یران تا پایان امسال در برداشت گاز از میدان پارس جنوبی با قطر برابر خواهد شد.


به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس که مجموعه تحت مدیریتش وظیفه بهره برداری از میدان پارس جنوبی را دارد، گفت امسال صد میلیون مترمکعب به ظرفیت تولید این میدان گازی افزوده می‌شود و تا پایان امسال در تولید روزانه با قطر برابر خواهیم شد.

 علی اکبر شعبانپور افزود: امسال پنج فاز 19 (معادل دو فاز استاندارد)، 20 و 21 و یک فاز 17 و18 در اولویت بهره برداری قرار دارند که با راه اندازی آنها روزانه پنج میلیارد فوت مکعب به میزان برداشت از پارس جنوبی اضافه می‌شود؛ کاری که همسو با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی مبنی بر برداشت حداکثری از میدان‌های مشترک است.

وی ادامه داد: براساس اطلاعات موجود، قطری‌ها دست‌کم در سه سال گذشته بر روی حفظ تولید خود کار کرده‌اند در حالی که ایران در همین مدت تولید روزانه خود را از پارس جنوبی افزایش داده است.

به گفته وی الان کشورمان روزانه بیش از 430 میلیون مترمکعب گاز از بزرگ ترین میدان گازی مستقل جهان برداشت می‌کند.

مدیرعامل شرکت نفت وگاز پارس همچنین با بیان این که امسال شش سکوی پارس جنوبی بارگیری و راه اندازی می شوند، گفت: پس از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) روند ورود کالاهای خریداری شده در فازهای مختلف پارس جنوبی تسهیل شده است.

 میدان گازی پارس جنوبی که بزرگ ترین میدان گازی مستقل جهان است، 40 درصد از منابع گازی ایران را شامل می‌شود. این میدان 14 میلیارد و 200 میلیون مترمکعب گاز و 19 میلیارد بشکه میعانات گازی را در خود جای داده است. این میدان میان ایران و قطر مشترک است و کشور همسایه سال‌هاست بیش از ایران از این میدان برداشت کرده است.

طرح توسعه میدان پارس جنوبی در 24 فاز در شهرستان های عسلویه و کنگان استان بوشهر در احال اجراست که تا کنون 13 فاز آن به بهره برداری رسیده است. قرار است طرح توسعه فازهای باقی مانده پارس جنوبی سال 96 به پایان ‌رسد.

هم‌اکنون نیمی از گاز مصرفی کشور از میدان گازی پارس جنوبی تولید می‌شود. با توجه به نقش اساسی پارس جنوبی در تامین انرژی و درآمدزایی، توسعه هرچه سریعتر پارس جنوبی جزء اولویت های اصلی وزارت نفت دولت یازدهم قرار گرفته است.

 تخمین زده می شود با توسعه کامل فازهای پارس جنوبی ضمن تامین نیاز کشور به انرژی، سالانه 112میلیارد دلار درآمد عاید کشور شود.

انتهای پیام/ ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.