دلار کاهش می‌یابد، از طلا مانند یک سرمایه‌گذاری جایگزین که می‌تواند زیان را جبران کند استفاده می‌شود.

با این حال سوال اینجا است که تا چه حد، اقتصاد آمریکا در سلامت به سر می‌برد؟ آیا آمریکا در حال رویارویی با یک رکود اقتصادی است و یا هم اکنون درگیر آن است؟ نتایج یک پژوهش نشان می‌دهد دستمزد کارگران 30 ساله آمریکایی – با احتساب نرخ تورم طی این سال‌ها -- اکنون تفاوت زیادی با دستمزد کارگران 30 ساله در سال 1984 نمی‌کند. همچنین، از 200 هزار شغل ایجاد شده از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون در آمریکا، شمار زیادی پاره وقت، موقتی و یا با دستمزدی اندک بوده اند که مزایایی هم نداشتند. وزارت بازرگانی آمریکا اعلام کرد در سه ماهه نخست سال جاری میلادی، رشد اقتصادی آمریکا تنها 1.1 درصد بوده است.

با این وضع آشفته اقتصاد آمریکا و نیز پیامد‌های برکسیت، انتظار از آینده روشنی برای بازار جهانی و همچنین بازار طلا مشاهده نمی‌شود. اکنون بهای طلا و ارزش دلار، هردو در حال رشد هستند و تجربه نشان داده‌است این روند پیامدهای خوشایندی به همراه نخواهد داشت.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار