نماینده سوریه در سازمان ملل با اشاره به استفاده تروریست‌ها از سلاح شیمیایی در این کشور، از سکوت جامعه بین‌المللی در اینباره انتقاد کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری سوریه، بشارجعفری، نماینده سوریه در سازمان ملل، گفت: همچنان روزنه های زیادی وجود دارد که تروریست ها برای دست یابی به سلاح کشتار جمعی و به کارگیری آن برای تحقق اهداف جنایتکارانه خود بهره می برند.

وی افزود: برخی کشورهای عضو سازمان ملل به گروههای تروریستی برای دست یابی به سلاح شیمیایی یا به دست آوردن منابع تولید کننده آن، کمک می کنند و برخی دیگر در اینجا (سازمان ملل) ادعا می کنند و در واقعیت به گونه ای دیگر رفتار می کنند و از مواردی که صلح بین المللی را به مخاطره می اندازد چشم پوشی می کنند.

جعفری تاکید کرد: ابعاد تروریسم، منتهی به منطقه و کشور خاصی نمی شود به ویژه که داعش به دنبال تثبیت حضور خود در عرصه بین المللی است و با حداقل امکاناتی که در اختیار دارد در کشورهای عضو سازمان ملل دست به اقدامات تروریستی می زند.

وی افزود: نقض خطرناک قطعنامه 1540 در سوریه در استفاده از سلاح های شیمیایی از سوی تروریست ها، با حمایت کشورهای عربی و منطقه ای و همسویی دستگاه های اطلاعاتی کشورهای منطقه ای صورت می گیرد.

جعفری بیان کرد: گروههای تروریستی در منطقه حوش قاره در مورخه 13/6/2016 اقدام به پرتاب بمب دست ساز حاوی مواد شیمیایی به سوی سربازان ارتش سوریه کرده اند که از این بمب بوی زننده استشمام شد و منجر به زخمی شدن پنج سرباز ارتش سوریه همراه با عوارض جسمی شدید شد که به دنبال آن  این سربازان به بیمارستان ویژه منتقل شدند.

نماینده سوریه در سازمان ملل گفت: سوریه دهها نامه به دبیر کل سازمان ملل و روسای دوره ای شورای امنیت ارسال کرده است و در آن به حمایت برخی کشورهای حامی تروریسم در سوریه به ویژه ترکیه و عربستان در فراهم آوردن تسهیلات برای تروریست ها در زمینه سلاح و  مواد شیمیایی اشاره کرده است.

وی بیان کرد: ما از مورخه 8/12/2012 تا مورخه 16/6/2016 نامه های زیادی نوشته ایم و همه جزییات مربوط به ساخت و آزمایش سلاح شیمیایی بر روی خرگوش ها در آزمایشگاه شهر غازی عنتاب ترکیه به منظور استفاده آن ضد غیرنظامیان سوری را شرح داده ایم. همچنین به تلاش تروریست ها برای وارد کردن مقادیر زیادی گاز سازین از خاک ترکیه اشاره کردیم واینکه این گاز با یک هواپیمای غیرنظامی از لیبی به ترکیه برای استفاده در سوریه ارسال شده است تا دولت سوریه را متهم کنند.

جعفری تاکید کرد: ما به اطلاع کمیته مربوط به قطعنامه 1540 رسانده ایم که گروه‌های تروریستی مواد شیمیایی دارند و در مناطقی از سوریه از آن استفاده می کنند و نوارهای صوتی و ویدئویی در این زمینه داده ایم.

وی افزود: برخی کشورهای عضو سازمان ملل و خارج از آن در قبال هشدارهای سوریه و دعوت متوالی برای احترام به قطعنامه 1540 گوش خود را بسته اند و قطعنامه 2118 که از کشورها می خواهد از کمک به تروریستها در زمینه سلاح شیمیایی و هسته ای و بیولوژیک خودداری کنند را نادیده می گیرند. همچنین به اطلاع سازمان ملل رسانده ایم که برخی کشورها به دنبال مانع تراشی در تلاش های روسیه و چین در زمینه عدم دست یابی تروریست ها به سلاح شیمیایی هستند.

جعفری تاکید کرد: با وجود اقدامات تروریستها برای قاچاق سلاح شیمیایی از جمله گاز سارین از ترکیه به سوریه و گزارش های دقیقی که در این زمینه داده شده است؛ اما حرکتی مشاهده نشده است زیرا کشورهای صاحب نفوذ مانع از عمل به مسئولیت از سوی سازمان ملل در این زمینه شده اند.این کشورها چشمان خود را بسته اند وی کشورهای حامی تروریسم را بازخواست نمی کنند.

وی از پایبندی سوریه به مقررات بین المللی و اقدامات معمول در زمینه همکاری، مبادله اطلاعات و همکاری در زمینه مقابله با تهدید سلاح کشتار جمعی تروریست ها خبر داد.




انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار