روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز مسئولیت پیامدهای خروج انگلیس از اتحادیه اروپا را متوجه نخست وزیر این کشور دانست.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی تحلیلی نوشت در سال 2013، کامرون که بابت عضویت در اتحادیه اروپا تحت فشار اعضای جناح محافظه کار خود بود، قولی داد تا قبل از انتخابات عمومی سال 2015 بین اعضای حزب آشتی برقرار کند: وی گفت اگر دوباره انتخاب شود، برای ماندن یا خروج انگلیس از اتحادیه اروپا همه پرسی برگزار خواهد کرد.

اما چیزی که آن موقع شبیه حقه ای کم خطر برای مواجهه با مشکلات سیاسی به نظر می آمد، به مسئله ای تبدیل شد که می تواند به اقتصاد انگلیس ضربه سختی بزند و تا نسل ها بر جهت گیری کشور تاثیر بگذارد-و البته سرنوشت سیاسی آقای کامرون را مشخص کند.

با آمادگی مردم برای حضور در همه پرسی روز پنج شنبه، نشانه ها حاکی از این است که انگلیس در اتحادیه اروپا خواهد ماند اما نظرسنجی ها نشان می دهد که هنوز برای قضاوت در این خصوص، زود است.

کامرون روز سه شنبه در سخنرانی خود هشدار داد که تصمیم به خروج، انتخاب «برگشت ناپذیری» است. کامرون با مخاطب قرار دادن رای دهندگان سالمندتر که بسیاری از آن ها مایل به خروج از اروپا هستند از آنان خواست به این فکر کنند که با سرنوشت نسل بعد از خودشان چه می کنند.
او گفت: «از همه مهم تر، مسئله اقتصاد ما در میان است».

بسیاری کامرون را فرد خوش شانسی می دانند که در چند صحنه دیگر هم با پیروزی های آخرین لحظه ماندگار شده است. اما بسیاری از تحلیل گران می گویند او اگر برنده هم شود، ضربه چنان سختی خواهد خورد که هم به نفع رقیبان اوست و هم باعث شکاف بیشتر در بین محافظه کاران هم حزبی اش می شود.

اگر هم بازنده شود، برای استعفا تحت فشار قرار خواهد گرفت و حتی اگر چند صباحی از چهار سال باقی مانده دولتش پا برجا بماند، هرچه اعتبار طی این سالیان جمع آوری کرده مانند پر کاهی بر باد خواهد رفت.

نخست وزیر انگلیس ادعا می کند این همه پرسی را ترتیب داده است تا بحث کهنه بر سر انگلیس و اتحادیه اروپا حل و فصل شود. او می گوید این همه پرسی هم مانند همه پرسی استقلال اسکاتلند در سال 2014 نشانه «جشنواره بزرگ مردم سالاری» بر سر موضوعی سرنوشت ساز است.

استیون فیلدینگ، استاد تاریخ سیاسی دانشگاه ناتینگهام می گوید: «اگر ما از اتحادیه اروپا خارج شویم، چه کسی بود که ما را در این وضع قرار داد؟ کامرون اوضاع را علیه خودش تغییر داده و در هر دو صورت آسیب می بیند.» وی افزود که احتمالا کامرون تصور می کرده پیروزی برای موافقان ماندن در اتحادیه اروپا آسان است.

حالا بوریس جانسون، شهردار سابق لندن و یکی از طرفداران سرسخت خروج از اتحادیه اروپا به راه افتاده و گویا سودای جانشینی او را در سر دارد. اما به نظر می رسد بخت وی در حزب، بسیار اندک باشد.

همه پرسی ماندن یا خروج انگلیس از اتحادیه اروپا روز پنج شنبه برگزار خواهد شد. دامنه این همه پرسی به قیمت های نفت، سهام و معاملات هم رسیده است و گمانه زنی های مختلفی درباره تبعات آن به گوش می رسد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار