استاد برجسته حوزه علمیه قم گفت:‌ آئین اسلام،‌ آئین تامل،‌ تفکر و تعقل است و در اسلام نسبت به اعتقادات،‌ تعبد وجود ندارد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم؛آیت‌الله جعفر سبحانی در جلسه تفسیر قرآن در مدرسه علمیه حجتیه با اشاره به شبهات مشرکان در خصوص اسلام اظهار کرد:‌ مشرکان می‌گفتند که آیا وقتی ما به خاک تبدیل شدیم،‌ این امکان وجود دارد که مجدداً زنده بشویم، قرآن کریم با اشاره به مالکیت خداوند به این شبهه پاسخ داده است.

استاد برجسته حوزه علمیه قم ادامه داد:‌ همچنین مشرکان مدعی بودند که ظهور پیامبران در طول تاریخ جزو افسانه‌ها است،‌ اما خداوند در قرآن کریم سرچشمه مالکیت برای همه چیز را مربوط به خود دانسته است.

وی افزود:‌ قرآن کریم می‌گوید که زمین و هر آن چیزی که در زمین قرار دارد،‌ مالکیت آن برای خداوند است،‌ سرچشمه این مالکیت خالقیت خداوند است،‌ زمانی که از مالکیت زمین سؤال پرسیده می‌شود، در واقع به دنبال یافتن خالق آن هستند. مالکیت خداوند تکوینی است،‌ پس در واقع هر چیزی که خداوند مالکیت آن را دارد،‌ خالق آن هم خداوند است.

آیت‌الله سبحانی با اشاره به شبهات مشرکان گفت: نخستین اشکال آن‌ها این بود که بشر بعد از اینکه در قبر تبدیل به خاک می‌شود،‌ دیگر امکان زنده شدن دوباره او وجود ندارد،‌ پاسخ این است که خداوندی که خالق زمین و آسمان است،‌ می‌تواند دوباره انسان را هم خلق کند.

استاد برجسته حوزه علمیه قم ادامه داد:‌ خداوند در قرآن کریم این سؤال را می‌پرسد چه وجودی صاحب و رب آسمان‌ها و زمین است که این جهان را اداره می‌کند،‌ مراد از رب،‌ ربوبیت و کارگردانی امور است،‌ کارگردانی این جهان از آن خدا است و چنین وجودی هم دوباره می‌تواند که انسان را زنده کند.

وی افزود:‌ خداوند در قرآن می‌گوید که مالکیت همه چیز برای من است،‌ ملکوت کثرت مالکیت است. خداوند به مردم پناه می‌دهد و ملکوت تمام اشیاء‌ برای خداوند است،‌ زمانی که حاکمیت همه جهان برای خداوند است،‌ آیا او دوباره نمی‌تواند انسان مرده را زنده کند.

آیت‌الله سبحانی با اشاره به برخی تعابیر قرآنی اظهار کرد:‌ در قرآن ابتدا سخن از زمین و آسمان آمده،‌ سپس هم به هفت آسمان و عرش اشاره شده،‌ در نهایت هم سخن از مالکیت خداوند بر همه چیز آورده شده است،‌ چنین نظام‌مندی عجیب است و چگونه یک پیامبری که در مکتب درس نخوانده،‌ اینگونه سخن می‌گوید؟ پس مشخص است که این قرآن کلام خداوند است و کلام یک بشر نیست.

استاد برجسته حوزه علمیه قم ادامه داد:‌ خداوند در قرآن می‌گوید که ما حقایق را آوردیم،‌ اما مشرکان آن‌ها را قبول نمی‌کنند. اعتقادات ما تعبدی نیست،‌ بلکه ما در این زمینه استدلال می‌آوریم. اما قریش و امثال قریش در برابر چنین استدلال‌هایی خم بر ابرو نیاوردند و بر روی کفر خود باقی ماندند.

وی افزود:‌ گاهی معتزله یدالله را به معنی قدرت خداوند گفته‌اند که این خلاف ظاهر است،‌ وهابیت هم یدالله را به ظاهر می‌گیرند که خداوند دست دارد،‌ اما کیفیت ندارد که این هم غلط است. در بشر دست،‌ مظهر قدرت است. در قرآن ید همان معنای دست را دارد،‌ اما خداوند اراده لازم کرده و دست در قرآن کنایه از قدرت دارد. در اینجا باز هم سؤال پیش می‌آید که خداوندی که مرکز قدرت نسبت به همه اشیاء است،‌آیا نمی‌تواند دوباره مردگان را زنده کند؟

آیت‌الله سبحانی با اشاره به شبهه دیگر مشرکان اظهار کرد:‌ مشرکان می‌گفتند که پیامبران افسانه هستند،‌ وقتی که ثابت شد که مالکیت همه چیز برای خداوند است و او می‌تواند که مردگان را هم دوباره زنده کند،‌ دیگر این شبهه نیاز به جواب ندارد و همه چیز مشخص است.

استاد برجسته حوزه علمیه قم ادامه داد:‌ مردم باید قرآن را آرام آرام و با دقت بخوانند و به نکات آن توجه کنند و در خصوص آیات قرآن تأمل کنند. من از وهابیت تعجب می‌کنم که می‌گویند تنها وظیفه ما تلاوت است. وظیفه ما تلاوت مقدمه تدبر قرآن است.

وی افزود:‌ آئین اسلام،‌ آئین تأمل،‌ تفکر و تعقل است،‌ البته در اسلام تعبد هم وجود دارد،‌ اما نه در اعتقادات،‌ بلکه نسبت به احکام اسلام تعبد وجود دارد،‌ اعتقادات در اسلام همراه با استدلال است. مسیحیان می‌گویند که خداوند فرزند دارد، ‌قرآن کریم هم در آیات خود به چنین اندیشه غلطی پاسخ داده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار